Nereguli la construcția unui drum de acces din suburbia Chișinăului: Contract „umflat” de la 6,7 până la 29 mln de lei

Nereguli la construcția unui drum de acces din suburbia Chișinăului: Contract „umflat” de la 6,7 până la 29 mln de lei
Foto: Expert-Grup

Expert-Grup a descoperit mai multe nereguli la construcția drumului de acces către satul Humulești, care se află în suburbia Chișinăului. De asemeni, până în prezent nu este clar de ce a fost necesară o investiție atât de mare pentru un sat de 230 de oameni.

Construcția drumului de acces de aproximativ 5 km spre localitatea Humuleşti din municipiul Chişinău s-a desfășurat cu multe nereguli, atât la etapa tenderului, cât și în procesul de efectuare a lucrărilor. În plus, specialiștii de la Expert-Grup, care au analizat documentele cu privire la achiziția publică, au constatat existența unor riscuri majore de aranjare a licitației.

Experții au constatat că procesul de identificare a priorităților de lucrări capitale în municipiul Chișinău nu este transparent, în condițiile în care nu există un program bine stabilit care să identifice căile de comunicații prioritare pentru construcție și reconstrucție capitală. Prin urmare, nu este clar în baza căror necesități s-a luat decizia de construcție a traseului spre s. Humulești, o localitate cu puțin peste 200 locuitori, în timp ce există multe alte drumuri proaste în municipiu cu trafic foarte intens.

În procesul de desfășurare a achiziției au fost depistate câteva abateri procedurale. Nu a fost publicat planul de achiziții, iar sumele estimative pentru construcția drumului spre s. Humulești din plan erau de trei ori mai mari decât în anunțul de intenție publicat de autoritatea contractantă. „În Buletinul Achizițiilor Publice  la începutul anului 2013 a fost publicată o sumă estimativă de 6,7 milioane lei pentru construcția acestui drum. În planul de achiziții figurează deja suma de 23,9 milioane de lei. Este o discrepanță enormă. De asemeni,  după ce a fost încheiat contractul cu compania câștigătoare Direcția generală transport al mun. Chișinău nu a publicat anunțul de atribuire a contractului în Buletinul Achizițiilor Publice, după cum prevede legislația”, a remarcat expertul Iurie Morcotîlo.

La etapa de atribuire a contractului pentru acest traseu, au fost depistate un set de nereguli, ce relevă despre o posibilă licitație cu înțelegere secretă. Astfel, din cele trei companii care au depus dosarul pentru licitație, două au fost descalificate - ”Lincons” SRL și  S.A. ”Edilitate”, iar compania rămasă în concurs -  ICS ”Utiltrans Construct”, a câștigat tenderul deși a oferit cel mai mare preț de ofertă și nu a prezentat întreg setul de documente necesare.

Compania care a oferit cel mai mic preț - ”Lincons” SRL, a fost eliminată din concurs pe motiv că nu a corespuns cerințelor de calificare, și anume privind lipsa unor contracte cu valoare similară sau mai mare în ultimii trei ani. Totuși, Direcția generală transport public căi de comunicații (DGTPCC), instituția care a administrat licitația, trebuia să solicite de la companie informație despre efectuarea unor lucrări de o capacitate similară.

Un alt aspect important care indică o înțelegere secretă este faptul că oferta comercială a companiei câștigătoare, în valoare de 23.930.000 lei, coincide practic cu suma estimativă din planul de achiziții pentru această lucrare - 23.930.000,21 lei, deci o diferență de doar 21 bani. „Din punct de vedere, statistic probabilitatea unei astfel de coincidențe este extrem de mică”, a declarat Iurie Morcotîlo, unul din membrii echipei de monitorizare. „Însăși reputația dubioasă a companiei care a câștigat licitația ridică multe semne de întrebare asupra corectitudinii procedurii respective. Și anume, semnele de întrebare asupra reputației țin de cei doi fondatorii acestei companii, ambii fiind implicați în trecut în tranzacții și activități dubioase”, a conchis Morcotîlo.

Ca alt factor de risc în achiziția dată poate fi indicat și ajustarea ulterioară a contractului de bază. Valoarea contractului respectiv a fost majorată prin două modificări până la suma de 29,3 milioane lei, sau cu 22% mai mult decât suma inițială. De asemenea, perioada de construcție a acestui drum a fost extins de la 9 luni la 2,5 ani, până la finele anului 2016.

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Greenpeace propune interzicerea zborurilor dacă există o alternativă cu trenul cu durata mai mică de 6 ore

Greenpeace propune interzicerea zborurilor dacă există o alternativă cu trenul cu durata mai mică de 6 ore

Acord semnat pentru a permite un acces global la pastila anti-COVID-19 creată de Merck

Acord semnat pentru a permite un acces global la pastila anti-COVID-19 creată de Merck

Noi condiții de intrare în Bulgaria pentru moldoveni. Cine poate vizita țara

Noi condiții de intrare în Bulgaria pentru moldoveni. Cine poate vizita țara

Advertoriale
Ludmila Adamciuc, mamă activă social: „Observ un proces frumos de schimbare a atitudinii ce vizează nu doar Sindromul Down”

Ludmila Adamciuc, mamă activă social: „Observ un proces frumos de schimbare a atitudinii ce vizează nu doar Sindromul Down”

Depozite în lei cu rată fixă de 6% anual, de la OTP Bank

Depozite în lei cu rată fixă de 6% anual, de la OTP Bank

La Microinvest, datele tale personale sunt în siguranță, la fel ca într-un safeu

La Microinvest, datele tale personale sunt în siguranță, la fel ca într-un safeu

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Vom primi gaz și de la olandezi. Compania Vitol a câștigat tenderul lansat de Energocom
  • 2
    ULTIMĂ ORĂ! Dorin Chirtoacă se retrage din politică
  • 3
    Rusia ar vrea un preţ al gazelor mai mic pentru a-şi putea păstra controlul asupra Europei
  • 4
    Ultimă oră! Pericol de prăbușire a unei porțiuni de carosabil în capitală (FOTO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.