Sunt soluții care pot fi implementate cu minim efort. Acestea ar fi intervenții care se numesc intervenții de calmare a traficului și se aplică prin măsuri de urbanism tactic, explică Victor Chironda.
Asta presupune o intervenție într-o intersecție sau pe o stradă, cu instrumente și materiale simple, care pot fi schimbate - nu trebuie de dărâmat și reconstruit infrastructura. Se instalează, spre exemplu, delimitatoare, stâlpi, vazoane, tot felul de marcaj, vopsea - ele sunt ieftine și ușor de aplicat. Intervenția asta se face rapid și poate fi măsurat impactul ei. Dacă impactul e pozitiv, atunci această modificare poate fi transformată deja în proiect
sugerează Victor Chironda
Autor:
Siguranța rutieră este o știință întreagă, spune Victor Chironda, iar problema noastră constă în faptul că toată infrastructura din capitală a fost construită după principii de planificare din anii ’50-’60.
Avem mai mult de 600 de mașini per mia de locuitori. Cândva, orașul a fost planificat pentru mai puțin de 300 de mașini per mia de locuitori. Din cauza asta avem puțină infrastructură rutieră, iar cea care există, este planificată și proiectată conform standardelor și principiilor învechite: avem benzi foarte late, coturi de virare foarte mari și mașina poate intra cu viteză în intersecție, avem o prioritizare a automobilului față de bicicletă, transport public sau mersul pe jos,
explică Victor Chironda
Autor:
Piramida necesităților și a proiectării s-a inversat: în top ar trebui să fie pietonul și oamenii cu probleme de mobilitate, urmat de bicicletă, transport public și automobilul în final. Nu trebuie să construiești o altă infrastructură, dar să o regândești pe cea care există, mai spune Victor Chironda, explicând că, de fapt, folosirea automobilului în oraș nu este o necesitate, dar o decizie, că avem necesitatea de a ne deplasa - ne gândim unde ne ducem și cum ajungem acolo. În funcție de care sunt condițiile și metoda optimă, confortabilă și mai rapidă, pe aceea o alegem. În Chișinău totul e construit așa, încât automobilul e cea mai rapidă și confortabilă metodă de deplasare. Nu știi dacă autobuzul o să fie la timp sau nu, o să ajungă unde ai nevoie tu sau nu.
Dacă începem să extindem infrastructura ca să încapă cât mai multe mașini, nu ajungem nicăieri. Cine a fost în SUA și a văzut că, indiferent cât de mare și complexă e infrastructura în oraș, oricum sunt ambuteiaje. Am locuit în Houston, al 4-lea oraș ca mărime din SUA, are o infrastructură imensă pentru mașini și ghici care e cea mai mare problemă? Ambuteiajele.
spune Victor Chironda
Autor:
Ex-viceprimarul a mai vorbit și despre oportunitatea unei șosele de centură, cu 20 de estacade, sugerând că ar trebui să înțelegem că nu o avem și nu o vom avea degrabă. Poate cu ajutorul guvernului sau a partenerilor externi, dar de autostrăzi majore niciodată nu o să avem bani.
Trebuie să regândim cum folosim aceste mijloace de mobilitate. De asta trebuie să investim în transportul public în primul rând și să-l facem nu doar confortabil, adică autobuze și troleibuze noi, dar ca ele să circule cu prioritate.
Atunci când vrei să te deplasezi în centru, omul trebuie să se gândească la faptul că se deplasează greu cu mașina, parcarea e scumpă, hai mă duc mai bine cu transportul public, pentru că el merge la timp, confortabil și nu trebuie să caut loc de parcare.
mai spune Victor Chironda
Autor:
Podcastul poate fi ascultat pe Apple Podcasts AICI...
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.