Implementarea Acordului de Asociere realizată doar la o treime, în ultimele șase luni

Implementarea Acordului de Asociere realizată doar la o treime, în ultimele șase luni

Analiza experților relevă că mai puțin de o treime din activitățile Acordului de Asociere au fost pe deplin realizate în ultimele 6 luni. Principalele realizări constituie deblocarea discuțiilor cu autoritățile din regiunea Transnistreană pe marginea implementării Acordului de Asociere și lansarea unor proiecte de twinning.

Centrul Analitic Independent Expert-Grup și Asociația pentru Democrație Participativă ADPT au prezentat rezultatele Raportului de monitorizare a implementării Acordului de Asociere Moldova-UE în perioada august 2015 - decembrie 2015. Raportul analizează angajamentele asumate de autoritățile naționale în 23 domenii politice, 15 domenii ce țin de cooperarea economică și cooperarea sectorială, și 10 domenii ce țin de Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC).

În perioada monitorizată, experții au analizat 407 acțiuni. Dintre acestea, doar 24% au fost calificate drept realizate, iar 11% au fost realizate parțial. În același timp, peste o treime din acțiuni (35%) sunt în proces de realizare, iar 29% acțiuni au fost nerealizate. Astfel, pentru perioada monitorizată, implementarea agendei de asociere poate fi considerată drept una destul de modestă.

Principalele realizări țin de deblocarea, cel puțin preliminară, a discuțiilor cu autoritățile din regiunea Transnistreană pe marginea implementării Acordului de Asocier și lansarea unor proiecte de twinning (instrument de cooperare intre țări membre UE și țări beneficiare) foarte importante în domeniul financiar.

Astfel, de la 1 ianuarie 2016, toți agenții economici din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, vor beneficia în măsură egală de comerțul preferențial cu UE. Administrația de la Tiraspol urmează însă să implementeze o serie de măsuri, în perioada următoare, pentru a se conforma cerințelor europene, precum: eliminarea taxelor de import pentru mărfurile din UE, respectarea procedurilor pentru confirmarea originii produselor și a condițiilor sanitare și fitosanitare, dar și cooperarea cu autoritățile de la Chișinău pe dimensiunea vamală etc. Totodată, UE ar fi dispusă să contribuie cu asistență pentru a realiza măsurile de facilitare a comerțului cu UE în regiunea transnistreană. Primele evaluări ale procesului de implementare a DCFTA în regiunea transnistreană urmează să fie publicate peste 10 luni, după care anual.

În ceea ce privește regimul vamal și facilitarea comerțului se menționează anumite progrese cum ar fi semnarea Strategiei Serviciului Vamal în domeniul luptei cu contrabanda şi vânzarea ilegală a produselor din tutun pentru perioada anilor 2015-2018 (octombrie 2015). Semnarea a două acorduri de cooperare transfrontalieră între Moldova și Ucraina (noiembrie 2015), care vor contribui la trecerea mai rapidă şi uşoară a frontierei comune. Extinderea mandatului Misiunii EUBAM pentru încă 24 luni, printr-un acord semnat pe 24 noiembrie 2015 de către reprezentanții Republici Moldova, Ucrainei și UE, care astfel au consolidat Memorandumul de Înțelegere privind Misiunea EUBAM.

Agenda de asociere trebuie intensificată prin acțiuni urgente și consecvente, printre care: creșterea transparenței instituțiilor-cheie față de societate, sporirea participării de facto a societății civile în procesul de consultări publice, promovarea meritocrației în interiorul instituțiilor publice și depolitizarea acestora. De asemenea, este imperativă adoptarea unui plan de acțiuni de asanare a sectorului bancar prin sporirea independenței BNM, îmbunătățirea insturmentelelor de supraveghere bancară, de-offshorizarea sectorului bancar și nu în ultimul rând, responsabilizarea managerilor băncilor comerciale. În plus, este nevoie de promovarea încadrării regiunii transnistrene în procesul de implementare a prevederilor de bază a Acordului de Asociere, în special în domeniul verificării și respectării regulilor de origine, procedurilor de vămuire și respectarea standardelor de calitate.

La capitolul eșecuri majore experții menționează perpetuarea tensiunilor politice și a incertitudinii privind semnarea unui memorandum cu Fondul Monetar Internațional și, respectiv, deblocarea finanțării externe, tergiversarea reformelor cuprinzătoare în sectorul financiar-bancar, eșecul numirii unui nou Guvernator al BNM, precum și o comunicare ineficientă între instituțiile publice pentru implementarea celor mai necesare reforme.

Evaluarea rezultatelor după 1 an de la implementarea provizorie a DCFTA în Moldova, care arată că volumul total al exporturilor Moldove a scăzut cu 14,8% (septembrie 2014 - august 2015 vs. septembrie 2013 - august 2014). Cu toate acestea, comerțul bilateral cu UE a fost cel mai stabil în privința exporturilor, diminuându-se doar cu 1,4%, în timp ce exportul către țările CSI și alți parteneri s-a redus semnificativ mai mult. Volumul exporturilor agroalimentare către UE a sporit cu 10,8%, ceea ce a compensat parțial reducerea drastică a exporturilor către alte destinații, în special către Rusia -73%. De asemenea, UE rămâne destinația principală pentru exporturile de produse industriale, aproximativ 68% dintre acestea fiind exportate către UE. Pe de altă parte, au scăzut importurile din UE cu 16,4%.

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.