
Sondaj: Rata moldovenilor care recunosc apartenența sa la „familia” operatorului de telefonie mobilă
Magenta Consulting a realizat un studiu cu scopul de a afla părerea internauților din Moldova despre publicitatea operatorilor de telefonie mobilă. De asemenea, sondajul a stabilit rata moldovenilor care identifică sau recunosc apartenența sa la „familia” operatorului de telefonie mobilă din Moldova serviciile căruia le utilizează.
・
Trei companii de telefonie mobilă pentru o țară de doar 350 km lungime și 150 km lățime și cu o populație de nici patru milioane de oameni, nu sunt puține. Concurența între cei trei operatori se poate citi nu doar în varietatea ofertelor avantajoase dar și în imaginația și talentul cu care sunt făcute spoturile și campaniile publicitare pentru fiecare în parte.
Așadar, pentru a afla atitudinea internauților față de reclama operatorilor de telefonie mobilă, în primul rând i-am întrebat spotul căreia dintre operatori l-au văzut cel puțin odată în ultima lună.. Publicitatea operatorului Orange câștigă în acest top cu scorul de 80%, fiind urmată de publicitatea Moldcell (73%), iar Unite rămâne pe locul trei (47%), fiind mai puțin prezent în ultima lună fie pe ecranele intervievaților fie în memoria lor.
Ai noștri. Fiecare zi se schimbă cu. Operatorul tău naționalAcel spot de 30 de secunde care rulează la televizor zi și noapte se încheie neapărat cu un slogan (una din legile de bază ale marketingului). Așadar, fiecare companie de telefonie mobilă pe parcursul istoriei sale a folosit un slogan sau altul, expresii cârlig, care se memorează rapid și ușor și care ne creează asocieri cu brandul de care sunt atașate.
Următorul aspect al studiului marca Magenta Consulting a urmărit să afle care dintre expresiile lipicioase folosite de operatori sunt ușor de identificat. Internauților li s-a dat o lista de slogane care urmau să fie corelate fiecărui operator în parte. Vedeți în imaginea de mai jos lista stabilită de către cercetătorii Magenta.
Operatorii de telefonie mobilă care utilizează expresiile indicate în grafic, în opinia respondenților, %

Este interesant faptul că doar 12% din respondenți asociază sloganul companiei Moldtelecom/Unite „E plăcut să primești mai mult” cu această companie. 40% de respondenți cred că acest slogan îi aparține companiei Orange și 32% cred că îi aparține companiei Moldcell.Cele mai placute slogane în opininia respondenților sunt „E plăcut să primești mai mult” (Unite), „Născut în Moldova” (Moldcell), „Fiecare zi se schimbă cu Orange” și “Bucură copilui din tine” (Orange). De menționat este faptul că aceste patru expresii cu lipici au ieșit în top trei cu o diferență mică de punctaj față de celelalte devize.
Cele mai plăcute slogane în opinia respondenților (nota de a 1 la 5)

Așadar, publicitatea companii Orange le place la:• 83% din utilizatorii Orange;• 59% utilizatori Moldcell;• 27% utilizatori Unite.
Publicitatea companii Moldcell le place la:• 85% utilizatorii Moldcell;• 60% utilizatorii Orange;• 30% utilizatorii Unite.
Publicitatea companii Unite le place la:• 63% utilizatori Unite;• 53% utilizatori Moldcell;• 37% utilizatori Orange.
Cât de familiști sunt consumatorii de serviciile telefoniei mobile?
Unul din scopurile spoturilor și sloganurilor publicitare constă nu doar în promovarea și vânzarea produselor, dar și în aducerea clientului într-o comunitate, jucând pe una din cele mai esențiale necesități ale ființei umane - cea de a se încadra într-un anumit public, anumit cerc de interese sau ocupații.
Din analiza datelor rezultate în urma studiului, Magenta Consulting a constatat că 62% din utilizatorii Orange simt că ar face parte din „familia Orange”, pe când 19% din ei au afirmat că nu se regăsesc în acest grup. În cazul operatorului Moldcell, 55% din utilizatorii Moldcell se identifică cu „ai noștri”, pe când 25% au răspuns negativ.
Chiar dacă cunoaștem că în spatele spoturilor publicitare motivante și inspiraționale realizate pentru promovarea produselor operatorilor de telefonie mobilă stă primordial interesul comercial, oricum vom scăpa câte o lacrimă la o poveste despre ai noștri, ne vom mândri (poate pentru prima dată în viață) că suntem născuți în Moldova, că avem și noi un operator național și ne vom aminti să bucurăm copiii din noi.
Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion convențional de 335 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-5% la un interval de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 21 mai - 11 iunie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul platformei de sondaje online www.sondaj.md.