Cum concurăm, creăm și inovăm colaborativ în modă?

Cum concurăm, creăm și inovăm colaborativ în modă?
Foto: Agora.md

Industria modei trăiește o adevărată revoluție. Textile inteligente, 3D printing pentru haine, inclusiv pulovere, fenomenul modei eco. Fiecare pol de modă din lume, New York, Londra, Stockholm, a dezvoltat în ultimii ani acceleratoare și spații de co-working, în jurul cărora se dezvoltă comunități vibrante de designeri și profesioniști în domeniu. În toamna anului 2015, cu suportul USAID, în Moldova s-a lansat ZIPHouse - primul spațiu colaborativ pentru industria de modă. Aceasta este o platformă pentru creativitate, design, tehnologie, educație și accelerare de noi branduri și produse. Deși nu a trecut nici un an de la deschidere, în jurul acestei platforme s-au adunat deja peste 600 practicieni, studenți și influenceri în modă.

Inpsirat din cele mai bune practici ale leaderilor globali în fashion, ZIPhouse a fost creat cu sprijinul USAID, care a ajutat la conceptualizarea și dotarea centrului. Fiind un parteneriat public-privat între Universitatea Tehnică din Moldova și Asociația Patronală din Industria Ușoară (APIUS), ZIPHouse este locul de întâlnire dintre Educației și Business. În incinta centrului de excelență își are birourile și APIUS, astfel că reprezentanții companiilor din domeniu vin cu regularitate aici. Photo credit: ZIPhouse

Învățare din proiecte practice, stagii și posibilități de angajare pentru tinerii specialiști, schimb de experiență și cunoștințe. De toate aceste oportunități se vor putea bucura membrii comunității ZIPHouse. În secret, vă putem spune că în curând  la ZIPHouse va fi lansat un program de mentorat pentru studenți, tineri specialiști și startup-uri, care va fi ținut de designerii și brand managerii din sector. 

ZIPHouse este un centru creativ, complet diferit de mediul academic, cu un conținut bogat de informații livrate prin seminare, workshop-uri. Membrii centrului au acces nelimitat la spatiu de co-working, la resursa de top în domeniul fashion wgsn.com, la biblioteca de textile și de cărți din domeniu. Tot aici designerii pot utiliza soft-uri specializate de design și proiectare, pot lucra la planșete grafice, pot face lookbook-uri cu echipament de fotoshooting profesionist. Zona de producere a Centrului are o suprafața de circa 300 de m2 și este dotată cu echipament performant de design, proiectare, croire și producere, tricotaj. Zona dispune de 35 de mașini specializate de la cei mai mari producători de utilaje din domeniul industriei ușoare. Linia de producere este utilizată atât în scop de instruire, cât și în producerea modelelor experimentale și mini-colecții proprii a tinerilor designeri, mebri ai ZIPhouse.

Photo credit: ZIPhouse

Denumirea „ZIPHouse” este formată din două cuvinte: „zip” și „house”. Zip, în traducere din limba engleză, înseamnă fermoar și simbolizează unirea a două părți separate, dar care printr-o acțiune  comună obțin rezultate fructuoase. ZIP, utilizat în acțiune, vine cu sens de dinamizm, energie, comoditate, ușurință. House, în traducere din limba engleză, înseamnă casă. Aici are menirea de a crea o ambianță aproape de suflet. E locul unde te simți „ca acasă”, unde îți e comod și îți place să te afli, îți place să contribui cu idei de dezvoltare și să fii prezent în activitățile ce au loc. Astfel, ZIPHouse are ambiția de a deveni Centrul care oferă un spațiu creativ și inspirant, bazat pe principiu de co-working și cooperare.

În cele câteva luni de la deschidere la ZIPHouse s-au organizat peste 20 de evenimente educaționale și de networking la care au participat peste 600 de profesioniști și studenți. La Fashion Cappuccino - întâlniri pentru comunitate care au loc odată la două săptămâni - designeri, stiliști în modă, fotografi de fashion abordează subiecte și tendințe fierbinți în materie de stilistică, design, tehnologie și branding. Recent, unul dintre invitații speciali a fost designerul italian Kelly De Noyer. Acesta le-a vorbit participanților despre vestimentația contemporană inspirată din folclor. Discuția a vut loc în contextul în care astăzi în Moldova înregistrăm o întreagă mișcare de handmade și re-aducere a cămășii tradiționale „ia” în garderoba consumatorului. În opinia designerului italian, vestimentația etno este în trend în lume în 2015-2016, dar trebuie re-inventată într-o manieră mai contemporană. 

Photo credit: ZIPhouse 

ZIPHouse a demarat și o serie de instruiri intensive pe subiecte tehnice, cum ar fi Computer Added Design (AUtoCAD, GEmeniCAD) pentru începători și avansați, design și proiectarea tricotajelor, fashion merchandising. Cu suportul USAID, au fost invitați instructori practicieni din Germania și Ucraina.

În prezent se lucrează asupra stabilirii unor relații de colaborare cu școli străine de top din Italia, cum ar fi „Fine Art Academy of Como”. Aceste colaborări le vor oferi specialiștilor noștri posibilitatea de a-și aprofunda cunoștințele și de a interacționa în mediul fashion global.

Urmează să fie dezvoltate programe de mentorat și accelerare pentru startup-eri. Ei pot avea acces la o masă dedicată în zona de producere colaborativă. În următoarele câteva luni, șase designeri începători își vor amenaja astfel de zone de lucru. Ei vor putea interacționa și face schimb de idei, dar și beneficia de suportul colegilor și a comunității. Or, asta contează foarte mult când ești la început de cale. Actualmente în țara noastră nu există o comunitate de designeri și profesioniști, care să se cunoască între ei și să colaboreze. ZIPHouse își propune să formeze această comunitate care să inspire și care prin cooperare să ducă la creație, inovare și implementare de proiecte comune. Din comunitate fac parte tineri designeri, profesioniști, antreprenori din domeniul industriei ușoare, cadre didactice și alte persoane din domeniul modei. Aceștia reprezintă forța și motorul Industriei Ușoare din Republica Moldova. 

La 20 octombrie 2015 a fost lansat un nou proiect de asistență al Agenției Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Proiectul Creșterea Competitivității al USAID Moldova are un buget de 21,8 mln de dolari SUA și va fi implementat timp de cinci ani, până în 2020, iar printre sectoarele care se vor bucura de susținere se numără: sectorul vitivinicol și turism, industria ușoară (în special, îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii) și sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Litvinenco, despre scoaterea în afara legii a Partidului Șor: Nu constituie un precedent periculos

Litvinenco, despre scoaterea în afara legii a Partidului Șor: Nu constituie un precedent periculos

Președintele ales al Cehiei a avut o primă discuție cu președinta Taiwanului. Gestul ar putea provoca furia Chinei

Președintele ales al Cehiei a avut o primă discuție cu președinta Taiwanului. Gestul ar putea provoca furia Chinei

Șef din cadrul Inspectoratului General al Poliției, în vizorul inspectorilor ANI. Ce au depistat (DOC)

Șef din cadrul Inspectoratului General al Poliției, în vizorul inspectorilor ANI. Ce au depistat (DOC)

Advertoriale
La Chișinău vor fi amenajate curți ideale pentru trai ca în Europa (VIDEO)

La Chișinău vor fi amenajate curți ideale pentru trai ca în Europa (VIDEO)

Continuăm campania „Generația Inteligenței Financiare”. Urmăriți al doilea episod în limba rusă al serialului „Cunoaște sensul banului cu Emily” (VIDEO)

Continuăm campania „Generația Inteligenței Financiare”. Urmăriți al doilea episod în limba rusă al serialului „Cunoaște sensul banului cu Emily” (VIDEO)

Microinvest susține agricultorii din Moldova cu CREDITE AGRO de până la 7 000 000 lei

Microinvest susține agricultorii din Moldova cu CREDITE AGRO de până la 7 000 000 lei

EMISIUNI
  • Prepare for Future | Olesea Gălușcă: Industria creativă din Moldova poate deveni pilonul cel mai important al economiei Moldovei
    Prepare for Future | Olesea Gălușcă: Industria creativă din Moldova poate deveni pilonul cel mai important al economiei Moldovei
  • Podcastul „Azi e vinerea” | Miroase a ars la Bismobil Kitchen, emisiunea „Iartă-mă” în justiție și care-i sportul nostru național (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII|Strateg de marketing: „Meseria asta e un dans frumos între cifre și creativitate” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII|Strateg de marketing: „Meseria asta e un dans frumos între cifre și creativitate” (VIDEO)
  • DESCIFRAT| Iarna secetoasă și temperaturile record. Cum resimte sectorul agricol schimbările climatice
Cele mai populare
  • 1
    Mitropolia Moldovei, reacție la decizia CtEDO care cere R. Moldova să recunoască cuplurile LGBT: Tentativa va fi urmată de o reacție pe măsură
  • 2
    Lumea-n palmă | Ucraina cere „mult și repede”, o apropiere franco-germană, documente secrete în SUA și un general la Praga (CARDURI)
  • 3
    Incendiu de proporții, în plină noapte: Opt gherete de pe șoseaua Hâncești, cuprinse de flăcări
  • 4
    NATO se adresează către Coreea de Sud: Cere să revadă regulile de export a armamentului ca să ajute Ucraina
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.