Afaceri între rude la Aeroportul Mărculeşti: Încăperi date în locațiune cu 60 lei/m2 pentru un an!

Afaceri între rude la Aeroportul Mărculeşti: Încăperi date în locațiune cu 60 lei/m2 pentru un an!
Foto: www.politik.md

CNA a efectuat o analiză operațională în privința activității Î.S. Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti în perioada 2009-2015. Odată cu darea în locaţiune la preț derizoriu a imobilelor din proprietatea  Aeroportului, întreprinderea de stat a înregistrat pierderi. Ulterior organele de anchetă au constatat mai multe conflicte de interese dintre managerii aeroportului și rezidenții zonei economice libere.

Aeroportul Internațional Liber Mărculești (I.S. AILM) are statut de întreprindere de stat fondată de Ministerul Apărării pentru accelerarea dezvoltării transporturilor aeriene, serviciilor aeronautice, producerii industriale orientată spre export şi a activităţii comerciale externe.

Atât aeroportul cât și zona economică liberă este gestionată de către Întreprinderea de Stat „Aeroportul Internațional Mărculești”, în calitate de Investitor General).

Aeroportul are o suprafață de 265,2 ha și era utilizat anterior pentru deservirea aeronavelor militare, din dotarea Forțelor Armate. Aeroportul dispune de toate condițiile de trai: apartamente la bloc, hotel cu 50 de locuri, baruri, restaurante și magazine, ateliere, grădiniță, care permit o existență și activitate autonomă.

Potrivit rapoartelor financiare, în ultimii 5 ani, activitatea economico-financiară a întreprinderii este în descreştere. Astfel, în anul 2014, Aeroportul Intonațional Mărculeşti a înregistrat venituri din activitatea operaţională în mărime de doar 1/3 din veniturile anului 2009 (anul fondării). Mai mult ca atât, activitatea Aeroportului s-a soldat în ultimii doi ani cu pierderi financiare, dat fiind faptul micşorării veniturilor din vânzări şi menţinerii la un nivel înalt a cheltuielilor aferente.

Odată cu instituirea zonei economice libere pe teritoriul Aeroportului, în calitate de rezidenţi au fost selectaţi astfel de agenţi economici precum:

•SRL „MSC-Basa Consnav”, specializată în construcția și reparația navale, construcția și reparația de bărci de sport, fabricarea de clădiri și încăperi tip container și demontaj, fabricarea produselor metalice ușoare, baruri. Firma a devenit rezident din 23.06.2009.

•SRL „Aeroport Service”, specializată în transporturi aeriene, manipulări și depozitări, comerț cu ridicata al benzinei pentru avioane și a gazului, alte activități anexe  transportatorilor de călători și de marfă, comerț cu ridicata pe bază de tarife, reparația aparatelor de zbor și atehnicii spațiale. Firma a devenit rezident din 05.08.2013.

•I.C.S. „AIM Helicopter Plant” SRL, specializată în reparația aparatelor de zbor și a tehnicii spațiale, transportări aeriene ocazionale, alte activități anexe transportărilor aeriene, depozitări. Firma este rezident din 30.08.2012 până la momentul respectiv.

•„AIM Handling” SRL,specializată în transportori cu alte tipuri de transport pe bază de grafic, transportări rutiere de mărfuri, manipulări și depozitări, alte activități anexe transporturilor de călători se de mărfuri. Firma a devenit rezident din 04.09.2009.

•„Compania Aeriana AIM AIR” SRL, specializată în transport aerian pe bază de grafic, transportări aeriene ocazionale, alte activități anexe transporturilor de călători și de mărfuri, închirierea mijloacelor de transport aeriene, reparația aparatelor de zbor și a  tehnicii spațiale.

Întreprinderi fondate sau gestionate de rudele  managerilor Aeroportului

În urma analizei efectuate, s-a constatat că angajații și fondatorii firmelor nominalizate, precum şi alte firme, cu care Î.S. AILM a avut relații economice, sunt fondate sau gestionate de rudele  managerilor Aeroportului. Totodată, s-a stabilit că firmele nominalizate au beneficiat de imobilele Aeroportului. Astfel, începând cu septembrie 2012, aceste firme au avut în folosinţă 84% din imobilele Aeroportului în baza contractelor de dare în locaţiune.

Odată cu darea în locaţiune a imobilului se atestă şi diminuarea bruscă a profitului Aeroportului și, respectiv,sporirea veniturilor firmelor private menționate. De altfel, în anul 2012 Aeroportul a înregistrat cu 62,2% mai puţin profit comparativ cu perioada anului 2009 când bunurile se aflau în folosinţa întreprinderii, iar în următorii doi ani 2013-2014 activitatea acesteia s-a soldat şi cu pierderi financiare.

La contractarea cuantumului plăţii pentru arendă, factorii de decizie ai Aeroportului au optat pentru nivelul minim ai indicilor de calcul prevăzuţi de legislaţie, ceea ce a şi determinat ratarea de către întreprinderea de stat a unor avantaje economice maxime. La faptul dat se referă următoarele  cazuri:

1.Firma fondată de nepot ul directorului Aeroportului a deţinut,până în 2015, în locațiune 4,2596 ha de teren şi 1091,5 m.p. de încăperi (punct de control şi hale de producere) pentru suma de 66.446 lei anual(sau 156 lei/ari de teren sau 60,8 lei/m.p. de încăpere anual).

2.Firma condusă de nora directorului-adjunct al Aeroportului, a fost contractată de ultima, în perioada 2014-2015, pentru prestarea serviciilor de transport și darea în locațiunea unităţilor de transport.

3.Firmafondată de soacra directorului-adjunct al Aeroportului a avut relaţii economice cu ultima pe parcursul perioadei 2010-2015.

4.Firma fondată de socrul directorului-adjunct al Aeroportului a deţinut în locațiune 5,5094 ha de teren şi 5053,2 m.p. de încăperi (clădire administrativă, oficii, puncte de deservire, hangare, depozite, şoproane, secţie de sudare)pentru suma de 278.803 lei anual(sau 55 lei/m.p. sau 506 lei/ari anual), unele dintre acestea fiind şi în prezent în folosinţa firmei. Concomitent, firma a fost contractată pentru prestarea serviciilor de reparații și locațiune a tehnicii de aviație agenților economici și servicii de salubrizare Aeroportului.

5.Firma fondată de socrul directorului adjunct al Aeroportului a primit în locaţiune  8,0474 ha de teren şi 3410 m.p.(hangare, depozit) pentru suma de 144.384 lei anual (sau 179 lei/ari de teren sau 42,3 lei/m.p de încăpere). Comparativ, veniturile firmei pentru anul 2014 depăşesc suma arendei de 600 de ori.

6.Firmala care co-fondator, până în 2012, a fost feciorul directorului Aeroportului deţine în locaţiune 29,8129 ha de teren şi 8482,1 m.p. de încăperi (hangare, depozite, clădire administrativă, staţie agregate, atelier mecanic etc.) pentru suma totală de 460.220 lei anual (sau 154 lei/ari de teren sau 54 lei/m.p. de încăpere).

Totodată, firma a arendat de la Aeroport un autoturism Skoda Octavia, a.p 2009, și un autocamion Iveco Daily 50c15 a.p 2007 pentru sumade1000 lei fiecare. Este de menţionat că în anul 2014, veniturile firmei menţionate a depăşit cifra zecilor de milioane de lei.

7.Firma, fondată de feciorul directorului Aeroportului şi condusă de soţia prim vice-directorului și,totodată ,reprezentant al Guvernului la Aeroport,  deține 7,4283 ha de teren și 350,7 m.p. de încăperi (hangar) pentru suma totală de 33.608 lei anual (sau 45 lei/ari de teren sau 95 lei/m.p. de încăpere).

În perioada 2009-2015, managementul Aeroportului Internaţional Mărculeşti a fost unul defectuos soldat cu descreşterea semnificativă a rezultatelor activităţii economico-financiare.

Tendinţa respectiva s-a înregistrat odată cu darea bunurilor imobile în locaţiune rezidenţilor Zonei Economice Libere instituită pe teritoriul Aeroportului. Astfel, 84% din bunurile imobile ale acestuia au fost date în locaţiune firmelor rezidente,fondate şi gestionate de rudele factorilor de decizie ai acestuia.

În medie, mărimea plăţii anuale pentru locaţiune a constituit 60lei/m.p. de încăpere sau 200lei/ari de teren.

Pe marginea aspectelor menţionate în prezenta analiză, Centrul a iniţiat examinarea acţiunilor factorilor de decizie ai Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti sub aspectul legislaţiei penale.

Totodată, Comisia Naţională de Integritate a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese de către factorii de decizie ai Aeroportului prin nedeclararea în termenul şi modul stabilit despre conflictele de interese.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Secretar de Stat MAEIE: A fost realizată jumătate din planul de acțiunile privind implementarea condiționalităților UE

Secretar de Stat MAEIE: A fost realizată jumătate din planul de acțiunile privind implementarea condiționalităților UE

Vadim Ceban: Sunt cazuri, când gradul de vulnerabilitate energetică din factură diferă de cel stabilit de Guvern. Cu ce soluție vine Moldovagaz

Vadim Ceban: Sunt cazuri, când gradul de vulnerabilitate energetică din factură diferă de cel stabilit de Guvern. Cu ce soluție vine Moldovagaz

Aproape 60% din exporturile R. Moldova merg către țările Uniunii Europene (INFOGRAFIC)

Aproape 60% din exporturile R. Moldova merg către țările Uniunii Europene (INFOGRAFIC)

Advertoriale
Top 5 vinuri SĂLCUȚA potrivite pentru masa de Crăciun. Descoperă-le și adaugă-le în coșul de cumpărături

Top 5 vinuri SĂLCUȚA potrivite pentru masa de Crăciun. Descoperă-le și adaugă-le în coșul de cumpărături

Ce este comunicarea strategică și de ce Republica Moldova are nevoie de aceasta (VIDEO)

Ce este comunicarea strategică și de ce Republica Moldova are nevoie de aceasta (VIDEO)

Orange Systems te invită la Modular THE VISION, unde fiecare profesionist IT poate testa o reţetă perfectă pentru distracţie

Orange Systems te invită la Modular THE VISION, unde fiecare profesionist IT poate testa o reţetă perfectă pentru distracţie

EMISIUNI
  • Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
    Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
Cele mai populare
  • 1
    Un preot ortodox din Ucraina a fost condamnat la 12 ani de închisoare. Acesta a divulgat Rusiei informații despre pozițiile de apărare ucrainene
  • 2
    Aprobat de Guvern! Salariu minim pe țară va fi de 4.000 de lei în anul 2023
  • 3
    Atacurile cibernetice ale Rusiei împotriva Ucrainei s-au dovedit a fi ineficiente. Care a fost strategia Kremlinului
  • 4
    Putin declară că nu înțelege de ce R. Moldova păstrează rezervele de gaze în Ucraina
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.