*Acest material este sponsorizat

Publicitatea online în Moldova - Retrospectiva 2015

Publicitatea online în Moldova - Retrospectiva 2015
Foto: Vivaki

Ne apropiem de sfârșitul anului 2015 și deja putem analiza în linii generale cum a evoluat publicitatea online în Moldova. Anul a fost tensionat din toate punctele de vedere: economic, politic, social și, desigur, acest lucru s-a răsfrânt și asupra industriei digitale.

Însă, vom începe cu noutățile pozitive: conform datelor BATI, anul acesta auditoriul online a trecut de pragul de 2 mln. de utilizatori activi lunar, ceea ce face Internetul un mediu de promovare comparabil cu TV-ul, în termeni de acoperire (Reach), mai ales când e vorba de auditoriul țintă mai tânăr, care tot mai greu îl găsești în fața ecranelor TV.

Deşi Internetul nu are încă acoperire în toată Moldova, deja utilizatorii noștri petrec mai mult timp online de pe dispozitive mobile în comparație cu Desktop.

Acest fapt va impune două schimbări:

  • nevoia de a adapta majoritatea website-urilor la versiunea mobilă
  • luarea în calcul a acestui nou segment pentru targeting.

În pofida recesiunii economice, bugetele pentru plasarea publicității online în acest an au crescut aproximativ cu 20%, conform discuțiilor cu Publisherii. AAPM (Asociația Agențiilor de Publicitate din Moldova) a prognozat o creștere de 30%.  Cele mai mari salturi posibil să le fi înregistrat publicitatea în Facebook și Google, dar cu părere de rău nu avem niște date centralizate și transparente pentru giganții internaționali.

Publicitatea online în Moldova a continuat să crească, față de dinamica TV sau OOH, datorită unei acoperiri tot mai largi, prețuri democratice, posibilitatea de a targeta cu exactitate auditoriul țintă și datorită gamei vaste de formate: bannere animate, video, search, branding etc.

Într-o oarecare măsură, criza probabil chiar a sporit creșterea cotei Digital, fiindcă clienții medii și mari au fost nevoiți să scadă bugetele TV, orientându-le spre o plasare mai înțeleaptă - în Internet. Aceste motive cu siguranță vor cataliza și creșterea din anul viitor. Mai mult ca atât, am observat o dinamică pozitivă din partea companiilor de talie mică, care au devenit mai isteți în intențiile de a se promova online, așa cum pragul bugetar de intrare e foarte mic.

Totuși, recesiunea economică a complicat mult și viața celor din Digital. Advertiserii au aprobat foarte greu bugetele pentru 2015, după principiul - 7 ori măsoară și o dată taie. Doar că pe alocuri s-a tăiat de câteva ori. Așa cum puterea de cumpărarea populației a scăzut, veniturile unor companii locale au avut de suferit.

Mai mult ca atât, deprecierea leului a aprofundat diferența dintre venituri și cheltuieli, așa cum majoritatea produselor și serviciilor se cumpără în lei (companiile încasează în lei), iar publicitatea în mare parte în euro (companiile achită în euro). Astfel, pentru unii clienți a fost nevoie să negociem adițional cu Publisherii, pentru a obține anumite condiții neaplicate până acum pe piață.

ALTE EVENIMENTE DIN 2015

Blocarea bannerelor în formatul Flash de către browserul Chrome.

Animația nu se mai activează automat odată cu încărcarea bannerului, dar apare cu un buton play pe mijloc și va rula doar după click, ce drastic scade CTR-ul.

Faptul că bannerele Flash erau până acum cel mai popular format de publicitate online în Moldova și acela că browserul Chrome are o acoperire de 70% la noi, a făcut această schimbare destul de dureroasă pentru câteva săptămâni.
Chiar dacă gigantul Google a anunțat că schimbarea va avea loc în Septembrie, mulți s-au arătat nepregătiți și timp de 2-3 săptămâni după blocare, toate bannerele Flash din Moldova au fost urgent adaptate la HTML5.

 Popularizarea publicității video în mediul online

Anul 2015 poate fi numit drept anul formatului Video.Așa cum viteza internetului a crescut, iar tehnologiile de creare a filmulețelor video s-au simplificat, publicitatea video a împânzit Internetul.Aceasta s-a produs atât pe website-urile jucătorilor internaționali cât și pe cele locale.

Cei de la Facebook au schimbat modul în care se ”consumă” tipul de conținut Video - acesta acum se pornește desinestătător, odată apărut pe ecranul utilizatorului, dar cu sunetul oprit. În același timp, formatul video a început să fie pe larg utilizat în media planurile pentru siturile locale, în formă de preroll, postroll, allroll sau intext (inread).

Pentru clienții VivaKi Moldova în 2015 am început cu succes implementarea strategiilor TV + Online, unde folosim indicatori comuni și putem estima rezultate agregate. Folosim același spot video, iar obiectivul este maximizarea acoperirii mesajului, la un cost redus.

Reprezentanță Google pentru Moldova

Anul acesta reprezentanța Google responsabilă de Moldova s-a mutat din Irlanda în Romania. Această schimbare deja a avut efecte benefice. Moldova a fost vizitată această vară de reprezentanții Google, cu scopul stabilirii unor relații mai strânse și pentru a motiva utilizarea mai largă și consistentă a serviciilor acestora.

Despre așteptările din 2016 vom vorbi în alt articol, dar cu siguranță accentul va fi pe Programatic, Video format, Campanii Mobile.

 

VivaKi Moldova

Adresa: Chișinău, str. Sciusev 81/1

Tel: +373 (22) 855 371

www.vivaki.md

P.

P.

Vezi și aceste știri
Evaluare mai strictă pentru capacitatea de rambursare a împrumuturilor: BNM a aprobat un regulament privind creditarea responsabilă

Evaluare mai strictă pentru capacitatea de rambursare a împrumuturilor: BNM a aprobat un regulament privind creditarea responsabilă

Dodon, după ce procurorii au solicitat mandat de arest: „Împotriva unui lider de opoziție este format un grup de investigație compus din peste 50 de persoane”

Dodon, după ce procurorii au solicitat mandat de arest: „Împotriva unui lider de opoziție este format un grup de investigație compus din peste 50 de persoane”

Elevii din Republica Moldova au cucerit trei medalii de bronz și mențiuni de onoarela Olimpiada Europeană de Fizică

Elevii din Republica Moldova au cucerit trei medalii de bronz și mențiuni de onoarela Olimpiada Europeană de Fizică

Advertoriale
Ești în căutarea unei locuințe?  Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Ești în căutarea unei locuințe? Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Impactul bruxismului asupra organismului și a vietii unui pacient. Cum pot fi remediate consecințele acestuia printr-un tratament stomatologic la Smile Dent Team

Impactul bruxismului asupra organismului și a vietii unui pacient. Cum pot fi remediate consecințele acestuia printr-un tratament stomatologic la Smile Dent Team

Tork -  brandul Nr.1 în Europa - acum și în Moldova. Unde pot fi găsite cele mai căutate produse și soluții profesionale de igienă

Tork - brandul Nr.1 în Europa - acum și în Moldova. Unde pot fi găsite cele mai căutate produse și soluții profesionale de igienă

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
    Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sub lupă (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Dumitru și Emanuela Ciuprina, tinerii care au schimbat Bucureștiul pe satul Lunga din Florești (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Masacru într-o școală din Texas, SUA: Un tânăr a împușcat mortal 19 copii și doi adulți
  • 2
    Întreprinderea „Artemsol” din Ucraina, care exporta sare pe piața din Moldova, nu mai activează. Clădirea și depozitele, bombardate
  • 3
    Fostul deputat român, Cristian Rizea, ar fi fost amendat cu 1.500 de lei pentru parcare neregulamentară în centrul capitalei
  • 4
    Cine sunt și ce au scris? Cunoaște-i pe cei care au completat chestionarul R. Moldova de aderare la UE (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.