Anticorupție: Cum au plimbat concurenții la prezidențiale banii electorali dintr-un buzunar în altul

Anticorupție: Cum au plimbat concurenții la prezidențiale banii electorali dintr-un buzunar în altul

Cu un buget de aproape 60 de milioane de lei, campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2016 este cea mai scumpă dintre toate cursele electorale organizate până acum în Republica Moldova. Banii adunați de la mii de sponsori: de la studenți, pensionari sau șomeri, până la prosperi oameni de afaceri, au ajuns, în cele din urmă, în conturile câtorva companii, în special ale celor care administrează posturi de televiziune. Beneficiarul principal al electoralei din această toamnă este prim-vicepreședintele Partidului Democrat, proprietarul a patru posturi de televiziune la care au plasat publicitate mai mulți dintre concurenții electorali. Pe conturile firmelor afiliate lui Vlad Plahotniuc au fost virate circa 40 la sută din fondurile electorale ale celor 12 candidați. Fiecare dintre partidele care au înaintat câte un candidat la prezidențiale au profitat de această ocazie pentru a transfera sume mari de bani către firme apropiate formațiunilor sau liderilor acestora, scrie anticoruptie.md.

Candidatul Partidului Democrat a cheltuit în campania electorală 24.250.150 de lei. 68 % din acești bani, ceea ce înseamnă 16.641.647 de lei, au ajuns pe conturile companiei General Media Grup, care administrează posturile de televiziune Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Beneficiar al acestor posturi de televiziune este omul de afaceri Vlad Plahotniuc, prim-vicepreședinte al Partidului Democrat. Oficial, businessmanul despre care se spune că ar fi sponsorul PDM nu se regăsește printre donatorii partidului din această campanie electorală.

Cele peste 16,6 milioane de lei achitați posturilor TV ale holdingului deținut de Vlad Plahotniuc ar fi ajuns pentru procurarea a 384 de minute de publicitate electorală. Potrivit prețurilor prezentate de radiodifuzori la CEC, un minut de publicitate electorală la Prime TV costă 2.500 de euro, la Publika TV și Canal 3 - 2.000 de euro, iar la Canal 2 - 1.500 de euro.

Publicitate
...

77,58 % din buget, pentru firmele lui Vlad Plahotniuc

Alte 1.822.457 de lei din fondul electoral al lui Marian Lupu au fost cheltuiți pentru publicitate electorală la postul TV CTC-Mega. Oficial, televiziunea este deținută de compania Real Radio SRL, unde fondator unic figurează Dorin Pavelescu. Tot el este administrator al firmei Casa Media Plus SRL, fondată de OTIV Prime Media B.V., o companie off-shore despre care presa a scris în repetare rânduri că i-ar aparține lui Vlad Plahotniuc. De altfel, Casa Media Plus își are sediul pe strada Ghioceilor 1, acolo unde se află și posturile de televiziune din holdingul politicianului democrat.

Încă 439.104 lei din „pușculița” electorală a lui Marian Lupu au ajuns în contul firmei Radio Media Grup INC, fondatoarea posturilor de radio Publika FM, Muz FM și Maestro FM. Fondator unic al companiei este Vlad Plahotniuc. Pentru serviciile de publicitate stradală, oferite de compania Angel-S, o altă firmă afiliată aceluiași coleg de partid al lui Marian Lupu, au fost achitate din fondul electoral 191.262 de lei. În total, serviciile de promovare a candidatului Marian Lupu, oferite de televiziunile, posturile de radio și agenția de publicitate afiliate lui Vlad Plahotniuc au costat peste 19 milioane de lei sau 77,58 % din tot bugetul de campanie al lui Marian Lupu.

Contracte cu televiziunile socialiștilor

Din restul de circa cinci milioane de lei, staff-ul electoral al candidatului PD a decis să cumpere publicitate de la două posturi de televiziune asociate cu numele contracandidatului lui Marian Lupu, Igor Dodon (NTV - 1.885.818 lei și Accent TV - 273.278 lei), dar și de la alte posturi de televiziune și radio. În total, staff-ul electoral al lui Marian Lupu a semnat contracte de prestare a serviciilor cu 69 de agenți economici, mulți dintre ei administrează posturi de televiziune sau ziare regionale.

...

PSRM a plătit televiziunilor lui Vlad Plahotniuc mai mult decât propriului post

Declarat de Comisia Electorală Centrală învingător în scrutinul prezidențial, Igor Dodon a cheltuit pentru campania electorală 8.427.771 de lei. Aproape toți banii au fost plătiți pentru publicitate, dintre care majoritatea au fost dați instituțiilor media afiliate socialiștilor. Jumătate din bugetul electoral - 4,6 milioane de lei - a fost plătit pentru publicitatea electorală la televiziuni. Aproape 1,5 milioane de lei au ajuns la presa scrisă, iar peste un milion de lei au fost cheltuiți pentru publicitatea la radio și panouri stradale.

La postul de televiziune NTV și ziarul de limbă rusă „Argumenti i Fakti” au ajuns în total aproape 1,3 milioane de lei. Oficial, cele două instituții sunt deținute de deputatul PSRM Corneliu Furculiță, prin intermediul Exclusiv Media SRL și PP Exclusiv Media SRL. De altfel, la Exclusiv Media SRL este angajată şi Galina, soţia lui Igor Dodon, dar şi Ludmila, soţia lui Corneliu Furculiţă, cea care a donat PSRM la alegerile parlamentare de acum un an peste 165.000 de lei. La Accent TV, un alt post apropiat Partidului Socialiștilor, au ajuns 246.000 de lei. Televiziunea este deținută de Telesistem TV SRL, fondată de Media Invest Service, companie administrată de Vadim Ciubara despre care Rise Moldova a scris că este consilierul din umbră al lui Igor Dodon.

Postul de televiziune RTR a încasat de la socialiști în campania electorală peste 900.000 de lei. Licența pentru această televiziune este deținută de TV-Comunicații Grup SRL, firmă fondată de SB Grup Media SRL (25%), Valentina Stețco (25%) și o organizație neguvernamentală din Rusia, Rosmediacom, care are printre fondatori compania de stat de radio și televiziune de la Moscova. Aproape un milion de lei a costat întreținerea ziarului „Socialiștii”, fondat de PSRM. Ultimele trei ediții ale publicației - din septembrie, octombrie și noiembrie - au fost tipărite în peste 300.000 de exemplare. Artur Bodrug, angajat la Edit Tipar Grup SRL, firma care tipărește ziarul a donat o sumă simbolică pentru Igor Dodon - 4.800 de lei.

PSRM a vărsat în bugetul televiziunilor din cadrul holdingului General Media Grup controlat de Vlad Plahotniuc peste 1,4 milioane de lei (17% din buget) mai mult decât a plătit propriului post de televiziune. Compania de stat Teleradio Moldova a avut de câștigat 706.630 de lei. Curios este că, pentru o parte din publicitatea la radio, socialiștii au apelat la Radio Noroc, post ce ar fi afiliat liberalilor. Aici au ajuns peste 142.000 de lei. Igor Dodon a fost unul dintre cei mai vizibili candidați în publicitatea stradală, panourile cu liderul PSRM împânzind cele mai importante artere din Capitală, dar și alte orașe din țară. Pentru fabricarea mai multor afișaje, PSRM a apelat la Independent Media SRL, firmă care mai deține revista Aquarelle și postul Aquarelle FM. Compania a avut de câștigat peste 274.000 de lei.

Citește articolul integral despre ceilalți candidați pe anticoruptie.md.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal