Drept motiv a fost invocat faptul că Primăria Chişinău a încălcat legea împuternicindu-l pe reprezentantul său la Adunarea acţionarilor să susţină atribuirea unei cote de 5,15%, pentru Consiliul Municipal, deşi decizia votată de aleşii locali la 18 decembrie 2013 prevedea că ar trebui să-i revină 33,5% din capitalul noii întreprinderi, precum şi trei din cele şapte locuri în consiliul de administraţie.
Viceministrul Economiei Tudor Copaci s-a arătat îngrijorat de decizia instanţei. Potrivit lui, aceasta mărește durata de restructurare a sistemului termoenergetic din Chişinău şi pune în pericol întregul proces de fuziune. „Termocomul ar trebui să conteste încheierea judecătorească şi să atragă şi Ministerul Economiei în proces, ca intervenient, pentru a finaliza litigiul. Dacă procesul va fi tergiversat, consiliul creditorilor poate reveni la varianta de lichidare juridică a Termocomului”, a menţionat Copaci.
Administraţia Capitalei nu a comentat, deocamdată, situaţia.
Situaţia se complică şi ca urmare a faptului că, la cererea CET-2, au fost blocate toate conturile bancare ale Termocom (36 în total), pentru încasarea unei datorii de 123,2 milioane de lei. „E o acţiune de intimidare, care periclitează activitatea întreprinderii. Termocom nu are în conturi asemenea mijloace financiare, iar pentru a le acumula este necesară o perioadă îndelungată”, se precizează într-un comunicat de presă al întreprinderii. Potrivit administraţiei Termocom, blocarea conturilor va însemna şi „cheltuieli suplimentare de 3,7 milioane de lei pentru achitarea onorariului executorului judecătoresc”.
Directorul Termocom, Mihai Cernei, dă asigurări că furnizarea energiei termice nu va fi sistată, dar cere intervenţia urgentă a autorităţilor. „Noi facem totul ca lumea să nu fie afectată. Administraţia Capitalei ştie care e situaţia, dar, din păcate, nu întreprinde nimic”, se plânge managerul.
Expertul în energetică Ruslan Surugiu susţine că o astfel de evoluţie a evenimentelor era previzibilă, mai ales în condiţiile în care există interese majore în acest sector. „În situaţia creată, soluţia cea mai la îndemână este lichidarea Termocomului şi transmiterea tuturor activelor creditorului principal, CET-2. Nu este cea mai bună, dar se pare că alta nu există. Dacă se va merge pe această cale, cel mai mult va avea de pierdut administraţia Capitalei, care, astfel, nu va mai avea nicio posibilitate de a influenţa sectorul termoenergetic. La fel, vor avea de pierdut şi unii acţionari minoritari, ale căror drepturi nu se ştie cum vor fi reprezentate în viitoarea companie”, constată specialistul.
Tergiversarea procesului de reorganizare a sistemului termoenergetic din Chişinău ar putea duce la ratarea asistenţei financiare în valoare de circa 100 de milioane de dolari, promisă de Banca Mondială.
Cifra datoriilor acumulate de Termocom faţă de CET-1 şi CET-2, Moldovagaz şi alţi furnizori se ridică la 2,5 miliarde de lei. Proiectul de restructurare a sectorului termoenergetic prevede că, în urma fuzionării CET-1 şi CET-2 cu distribuitorul de căldură din Chişinău, va fi creată o mega întreprindere cu un capital de 1,68 miliarde de lei. Cota majoritară în capitalul noii companii urma să fie deţinută de CET-2 şi CET-1 - circa 95%, iar Consiliul Municipal să-i revină doar 5,15%. Dacă se reuşea fuziunea până la 31 decembrie 2013, instituţiile financiare internaţionale erau gata să dea circa 120 de milioane de dolari. Amânarea a dus deja la ratarea unui grant de 20 de milioane de dolari.
(video) Lazăr bate alarma: Termocom riscă lichidarea juridică
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.