SONDAJ. Câți consumatori de știri socio-politice consideră că pot depista materialele propagandistice din presă

SONDAJ. Câți consumatori de știri socio-politice consideră că pot depista materialele propagandistice din presă
Foto: evz.ro


Șaizeci la sută din consumatorii de știri socio-politice din Moldova consideră că au abilitățile necesare pentru a înțelege când un material din presă este manipulator și propagandistic, și când - nu este. Cifra a crescut cu 9% față de luna ianuarie 2016, arată sondajul „Percepția populației privind informațiile false și distorsionate din mass-media”, realizat de IMAS în perioada 1-18 septembrie 2016.

În opinia respondenților, cele mai afectate de fenomenul manipulării rămân dezbaterile politice și jurnalele de știri de la TV (56%, respectiv 53% consideră că în aceste două tipuri de programe poți găsi în mare și în foarte mare măsură informație falsă). Aceste două tipuri de programe înregistrează creșteri semnificative față de ianuarie 2016 - circa 10% fiecare.

În topul tehnicilor de manipulare percepute de consumatorii de știri socio-politice sunt „selecția subiectelor”, „titlurile de senzație”, „scoaterea din context”, „materialele de presă  care sunt făcute pentru a crea imagine pentru un politician sau o persoană publică”, „utilizarea manipulatoare a opiniilor unui expert” etc.

De asemenea, „titlurile de senzație” au înregistrat o creștere de 11% față de ianuarie 2016. O tendință ascendentă este atestată și în cazul tehnicilor de manipulare: „scoaterea din context” - de la 18% la 24%; utilizarea manipulatoare a opiniilor unui expert - de la 16% la 20% și „discreditarea pe nedrept a unei persoane” - de la 11% la 16%.

Concluziile sondajului arată că persoanele cu vârsta de până la 30 de ani, cu studii superioare și rezidente în municipii, sunt cele care percep aceste modalități de manipulare într-o pondere semnificativ mai mare. Această stare de lucruri se explică prin faptul că ei sunt și cei mai interesați de informația cu caracter politic, o urmăresc mai des și au abordări mai critice decât celelalte categorii de persoane.

Sondajul „Percepția populației privind informațiile false și distorsionate din mass-media” a fost realizat la telefon, pe un eșantion de 801 respondenți din 147 de localități ale Republicii Moldova, din mediul rural și urban.

Sprijină redacția Agora cu 160 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Apple anunță noile MacBook Pro de 14 și 16″ cu procesoare M1 Pro/Max și ecrane HDR cu „notch”

Apple anunță noile MacBook Pro de 14 și 16″ cu procesoare M1 Pro/Max și ecrane HDR cu „notch”

Exporturile de gaze ale Gazprom se apropie de un nivel record

Exporturile de gaze ale Gazprom se apropie de un nivel record

Comisia Europeană: Peste 591 de milioane de certificate COVID au fost generate până în prezent

Comisia Europeană: Peste 591 de milioane de certificate COVID au fost generate până în prezent

Advertoriale
Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

RE/MAX Moldova își extinde rețeaua de francize imobiliare din Chișinău (VIDEO)

RE/MAX Moldova își extinde rețeaua de francize imobiliare din Chișinău (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Judecătoria Chișinău a respins cererea Nataliei Morari prin care aceasta a solicitat restabilirea în calitate de membră a Media Alternativă
  • 2
    Natalia Morari a dat în judecată TV8: Dorește să fie restabilită în calitate de membră a A.O. Media Alternativă
  • 3
    Ultimă oră! Dodon a anunțat că renunță la mandatul de deputat: „Nu mă ascund după imunitate”
  • 4
    Fiul fostului procuror general din Rusia, Igor Ceaika laudă decizia lui Dodon de a renunța la mandatul de deputat
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.