Argumentele pro și contra concesionării Aeroportului Internațional Chișinău: PAS vs. Avia Invest

Argumentele pro și contra concesionării Aeroportului Internațional Chișinău: PAS vs. Avia Invest
Foto: www.noi.md

Partidul Acțiune și Solidaritate a îndemnat instituțiile statului să investigheze modul în care a fost concesionat Aeroportul Internațional Chișinău, invocând multiple încălcări ale legislației. Pe de altă parte compania Avia Invest consideră că este vorba de calomnie, iar concesionarea este perfect legală.

Liderul mișcării PAS, Maia Sandu, a organizat o conferință de presă în care a solicitat mai multor instituții ale statului investigarea modului prin care a fost concesionat Aeroportul Internațional Chișinău.

Argumentele PAS 

Potrivit liderului Partidului Acțiune și Solidaritate, contractul nr. 4/03 de concesiune a activelor Î. S. Aeroportul Internațional Chișinău și a terenului aferent acestora, semnat la 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și SRL Avia Invest este contrar intereselor statului Republica Moldova și cetățenilor acestuia, fiindcă a fost semnat cu încălcarea prevederilor art. 18 alin (9) din Legea nr.179-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la parteneriatul public privat, art. 15 alin (3) al Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea și deetatizarea proprietății publice și art. 12 alin (1) din Legea nr.534-XIII din 13 iulie 1995 cu privire la concesiuni.

Câștigătoare a concursului a fost desemnată Asociația persoanelor juridice Avia-Invest, în care au intrat Aeroportul Habarovsk, S.A. Kolomensky Zavod și S.R.L. Avia-Invest, contractul de concesionare a fost semnat cu altă persoană juridică - S.R.L. Avia-Invest, care nu a demonstrat că satisface criteriile care trebuiau să stea la baza atribuirii contractului de concesiune (inclusiv capital social de 30 de milioane euro și experiență de cel puțin 2 ani în prestarea serviciilor în domeniul aviației civile). Această încălcare este suficientă pentru a declara nulitatea contractului.

De asemenea, contractul nu conține prevederi cu privire la modificarea lui, în pofida faptului că Legea cu privire la concesiuni, prin art.13, prevede în mod imperativ obligația includerii acestor prevederi. Altă problemă majoră ține de art.24 din contract, care prevede că Statul va putea rezilia contractul doar dacă investitorul nu își va îndeplini obligațiile după expirarea a 36 de luni de la momentul încălcării contractului. Altfel spus, dacă se constată că investitorul nu-și îndeplinește obligațiile contractuale, statul trebuie să aștepte 3 ani fără să poată rezilia contractul.

Contractul presupune și păstrarea „taxei de modernizare a aeroportului” de 9 euro pe care o achită la plecare fiecare persoană care ajunge în sala de așteptare a aeroportului. Includerea în contract a acestei taxe este abuzivă, iar prevederea din hotărârea guvernului prin care Guvernul se obligă s-o mențină pentru 49 de ani este ilegală, deoarece Legea aviației civile spune că Ministerul Transporturilor, la propunerea Autorității Aeronautice Civile, aprobă taxa, și nu Guvernul la propunerea Ministerului Economiei (cum este indicat în hotărârea Guvernului).

Din contul acestei taxe, concesionarul va colecta în total 784 mil euro, ceea ce depășește suma de 540 mil euro, care reprezintă angajamentul investitorului pentru întreaga perioadă. Nu este clară logica acestei tranzacții din perspectiva intereselor Statului, consideră Maia Sandu.

PAS a expediat o scrisoare în adresa Procuraturii Generale și Centrului Național Anticorupție în care cere să se examineze, sub aspectul întrunirii elementelor constitutive ale infracțiunii, acțiunile și/sau inacțiunile persoanelor care au participat la încheierea și semnarea contractului de concesiune a activelor aflate în gestiunea Î.S. ”Aeroportul Internațional Chișinău” și a terenului aferent acestora.

Argumentele Avia-Invest

În urma studiului de fezabilitate privind posibilităţile şi condiţiile de transmitere în concesiune a Aeroportului Chişinău, realizat la 17 august 2012 de către compania PricewaterhouseCoopers (PwC) a fost stabilit că cea mai eficientă şi rentabilă strategie de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Chişinău este concesionarea acestuia de către o entitate privată.

La fel, a fost indicat că pentru a fi funcţional şi fezabil financiar acest model de dezvoltare a aeroportului este esenţial de a menţine nivelul taxelor aeroportuare, inclusiv nivelul taxei de modernizare. Această practică este utilizată în toate țările europene inclusiv în Statele Unite ale Americii.

În aceste condiții este important de menționat că, din momentul realizării de către compania Avia-Invest SRL a obligaţiunilor prevăzute în procesul de concesiune a infrastructurii Aeroportului Internaţional Chişinău au fost întreprinse un șir de reforme de modernizare a infrastructurii vizibile și simțite de fiecare cetățean.

Astfel, a fost construită o nouă parcare auto cu 4 etaje, având o capacitate de 800 locuri. Clădirea terminalului a fost replanificată şi extinsă cu o suprafaţă de 4 000 m2. Sistemul de condiţionare, sistemul anti incendiu, precum şi celelalte sisteme au fost reînnoite integral. Au fost completate 2 sisteme de procesare a bagajelor, a fost majorat numărul ghişeelor de înregistrare a pasagerilor de la 12 la 18, numărul porţilor de îmbarcare de la 4 la 9, dublate punctele de control a securităţii pasagerilor (de la 2 la 4) şi mărit esenţial numărul punctelor de control a paşapoartelor la sosiri şi plecări. Concomitent sunt finalizate ultimele lucrări de reînnoire a designului interior al aerogării, iar actualmente sunt efectuate lucrări de reconstrucţie a pistei şi a căilor de rulare cu o suprafaţă totală de peste 125 mii m2.

Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost modernizat, fiind înlocuite echipamentele învechite din cadrul staţiilor de distribuţie şi construit un nou punct principal de distribuţie. Momentan se efectuează lucrările de modernizare a întregului sistem de iluminare şi semnalizare pentru pistă şi căile de rulare.

Este important de menţionat că volumul total al investiţiilor efectuate de către concesionarul Avia-Invest SRL în prima etapă din planul amplu de modernizare a aeroportului depăşeşte semnificativ suma prevăzută în contractul de concesiune.

Reprezentanții Avia-Invest consideră că Maia Sandu folosește orice posibilitate pentru a obține dividende politice, iar declarațiile acesteia sunt calificate drept politice.

 Fondatorii Avia Invest

De remarcat faptul că Avia Invest SRL și-a schimbat de trei ori proprietarii, în doar doi ani. La șase luni de la semnarea contractului de concesionare a Aeroportului, din fondatorii „Avia Invest” s-a retras Kolomenski Zavod, parte din grupul rusesc Transmasholding, cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia.

Uzina a cedat cele 50 la sută din acțiuni off-shore-ului britanic „TB TEAM Management LLP”. Chiar dacă modificările au fost efectuate în registrul de stat al persoanelor juridice pe 17 februarie 2014, CNA a stabilit că tranzacția de vânzare-cumpărare a părții sociale din Avia Invest a avut loc pe 30 august 2013, chiar în ziua în care a fost semnat contractul de concesionare a Aeroportului.

Peste doar două zile, pe 19 februarie 2014, off-shore-ul cedează pachetul de acțiuni unei companii rusești fondate cu o lună mai înainte, „Komaksavia”, care preia și 45 la sută din acțiunile ce aparțineau „Habarovski Aeroport”.

Astfel, firma de la Moscova, cu un capital social de 1 300 de euro, a devenit deținătoarea unui pachet de 95% din acțiunile „Avia Invest”, cu un capital social de 85 de milioane de lei. Singurul acționar al „Komaksavia” este astăzi același off-shore britanic, TB TEAM Management LLP, fondat în septembrie 2012 și care are un capital social de o sută de lire sterline.

Potrivit unui extras al Camerei de Înregistrare din Marea Britanie, fondatori și asociați ai firmei sunt alte două off-shore-uri: Dylox United LTD (Insulele Virgine Britanice) și ValtaraA.v.v. (Olanda), acestea, la rândul lor, fondate de alte off-shore-uri, scrie anticorupție.md. 

De remarcat că Ilan Shor este președintele Consiliului de Administrație al Avia Invest, iar rodată cu concesionarea aeroportului mai multe companii afiliate acestuia au dezvoltat afaceri în cadrul aeroportului.

Astfel, pe 10 septembrie 2015, Consiliul Concurenței a amendat întreprinderea Avia Invest SRL cu circa 5 milioane de lei pentru abuz de poziție dominantă comis față de întreprinderea MGH Ground Handling SRL, fapt care constituie încălcarea prevederilor art.11 al Legii concurenţei nr.183 din 11.07.2012.

„Consiliul Concurenței a constatat faptul că Avia Invest, care posedă o poziție dominantă pe piața serviciilor avia, a eliminat de pe piața prestării serviciilor la sol întreprinderea MGH Ground Handling” S.R.L, favorizând întreprinderea Aeroport Handing SRL.

Întreprinderea favorizată Aeroport Handing SRL are ca unic fondator Air Handings SRL, care aparține în proporție de 100% companiei ÎCS Air Clasica SRL. Aceasta din urmă este în proprietatea unui off-shore din Marea Britanie WESTER ALLIANCE LLP, cu un capital social de circa 50 de milioane de lei.

ÎCS Air Clasica SRL avea ca unic proprietar până nu demult compania Nobil Air, fondată în 2003 de Vera Morozan, care este sora lui Vladimir Plahotniuc. La începutul acestui an Nobil Air a fost redenumită în Classica Air.

În raportul Kroll este menționat că în perioada octombrie - noiembrie 2014 Unibank a acordat pentru Air Clasica un credit de circa 40,4 milioane lei.

În cadrul unei conferințe de presă Ilan Shor a declarat că întreprinderile Durfremol, Air Classica, Nobil Air, dar și companiile partenere îi aparțin, iar creditele contractate au fost restituite și nu există restanțe.

Fostul administrator al Zonei Economice Libere Bălți, Marin Ciobanu a declarat anterior că, atunci când a fost organizat tenderul de concesionare a aeroportului, conducerea companiilor era în concediu și nu putea lua decizii de a investi zeci de milioane de dolari timp de o lună. De asemeni scrisorile au fost trimise pe adrese greșite.

Pe de altă parte Ministrul Justiției, Vladimir Cebotari a declarat la finele anului trecut nu existau temei pentru anularea contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, chiar dacă Avia Invest înregistrează întârzieri la cel puțin două componente, iar un raport publicat de CNA în august 2015 recomandă Guvernului să anuleze contractul de concesiune a Aeroportului, dar şi taxa de modernizare, de 9 euro per pasager, la plecare. 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Cele mai grave incendii forestiere de la începutul înregistrărilor în UE: Peste 700.000 de ha, distruse de foc

Cele mai grave incendii forestiere de la începutul înregistrărilor în UE: Peste 700.000 de ha, distruse de foc

FC Zimbru, amendat cu 25.000 din cauza unui mesaj afișat de fani (FOTO)

FC Zimbru, amendat cu 25.000 din cauza unui mesaj afișat de fani (FOTO)

Imagini din celula în care este deținută Marina Tauber. ANP: Este singură și asigurată cu obiecte de primă necesitate (FOTO)

Imagini din celula în care este deținută Marina Tauber. ANP: Este singură și asigurată cu obiecte de primă necesitate (FOTO)

Advertoriale
Fă cunoștință cu viitorul, descoperă noul card ultra comod

Fă cunoștință cu viitorul, descoperă noul card ultra comod

EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

La achiziția unui townhouse, în Complexul Rezidențial Hora Village, primești GRATUIT 2 locuri de parcare

La achiziția unui townhouse, în Complexul Rezidențial Hora Village, primești GRATUIT 2 locuri de parcare

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
    DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Magistrații francezi au pus sechestru pe un bun imobil al lui Plahotniuc, în valoare de 83 de milioane de lei
  • 2
    Zelenski îi avertizează pe locuitorii din Crimeea și alte teritorii ocupate să nu se apropie de infrastructura militară rusă
  • 3
    O femeie din Arabia Saudită a fost condamnată la 34 de ani de închisoare pentru că urmărea activiști pe Twitter
  • 4
    Exporturile de gaze rusești destinate României, sistate brusc. Gazprom continuă livrările în restul Europei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.