FOTO. MICE turism, simbioza unei călătorii de afaceri și a unei escapade

FOTO. MICE turism, simbioza unei călătorii de afaceri și a unei escapade
Colaj: Agora.md/Igor Vrabie


MICE turism (meetings, incentives, conferences and events) este o direcție a  turismului foarte răspândit în alte state ale lumii, care implică călătorii ale unor grupuri mari în scopuri de afaceri, conferințe sau evenimente. Industria de MICE este o industrie de servicii care combină comerțul, transportul, finanțele, și călătoriile și a fost activă în Europa și America de peste un secol. Deși este o nișă puțin exploatată de Moldova, această ramură turistică care ar putea avea un potențial enorm atât ca industrie, dar și ca instrument pentru promovarea imaginii țării. Cum poate fi dezvoltat MICE turismul în Moldova și care sunt punctele forte ale țării noastre în opinia experților aflați din interviul „triplu” de mai jos.

Harold Fine -  expert britanic cu o experiență de peste 30 de ani pe piața MICE, cu o activitate în companie aeriană, afacere hotelieră, birouri de convenții și propria companie. Harold Fine se specializează pe promovarea noilor destinații turistice, în care se înscrie cu succes Republica Moldova. Recent a elaborat strategia de MICE marketing internațional a Georgiei, contribuind, de asemenea, la crearea National Convention Bureau, iar activitatea sa desfășurată în Muntenegru s-a finalizat cu câteva proiecte finanțate de BERD. Acesta s-a aflat la Chișinău în perioada 21-25 Februarie pentru conducerea unui șir de workshop-uri cu suportul Proiectului de Competitivitate al USAID.

Nu aveam nici cea mai vagă idee despre Moldova. Pentru majoriatea oamenilor din Marea Britanie, Moldova este un mare semn de întrebare. Știam despre vin, dar nu știam la ce mă pot aștepta. Sunt foarte plăcut surprins.

Realitatea este că aici puteți oferi experiență pe care nu le au alte țări ale lumii, fiindcă nu ați fost expuși turismului (și nu cred că veți fi expuși vreodată turismului în masă). Fiindcă turiștii pleacă spre destinații emblematice. Moldova este atractivă pentru călători, nu turiști.

Turismul MICE (Meetings, incentives, conferences and events) constă din patru componente. Pe ce ar trebui să se concentreze Moldova?

Moldova trebuie să se concentreze pe evenimentele legate de punctele forte ale țării: vin și cultură. Cred că aveți potențial și în afaceri care să producă imbolduri, stimulente, trăiri. Pentru meetinguri și conferințe este nevoie de  lanțuri hoteliere mari și săli de congres.

Vinul rămâne a fi elementul esențial pentru turismul din Moldova.  Nu știu dacă e acceptabil politic ceea ce spun, dar pentru MICE turism ar fi foarte interesantă Transnistria, un loc care amintește de URSS de acum 40 de ani.

E adevărat, pe lângă vin nu există lucruri care v-ar face cunoscuți peste hotare. Însă există lucruri care pot fi combinate și pe care le puteți aduce la un nou nivel pentru ca ele să vă reprezinte. De exemplu Orheiul Vechi, satele mici moldovenești, țesutul covoarelor, olăritul...

Cred că sectorul public și autoritățile ar trebui să se implice mai mult în dezvoltarea sectorului turistic. Spre exemplu, din Londra la Chișinău sunt doar câte trei zboruri pe săptămână, de la două companii aeriene, și ambele zboară în aceleași zile. Acest fapt cu siguranță nu favorizează Moldova pentru deplasările de scurtă durată, de weekend. 

Pentru început, este nevoie de un Convention Center modern, pentru diverse scopuri: de la o conferință obișnuită până la un concert mare. Următorul pas ar fi atragerea unor lanțuri hoteliere cu renume, cum este Hilton. Oamenii urmează brandurile, ele fac publicitate.

Sunt de părerea că oficialii din Moldova ar trebuie să pună un accent mai mare pe această industrie și să manifeste o mai mare deschidere față de turism. Cred că dacă autoritățile sunt cu adevărat cointeresate în a dezvolta turismul în Moldova. În opinia mea, ar trebui instituit un Minister al Turismului. Asta va crea o atmosferă atât în țară, cât și peste hotarele ei.

Moldovenii nu se simt confortabil atunci când promovează țara lor. Dar trebuie să faceți asta, fiecare în parte.

Voi nu veți avea niciodată banii Dubaiului, Qatarului sau Omanului. Dar nici nu trebuie, faceți lucrurile în felul vostru.

Lucrurile pe care le luați ca atare, cum ar fi o cină cu prietenii la un pahar de vin, o conversație sufletistă - ele sunt minunate. În Vest, în Marea Britanie, oamenii mănâncă repede, navighează pe tablete și telefoane, nu comunică, nu se bucură de muzică, mâncare, conversație... Dar de multe ori, anume aceste momente aduc valoare vieții. 

Oamenii au nevoie de stabilitate. Ei vor organiza o conferință nu mâine sau peste o săptămână, ci pe jumătate de an înainte și ei trebuie să știe că totul va fi bine. Prestatorii de servicii MICE din Moldova au capacitatea de a găzdui și organiza evenimente atât regionale cât și internaționale. MICE turismul este strâns legat de nivelul de activitate economică, iată de ce Guvernul trebuie să fie interesat să atragă investiții și companii de talie internațională.

*****

Husnu Tayanc - Manager general „Radisson Blu Leogrand Hotel and Convetion Center”, care și-a dedicat 20 domeniului hotelier. Drept manager al unui hotel de o asemenea talie în Moldova, cu unicul Convention Center din țară, Husnu Tayanc este printre cei mai buni cunoscători ai beneficiilor MICE turismului.

Turismul de tip MICE este una dintre principalele activități pentru industria hotelieră. El nu influențează doar hotelele, dar și este o minunată oportunitate pentru întreaga economie.

Când turiștii MICE ajung într-o țară, ei au nevoie de vizite, excursii, shopping, dar și locuri unde să petreacă conferințele și întâlnirile lor la un nivel înalt. Desigur, primele care beneficiază de asta sunt hotelurile, urmate de alte ramuri ale industriei.

Radisson Blu, ca hotelul cu unicul Convention Center, beneficiază direct de la dezvoltarea acestei ramuri de turism. Deocamdată, aici am avut delegații de bancheri, delegații ONU, ambasadori... Nu pot să spun dacă țara este pregătită pentru un număr mare de oameni de afaceri care să vină aici. Cel mult 1000 de oameni ar putea fi deserviți la cel mai înalt nivel.

Cred că sectorul privat e deja pregătit să primească oaspeți, dar Guvernul trebuie să contribuie cu o mai bună infrastructură.

Aveți o moștenire culturală fără egal în lume, dar turiștii trebuie să aibă posibilitatea să se deplaseze cu ușurință, să rezerveze locurile cât de simplu posibil.

Pentru un număr mai mare de delegații străine care să vină în Moldova, este nevoie de stabilitate politică și economică.

Moldova nu și-a definit pe deplin puctele forte pe piața externă. Puneți accent pe vin și mâncarea organică, natura minunată, cele trei puncte forte ale voastre, și nu uitați de al patrulea - ospitalitatea oamenilor.

Ce trebuie să facă Moldova pentru dezvoltarea MICE turismului:

1.      Atrageți atenția la regiunea balcanică și Turcia. Bulgaria, România, Grecia, Polonia, Ucraina și Rusia vă sunt cele mai aproapiate piețe, Moldova fiind o țară accesibilă pentru statele enumerate.

2.      În viitorul apropiat ați putea miza pe companii precum Samsung, Coca-Cola, Efes, Pepsi, branduri prezente aici în Moldova. Ați putea să-i convingeți să-și organizeze conferințele și întâlnirile de bord aici.

3.      Sectorul medical, un domeniu uriaș, ar putea fi atras pentru evenimente de genul MICE.

4.      Festivaluri naționale.  Bine-organizate, acestea pot aduce mii de turiști și oameni din industria vinului cointeresați de această ramură. Acestea trebuie foarte bine planificate .

Odată realizate, aceste obiective vor ridica Republica Moldova la un nou nivel, iar statul va deveni o destinație inedită în ramura MICE turism

 *****

Natalia Curnic - Manager Industria Turismului, Marketing expert in cadrul Proiectului de Competitivitate al USAID.

Destinațiile MICE sunt în cerere și, având în vedere locația sa convenabilă în Europa, Moldova are un potențial enorm de dezvoltare în această direcție de turism. Proiectul de Competitivitate al USAID va sprijini acestă nouă și importantă direcția a turismului plasând-o la un nivel cu turismul vitivinicol.

MICE turismul prezintă oportunități unice pentru dezvoltarea afacerilor, fie că este vorba de o conversație neformală cu partenerii existenți și întâlniri cu potentialii investitori, clienți și furnizori, schimbul de informații sau introducerea noilor tehnologii. Această industrie este în creștere rapidă și este în mare măsură asociată cu călătoriile în scop de afaceri și este un mod perfect de a combina afacerile cu o mică escapadă.

Cea mai mare provocare pentru Moldova constă în o mai bună articulare în jurul destinațiilor turistice active, precum și descoperirea, înțelegerea și promovarea competențelor de bază.

Ne-am propus ca obiectiv să poziționăm și să promovăm Moldova ca o nouă destinație MICE, să sporim piața locală, să dezvoltăm noi produse în conformitate cu cererea,  creșterea numărul de prestatori de servicii de turism MICE precum și extindere parteneriatelor în acest sector. În acest sens, va fi elaborate pentru prima strategia de dezvoltare al MICE turismului pentru 2016-2018, care va evidenția produsul, piețile precum și planul de promovare. Pe parcursul anului 2016, Proiectul de Competitivitate al USAID va susține participarea companiilor din MICE tourism la 2 cele mai mari expoziții specializate: IMEX Frankfurt 19-21 aprilie și IBTM Barcelona 29 noiembrie-1 decembrie, în vederea extinderii parteneriatelor de afaceri precum și crearea de noi colaborări cu aoranizațiile internaționale.

Deoarece dezvoltarea de MICE turism este direct legată de creșterea economică, credem cu desăvîrșire că pe termen lung, investițiile în infrastructură, crearea condițiilor de siguranță și accesibilitate, cu siguranță vor contribui la creșterea și diversificarea acestei ramure vitale a turismului din Republic Moldova.  

 

Acest articol a fost realizat in cadrul  Proiectului de Competitivitate al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Proiectul susține eforturile Republicii Moldova de a promova o economie puternică, diversificată și orientată spre export, contribuind lacreșterea competitivității în sectoare-cheie: sectorul vitivinicol si turism, industria ușoară (în special, îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii), și sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor. Această asistență este posibilă datorită suportului generos al poporului American, prin intermediul USAID, în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova.

 

 

 

Dragă cititor, urmărim atent ce se întâmplă pe segmentul politic, verificăm datele și sursele, căutăm explicații, oferim contexte, îi invităm în studiou pe cei care trebuie să ne răspundă la întrebări.
Dacă îți place ceea ce citești pe acest site, ne poți susține print-un abonament de membru de doar 48 lei pe lună.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Fotbalul moldovenesc, la cel mai mare coeficient din istorie în Cupele Europene

Fotbalul moldovenesc, la cel mai mare coeficient din istorie în Cupele Europene

Testamentul Prințului Philip al Marii Britanii va rămâne sigilat timp de 90 de ani

Testamentul Prințului Philip al Marii Britanii va rămâne sigilat timp de 90 de ani

Putin a votat online, „din buncăr”, la alegerile parlamentare ruse. Liderul rus se află în carantină strictă

Putin a votat online, „din buncăr”, la alegerile parlamentare ruse. Liderul rus se află în carantină strictă

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Afganistanul, prin ochii Olgăi Cegorean: Cel mai mult îmi e frică să nu mă mai pot întoarce niciodată acolo
  • 2
    Mesaj cu apropo de la Arina Spătaru? „Mi-am luat rămas bun de la Platforma DA. Nu știu de ce am ales să stau într-o mlaștină”
  • 3
    Ultima oră! Procurorii renunță oficial la învinuirile din „dosarul Petrenco”
  • 4
    Vremea se răcește. Meteorologii au emis Cod Galben de îngheț
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.