Moldova devine un partener inteligent de manufactură, în primul rând pentru Europa

Moldova devine un partener inteligent de manufactură, în primul rând pentru Europa
Foto: Agora.md / Dima Iacovlev


Industria ușoară a Republicii Moldova are o tradiție bogată și îndelungată. În ciuda competiției globale și a tendințelor de redirecționare a proceselor de producere spre țările cu forță de muncă ieftină, ea continuă să reprezinte unul din sectoarele industriale de bază ale economiei naţionale. Astfel, în ultimii ani au apărut branduri locale proprii, care au dus la dezvoltarea sectorului, dar și la motivarea consumatorului local. 

Astăzi țara noastră reușește să se poziționeze ca o țară cu plus valoare în tot ceea ce face la capitolul Industria modei. La bază stă forța de muncă competitivă, calitatea înaltă a produsului finit cu accent pe design și creativitate. Așadar, cu ajutorul proiectelor finanțate de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), producătorii autohtoni au sporit calitatea serviciilor, intensificând exporturile și mobilizând vânzările pe piață locală.

„Strategia de bază a USAID este de a promova creșterea economică. Un stat democratic nu poate fi construit fără o dezvoltare economică”. Sergiu Botezatu.

Datele statistice înregistrate de sector în ultimii 10 ani vin să confirme evoluția acestuia. Volumul exporturilor a crescut cu apropare 30%, în timp ce volumul producției locale s-a triplat ajungând la 4 mlrd de lei - mai mult decât întreg bugetul municipiului Chișinău pentru anul 2015. Pornind de la aceste cifre putem face următoarele concluzii:

- astăzi Industria ușoară exportă mai multă valoare, cu mai puțini angajați,

- cererea pentru produsele autohtone pe piața locală este în continuă creștere.

Salt la nivel de produs

În 2005, circa 95% din întreprinderile din Industria ușoară prestau doar servicii de croit și cusut(sistem lohn). Astăzi numărul acestora s-a redus la 80% din totalul companiilor.Fiind susținuți de USAID și motivați să gândească în pas cu moda internațională, tot mai mulți antreprenori trec la scheme mai complexe de producție. Practica a demonstrat că atunci când întreprinderea, pe lângă utilizarea forței de muncă locale (schema C&M) mai și achiziționează materia primă (schema FOB), valoarea adăugată per produs vândut crește de 4,5 ori. În cazul producerii sub marcă proprie valoarea adăugată este de 7,5 ori mai înaltă comparativ cu prestarea serviciilor croit-cusut (schema C&M).

Anume acest aspect a motivat apariția a peste 70 de branduri noi, care astăzi reprezintă piatra de temelie a Industriei fashion din Moldova. Acum companiile caută să angajeze nu doar cusătorese, ci și designeri vestimentari, vânzători în magazinele proprii, merchandaizeri, specialiști în marketing, dar și consultanți pe productivitate.Un exemplu de susținere de către USAID a companiilor din industria ușoară, facilitând tranziția de la servicii de cusut la servicii cu valoare adăugată înaltă, este fabricaIonel.

Conducerea întreprinderii mărturisește că schimbarea modelului de business a fost una din cele mai dificile decizii. În curând, compania va începe să livreze pentru clienții săi francezi produs complet elaborat în baza schemei FOB. Pentru această tranziție, Ionel va face investiții în capitalul de lucru, care va permite procurarea materiei prime, asumându-și totodată și riscul de aprovizionare.

Totodată, întreprindereaa atins rezultate remarcabile și la dezvoltarea colecțiilor proprii. Designul și stilul clasic al costumului bărbătesc, pentru care este cunoscută fabrica Ionel, a fost adus în pas cu tendințele internaționale, cum ar fi silueta slim, stofe cu pattern (model) sau sacouri cu fermoar. Astfel, brandul Ionel a reușit să re-cucerească piața autohtonă. Ca rezultat, ponderea articolelor comercializate sub marca Ionel a crescut semnificativ si actualmente constituie aproape 25% din volumul total al vânzărilor, comparativ cu doar 5% cât constituia acum 10 ani. Fabrica depune eforturi pentru a exporta articole fabricate sub marca proprie. Anul acesta și în România vor putea fi procurate costume marca Ionel și Giovani Primo. Pe 24 mai, colecția de sacouri bărbătești în stil casual a fost cu succes prezentată pe podiumul Strasbourg Fashion Week.     

Privind spre viitor 

„Industria ușoară a Moldovei trebuie să continue să crească nivelul de competitivitate și să se alinieze la cerințele mondiale. Platforma tehnologică Europeană pentru viitorul textilelor și a confecțiilor (viziunea pentru 2020) prevede drept pilon prioritar de dezvoltare a industriei pe termen lung încheierea epocii producţiei de masă pentru produsele textile și trecerea către o nouă paradigmă a orientării către client, personalizării, producției inteligente, logisticii și distribuției. Rămânerea în astfel de condiții a Industriei ușoare a Moldovei în calitate de partener a sectorului european va depinde de capacitatea industriei autohtone de a promova inovarea produselor sale (articole de modă mai sofisticate), de utilizarea celor mai avansate, flexibile și eficiente procese, de capacitatea de implementare a tehnicii și metodelor performante de operare.” Maria Gheorghiță. 

„Pe zi ce trece, Moldova devine un partener sigur de manufactură, în primul rând pentru Europa. Pentru a beneficia din plin de acest lucru, trebuie să ridicăm nivelul de la forță de muncă ieftină la cel de muncă calitativă cu resurse tehnologice, design și creativitate.” Sergiu Botezatu. 

La 20 octombrie 2015 a fost lansat un nou proiect de asistență al Agenției Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Proiectul Creșterea Competitivității  al USAID Moldova are un buget de 21,8 mln de dolari SUA și va fi implementat timp de cinci ani, până în 2020, iar printre sectoarele care se vor bucura de susținere se numără: sectorul vitivinicol și turism, industria ușoară (în special, îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii), și sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor.

Sprijină redacția Agora cu doar 48 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un cadou dulce de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Incendiul de la poligrafie a fost stins: Zece echipaje de pompieri au luptat ore la rând cu flăcările (FOTO)

Incendiul de la poligrafie a fost stins: Zece echipaje de pompieri au luptat ore la rând cu flăcările (FOTO)

„Gadget-ul tinereții” sau „cărămida nemuritoare”. Nokia revine cu o surpriză pentru utilizatorii melancolici

„Gadget-ul tinereții” sau „cărămida nemuritoare”. Nokia revine cu o surpriză pentru utilizatorii melancolici

Care-i treaba cu amigdalele? Ce spun specialiștii despre legătura dintre extirparea acestora și sexul pacientului

Care-i treaba cu amigdalele? Ce spun specialiștii despre legătura dintre extirparea acestora și sexul pacientului

Advertoriale
Un preț mic la credit nu îți garantează mereu și cea mai bună oferta. Explică expertul Microinvest

Un preț mic la credit nu îți garantează mereu și cea mai bună oferta. Explică expertul Microinvest

Cum poți primi la farmacie un test HIV gratuit până la finalul lunii noiembrie

Cum poți primi la farmacie un test HIV gratuit până la finalul lunii noiembrie

100 de angajați maib vor participa la Maratonul Internațional Chișinău. Iată ce i-a motivat (VIDEO)

100 de angajați maib vor participa la Maratonul Internațional Chișinău. Iată ce i-a motivat (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    ULTIMĂ ORĂ! Pavel Filip se retrage de la conducerea PDM
  • 2
    SUA: Legea care interzice avortul după şase săptămâni de sarcină, chiar în caz de incest sau viol, va fi revăzută
  • 3
    Polonia acordă consumatorilor subvenţii de 380 milioane de dolari în urma creşterii preţurilor la energie
  • 4
    Produsele agro-industriale moldovenești, promovate în Coreea de Sud. Ce planuri au autoritățile
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.