Cum s-a terminat „războiul dulce” dintre companiile Sudzucker-Moldova și Moldova Zahăr

Cum s-a terminat „războiul dulce” dintre companiile Sudzucker-Moldova și Moldova Zahăr
Foto: atitudineseverin.ro

Sudzucker-Moldova și Moldova Zahăr sunt cei mai mari producători de zahăr din țara noastră. Întreprinderile s-au judecat câțiva ani în instanțele moldovenești pentru a soluționa un litigiu legat de utilizarea unei mărci comerciale.

ÎCS „Moldova Zahăr” SRL a solicitat acordarea protecţiei pe teritoriul Republicii Moldova a mărcii combinate nr. depozit 031798 din 21 septembrie 2012, pentru clasele 30 (zahăr; sirop de melasă) și 35 (publicitate, gestiunea afacerilor comerciale).

Totuși, compania Sudzucker-Moldova s-a opus înregistrării acestei mărci, invocând marca națională combinată nr. 23458 din 3 mai 2011.

AGEPI a emis, decizia de respingere a cererii de înregistrare depuse de Moldova Zahăr, pe 17 februarie 2014

În motivația AGEPI se indică faptul că „se refuză înregistrarea unei mărci în cazul când marca este identică ori similară cu o marcă anterioară şi, din cauza identităţii ori similitudinii produselor şi/sau serviciilor pe care le desemnează cele două mărci, există riscul de confuzie pentru consumator, inclusiv riscul de asociere cu marca anterioară”. Această prevedere se regăseşte şi în Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietăţii industriale din 20 martie 1883, la care Republica Moldova a aderat prin Hotarârea Parlamentului nr. 1328-XII din 11 martie 1993, care menţionează la art. 6 quinquies B.1. „că mărcile de fabrică sau de comerţ nu pot fi protejate în cazul în care ele sunt de natură să aducă atingere anumitor drepturi câştigate de terţi în ţara în care se cere protecţia, menționează Agenția.

La 18 aprilie 2014, Moldova Zahăr s-a adresat cu o cerere de chemare în judecată împotriva Sudzucker-Moldova, privind recunoașterea nulității mărcii nr. 23458 înregistrată pe numele Sudzucker-Moldova S.A. și obligarea Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova să anuleze înregistrarea mărcii nr. 23458 din 3 mai 2011.

Concomitent, Sudzucker-Moldova a depus cerere reconvențională, solicitând recunoașterea faptului cu valoare juridică de notorietate a mărcii „Sudzucker-Moldova” din a ianuarie 2011, pentru clasele de produse 30, 35.

În urma examinării acțiunilor, Curtea de Apel Chişinău la 5 martie 2015 a emis Hotărârea prin care a recunoscut notorietatea mărcii „Sudzucker-Moldova” din 1 ianuarie 2011 şi a respins ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată depusă de Moldova Zahăr, privind recunoașterea nulității mărcii nr. 23458.

Această decizie a fost menţinută prin de Colegiului civil şi de contencios administrativ al Curţii Supreme de Justiţie din 22 iulie 2015.

Totodată, la data de 11.septembrie 2015 Moldova Zahăr a depus cerere de revizuire împotriva deciziei Curții Supreme de Justiție din 22 iunie 2015, solicitând admiterea revizuirii și casarea deciziei, cererea de revizuire fiind respinsă ca inadmisibilă, conform Încheierii Colegiului civil şi de contencios administrativ al Curţii Supreme de Justiţie din 11 noiembrie 2015.

Ca urmare a acestor decizii ale instanțelor de judecată, comisia de contestații din cadrul AGEPI a emis decizia de respingere a cererii de înregistrare a mărcii nr. depozit 031798 depusă de întreprinderea Moldova Zahăr.

Pe același caz Consiliul Concurenței a constatat „încălcarea art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea Concurenţei de către Moldova Zahăr prin folosirea parțială a mărcii comerciale nr. 23458, ce aparține întreprinderii „Sudzucker-Moldova” SA, a stabilit amendă de 56.070 lei și a prescris încetarea de către întreprinderea „Moldova Zahăr” a actului de concurență neloială și retragerea de pe piață a articolelor sale cu logo-ul asemănător cu marca deținută de întreprinderea „Sudzucker-Moldova” până la data de 1 septembrie 2016.

Anual, în R. Moldova se produc 100-140 de mii de tone de zahăr.

Compania moldo-germană Sudzucker-Moldova este liderul pe piața de zahăr din Republica Moldova și deține o cotă de piață de aproximativ 60%.

Fabrica de zahăr din Cupcini, Moldova Zahăr deține cira 30% % din capacitatea totală de producție a zahărului țară. Totodată întreprinderea a beneficiat de cea mai mare investiție poloneză din Moldova.

De menționat că întreprinderea Moldova Zahăr a depus o altă cerere pentru marca comercială care a fost obiectul litigiului. AGEPI încă nu s-a pronunțat referitor la acordarea protecției pentru acestă marcă.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Maia Sandu, nominalizată de cititorii Financial Times la categoria „Femeia anului 2022”

Maia Sandu, nominalizată de cititorii Financial Times la categoria „Femeia anului 2022”

Nemerenco anunță că a câștigat un nou proces în cazul „diplomelor false”. Deputata PSRM Alla Darovanaia, obligată să dezmintă acuzațiile

Nemerenco anunță că a câștigat un nou proces în cazul „diplomelor false”. Deputata PSRM Alla Darovanaia, obligată să dezmintă acuzațiile

Putin recunoaște că ținta bombardamentelor rusești este infrastructura energetică a Ucrainei

Putin recunoaște că ținta bombardamentelor rusești este infrastructura energetică a Ucrainei

Advertoriale
Fii Moș Crăciun pentru copiii defavorizați! Ia scrisoarea, cumpără, donează și fă un copil fericit!

Fii Moș Crăciun pentru copiii defavorizați! Ia scrisoarea, cumpără, donează și fă un copil fericit!

De ce să alegi transportul cu autocarul în detrimentul transportului cu avionul

De ce să alegi transportul cu autocarul în detrimentul transportului cu avionul

FinComBank susţine antreprenorii şi evenimentul Pria E-Commerce Conference Moldova (VIDEO)

FinComBank susţine antreprenorii şi evenimentul Pria E-Commerce Conference Moldova (VIDEO)

EMISIUNI
  • Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
    Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
Cele mai populare
  • 1
    Vadim Ceban: Sunt cazuri, când gradul de vulnerabilitate energetică din factură diferă de cel stabilit de Guvern. Cu ce soluție vine Moldovagaz
  • 2
    Institutul pentru Studiul Războiului: Putin pregătește Rusia pentru un război prelungit de cucerire în Ucraina
  • 3
    ANRE a primit cererile de ajustare a tarifelor la energie electrică. Urmează trei zile pentru examinarea solicitărilor
  • 4
    Energia electrică se ieftinește: Consumatorii Premier Energy vor achita 4,62 lei/ kWh, iar clienții FEE-Nord - 4,65 lei/ kWh
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.