„Acum dăm startul primei fabrici de eco-reciclare a deșeurilor care conțin hidrocarburi, un know-how pentru țara noastră. Suntem o echipă tânără, avem o experiență din occident, ne propunem să educăm populația și să arătăm că deșeul nu este un lucru care miroase urât, ci un produs care poate fi reciclat și reintrodus în circuitul economic”, a declarat președintele asociației „Moldrec”, Iulian Gamureac.

Fabrica este în etapa de testare până la sfârșitul acestei săptămâni, însă de pe data de 21 decembrie aceasta va începe să funcționeze în regim obișnuit. Deșeurile vor fi mărunțite, și descompuse termic, fără aer, iar capacitatea fabricii va fi de 10 tone pe zi. Materia primă secundară obținută în urma reciclării va reveni în circuit pentru a fabrica produse noi sau pentru a deveni combustibil.

Aceasta va produce patru tone de combustibil lichid, 3,5 tone de carbon tehnic și 1,2 tone de metal în fiecare zi. „Având în vedere că avem un vector pro-european, vrem să menționăm că în Europa se practică așa-numita responsabilitate extinsă a producătorului care spune că poluatorul plătește. Atunci când știi că plătești pe piață un deșeu, trebuie să știi să-l reutilizezi rațional. Vrem să fim gata să preluăm responsabilitatea producătorului”, a mai adăugat Iulian Gamureac.

Moldova importă anual circa 15.000 de tone de anvelope, dintre care 12.000 ajung deșeuri, iar trei mii sunt dispersate pe drumuri. Astfel, anvelopele uzate reprezintă cea mai mare cantitate de deșeuri polimerice, care practic, nu se descompun și poluează mediul înconjurător.

Datele arată că tonă de anvelope uzate conţine 700 kg de cauciuc, care poate fi procesat în combustibil. În acelaşi timp, daca se arde o tonă de anvelope uzate, are loc o poluare imensă: în atmosferă se degajează 270 kg de cenuşă și 450  kg de gaze toxice.