VIDEO. „Dosarul Presei” despre materialele care au apărut în perioada electorală

VIDEO. „Dosarul Presei” despre materialele care au apărut în perioada electorală


Alegerile prezidențiale au fost cel mai fierbinte subiect discutat, în ultima perioadă, la televiziunile din țară. Astăzi vom discuta despre cele mai importante concluzii din cadrul celui de-al patrulea raport de monitorizare prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API).
În perioada 14-20 octombrie, perioadă când democraturl Marian Lupu încă nu se retrase din cursă.  posturile de televiziune monitorizate au difuzat 801 materiale cu caracter electoral. Cel mai mare volum de știri cu caracter electoral a fost difuzat de Publika TV, NTV Moldova și Jurnal TV.

Moldova 1

În perioada monitorizată, radiodifuzorul public Moldova 1 a difuzat 42 de materiale cu caracter electoral. Majoritatea materialelor puse pe post de radiodifuzorul public în perioada de referință au fost neutre. Concurenții au fost favorizați sau defavorizați mai mult în cadrul dezbaterilor electorale. Maia Sandu a fost favorizata de 6 ori, inclusiv, în timpul dezbaterilor cu participarea lui Andrei Năstase, în știrea privind desemnarea candidatului unic și în materialul privind susținerea acestei candidate de către un grup de deputați din primul Parlament.

Prime TV

Prime TV, post privat cu acoperire națională, aflat în proprietatea lui Vlad Plahotniuc, primvicepreședintele Partidului Democrat din Moldova, a difuzat în perioada de raport 80 de materiale cu caracter electoral.

De cele mai multe ori, Prime TV a pus pe post materiale privind întâlnirile candidatului PDM Marian Lupu cu alegătorii, campaniile organizate de membrii PDM și de Fundația Edelweiss, rezultatele sondajelor electorale. 

La emisiunea Replica din 16 octombrie, de exemplu, s-a discutat despre șansele electorale ale concurenților electorali, fiind, pe de o parte, exprimate păreri că „nehotărâții vor alege între Marian Lupu şi Igor Dodon”, „ieftinirea medicamentelor i-a adus lui Marian Lupu mai multe procente electorale”. Pe de altă parte, invitații au fost de părerea că „femeile din satele Moldovei nu se asociază cu Maia Sandu, iar mulţi cetăţeni o cred bărbat”, „bună parte din electoratul lui Andrei Năstase nu se regăseşte în Maia Sandu şi va migra spre Dumitru Ciubaşenco”, „nu este "iubire" între PAS şi DA, pentru că Năstase a aruncat multe săgeţi otrăvitoare asupra Maiei Sandu”.

Dumitru Ciubașenco, Andrei Năstase și Maia Sandu au fost defavorizați de cele mai multe ori, prin știri privind reclamațiile la CEC împotriva lui Dumitru Ciubașenco, materiale privind confruntarea dintre susținătorii lui Năstase și Sandu pe rețelele de socializare. Titlurile materialelor respective au pus accent pe aspecte negative, de exemplu, știrile din 17 octombrie: „Mihai Ghimpu: Maia Sandu este complice la furtul din sistemul bancar”; 18 octombrie: „Legătura lui R.Usatîi cu lumea criminala”; 20 octombrie: „Promisiunile PSRM. Dodon promite anularea Acordului de Asociere cu UE”. 

Publika TV

Postul de televiziune de știri Publika TV, cu acoperire națională, aflat în proprietatea lui Vlad Plahotniuc, prim-vicepreședintele Partidului Democrat din Moldova, a pus pe post 115 știri, 15 emisiuni și 4 Vox Populi.

O mare parte a știrilor și emisiunilor relevante monitorizării - 58 - l-au favorizat pe candidatul PDM, Marian Lupu. Un exemplu de știre care capitalizează imaginea prim-ministrului și speakerului este cea intitulată: Lupu: Moldova în UE, mai prosperă ("Moldova europeană: puternică și prosperă": Marian Lupu şi-a lansat Platforma prezidențială) din 17 octombrie.

Alți concurenți electorali au fost mai mult defavorizați, decât favorizați. Dumitru Ciubașenco a fost defavorizat de cele mai multe știri și emisiuni, în special, prin știri despre cazul Gorbunțov și presupusa implicare a lui Renato Usatîi. Urmează Andrei Năstase și Maia Sandu, care au fost protagoniștii a 41 și 27 materiale negative, cum ar fi „Andrei Năstase, liderul Partidului "DA" al mafioților Țopa, REGRETĂ că a ieșit din cursa pentru Preşedinţie” (15 octombrie); „Ghimpu o acuză pe Maia Sandu de eroism fals” (17 octombrie), “Bani negri pentru campania electorală” (18 octombrie); “Candidatul Maia Sandu a fost prinsă cu minciuna” (18 octombrie). pagina 16

Jurnal TV

În perioada de referință, postul de televiziune cu acoperire regională Jurnal TV, deținut de Victor Țopa, om de afaceri stabilit în Germania, a difuzat 90 de materiale relevante monitorizării. O parte din materiale au avut caracter electoral indirect, cum ar fi știrea despre interviul lui Mihai Gofman din The Wall Street Journal despre furtul miliardului de către Vladimir Plahotniuc, avertizarea FMI de catre americani vizavi de furtul miliardului. De cele mai dese ori, în cadrul acestora s-a vorbit despre membrii PDM, care au apărut mai mult în imagini și au avut intervenții directe reduse, fiind vorba de context preponderent negativ.

Liderul Partidului Nostru, Renato Usatîi, și concurentul electoral Andrei Năstase au beneficiat de cele mai voluminoase intervenții directe. La dezbaterea electorală a participat Valeriu Ghilețchi, Maia Laguta refuzând participarea.

Maia Sandu și Andrei Năstase au fost concurenții favorizați cel mai des în materialele de la Jurnal TV. Aceștia au apărut în lumină pozitivă în 27 de materiale. Marian Lupu a fost defavorizat de 53 materiale, în mare parte în cele ce îl privesc pe prim-vicepreședintele PDM Vlad Plahotniuc, dar și în materiale privind incidentele din timpul întâlnirilor cu alegătorii. Exemple de titluri defavorizante: „Lupu, huiduit la Căuşeni” (16 octombrie); „Primarul le cere să-l voteze pe Lupu” (18 octombrie); „Sandu: Plahotniuc vrea să mă compromită” (18 octombrie); „Năstase: Plahotniuc se teme de Sandu” (18 octombrie); „Năstase: Plahotniuc recurge la intimidări” (18 octombrie). 

NTV Moldova

Postul de televiziune cu acoperire regională NTV Moldova, aflat în proprietatea lui Corneliu Furculiță, deputat PSRM, a difuzat în perioada de raport 78 de materiale relevante prezentei monitorizări.

Igor Dodon, candidatul PSRM la funcția de președinte al RM, este primul în top după numărul de apariții, dar și după durata apariției în imagini și intervenției personale. Știrile și emisiunile relevante puse pe post de NTV Moldova l-au favorizat de cele mai multe ori pe Igor Dodon, care a apărut în lumină pozitivă în 35 de materiale. Materialele care l-au pus în lumină pozitivă pe Igor Dodon au fost intitulate: „Igor Dodon, lider 70% 30% 0% masculin feminin nespecificat 22 în sondaje” (20 octombrie); „Igor Dodon: Prioritățile noastre sunt restabilirea bunelor relații cu Rusia, apărarea credinței ortodoxe și valorilor tradiționale” (18 octombrie).

Concurenții electorali defavorizați de cele mai multe ori au fost Maia Sandu, Marian Lupu și Mihai Ghimpu în materiale de genul: „Confruntare Dodon-Lupu” (14 octombrie); „Maia Sandu promovată de Plahotniuc” (18 octombrie); „Liberalii incită la ură” (19 octombrie); „Liceu distrus pe vremea Maiei Sandu” (19 octombrie); „Sesizare împotriva Maiei Sandu” (20 octombrie).

Pro TV Chișinău

Postul de televiziune cu acoperire regională Pro TV Chișinău, deținut de Prodigital SRL2 , a difuzat în perioada 14 - 20 octombrie 45 știri, un Vox populi și 4 dezbateri. Dintre actorii electorali, cele mai multe apariții au avut Maia Sandu, membrii Partidului Democrat și Mihai Ghimpu, care a avut cele mai voluminoase apariții în imagini și intervenții directe. 

Pro TV a organizat în perioada de referință 8 dezbateri electorale. Moderatoarea a fost imparțială, aceștia beneficiind de timp egal, fără tratamente preferențiale. Materialele difuzate de PRO TV în perioada de raport au fost mai mult neutre, fără favorizarea sau defavorizarea evidentă a vreunui concurent electoral. De cele mai multe ori contextul a fost defavorabil pentru Marian Lupu și Igor Dodon, care au apărut și în lumină pozitivă.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Apple anunță noile MacBook Pro de 14 și 16″ cu procesoare M1 Pro/Max și ecrane HDR cu „notch”

Apple anunță noile MacBook Pro de 14 și 16″ cu procesoare M1 Pro/Max și ecrane HDR cu „notch”

Exporturile de gaze ale Gazprom se apropie de un nivel record

Exporturile de gaze ale Gazprom se apropie de un nivel record

Comisia Europeană: Peste 591 de milioane de certificate COVID au fost generate până în prezent

Comisia Europeană: Peste 591 de milioane de certificate COVID au fost generate până în prezent

Advertoriale
Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

RE/MAX Moldova își extinde rețeaua de francize imobiliare din Chișinău (VIDEO)

RE/MAX Moldova își extinde rețeaua de francize imobiliare din Chișinău (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Judecătoria Chișinău a respins cererea Nataliei Morari prin care aceasta a solicitat restabilirea în calitate de membră a Media Alternativă
  • 2
    Natalia Morari a dat în judecată TV8: Dorește să fie restabilită în calitate de membră a A.O. Media Alternativă
  • 3
    Ultimă oră! Dodon a anunțat că renunță la mandatul de deputat: „Nu mă ascund după imunitate”
  • 4
    Fiul fostului procuror general din Rusia, Igor Ceaika laudă decizia lui Dodon de a renunța la mandatul de deputat
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.