De ce a ajuns Lada într-o situație gravă și cum vrea să se salveze

De ce a ajuns Lada într-o situație gravă și cum vrea să se salveze
FOTO: hotnews.ro


AvtoVAZ, compania care produce mașinile Lada, este într-o situație critică și va renunța la 13.000 de angajați anul acesta, după ce a mai redus cu 27.000 efectivele în timpul crizei. Anul curent se anunța mult mai slab decât 2013 și speranța stă într-un model numit Vesta care se lansează în 2015, dar și în alte derivate care vin după aceea, scrie hotnews.ro.

Lada-AvtoVAZ s-a modernizat puțin in ultimii ani, deși gama a primit modele noi „îmbogățite” cu tehnologie Renault, precum Granta și Largus. În vremurile de glorie compania vindea aproape 900.000 de mașini/an, acum se „învârte” în jurul a 500.000 și producția va scădea și în 2014 cu peste 15%, după ce a anul trecut s-a diminuat, iar compania a avut pierderi de peste 200 milioane dolari.

În Rusia s-au vândut 128.000 de mașini Lada în primele patru luni din 2014, marca având 16% din piață. Cel mai vândut model a fost Granta, cu peste 45.000 de unități, iar Kalina a depășit 25.000 de mașini. Vânzările Lada au scăzut cu 15% pe o piață care s-a dus în jos cu 4%, iar pe locul doi s-a situat Renault care și-a găsit 63.000 de clienți, din care 28.000 au ales Duster.

De la începutul anului, AvtoVAZ are un nou șef, în persoana lui Bo Andersson, care a lucrat la General Motors. El considera că, pentru a asigura profitabilitatea Lada pe viitor, efectivele curente de 66.500 persoane trebuie reduse cu 7.500 oameni, o treime din aceștia fiind manageri. Planul s-a schimbat însă și efectivele vor fi reduse cu 13.000 de oameni anul acesta, iar șeful companiei spunea recent că lucrurile stau extrem de rău la Lada și angajații au nevoie de un semnal de alarmă.

Vânzările au scăzut nu numai din cauza concurenței dure întreținută de mărcile străine, dar și din cauza problemelor de logistică. CEO-ul Bo Andersson spunea că trebuie rezolvate problemele cu compania de transport care duce mașinile de la fabrica, la dealeri, fiindcă acest capitol suferă la partea de calitate și disciplină.

Un alt aspect este legat de situația Rusiei care, după anexarea Crimeeii a fost amenințată cu mai multe stadii de sancțiuni de către SUA, însă oficialii AvtoVAZ spun că nu s-a simțit vreun efect. Un argument este legat de faptul ca aproape toata productia Lada se vinde în Rusia și peste trei sferturi din componente sunt produse pe plan local.

AvtoVAZ, care este pe cale de a fi absorbita de Renault-Nissan, a lansat deja modele la care foloseste si tehnologie Renault, de doi ani merg in Rusia si fluxuri de piese de la Mioveni, insa modernizarea e inca departe de a fi desavarșită.

Toată speranțele sunt puse în modelul Lada Vesta, o berlină care va avea mult în comun cu Logan când va fi lansată în toamna lui 2015 la un preț de circa 8.500 euro. Apoi, la început de 2016 ar trebui să vină o versiune hatchback de Vesta și tot în acel an și Granta ar trebui să apară într-o nouă generație.

Totodată, Vesta va primi și varianta break, dar și un crossover de clasa C, însă nu mai repede de 2017. Dorința managementului este să fie măcar parțial recâștigată cota de piață în Rusia unde acum Lada are sub 16%, dar se dorește atingerea nivelului de 20% în cinci ani.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Au refuzat să lucreze acolo unde au fost repartizați, așa că au fost obligați, de stat, să restituie banii pentru anii învățați. Avocatul Poporului ia apărarea absolvenților Academiei Militare
  • 2
    Testamentul Prințului Philip al Marii Britanii va rămâne sigilat timp de 90 de ani
  • 3
    Autoritățile locale din Cupcini vor aloca 200 mii de lei pentru un bust în memoria primarului socialist Ivan Ostaficiuc (DOC)
  • 4
    Gazprom, suspectat de manipularea pieței de gaze. Un grup de europarlamentari cer anchetarea companiei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.