Asociația Promo-LEX a prezentat un raport ce scoate în evidență că, 11 concurenți electorali au omis reflectarea exhaustivă a cheltuielilor efectuate pe parcursul campaniei electorale. Analiza efectuată de Misiunea Promo-LEX a veniturilor grupurilor de inițiativă și a concurenților electorali în perioada electorală arată că, veniturile acumulate în conturile cu mențiunile „Destinat Grupului de Inițiativă” au constituit - 1 160 427 lei și „Fond Electoral” - 59 426 475 lei.
Cea mai mare parte a contribuțiilor acumulate de grupurile de inițiativă a fost din partea persoanelor juridice - 46,58%, persoanele fizice au contribuit în mărime de 41,49%, iar 4,66% le-au constituit donațiile materiale.
Pe de altă parte, potrivit raportului, concurenții electorali au înregistrat cele mai mari contribuții din partea persoanelor fizice - 2895 cetățeni, care au virat 52 408 936 lei în fondurile de campanie, cele 10 persoane juridice donatoare clasându-se pe a doua poziție - cu 7 008 200 lei și donații materiale - în valoare de 837 765 lei. Veniturile totale declarate ale concurenților electorali au fost de 59 426 475 lei.
În același timp, Promo-LEX a estimat că, cel puțin 7 627 223 lei nu au fost reflectați în rapoartele financiare ale 11 concurenți electorali. În baza constatărilor, majoritatea cheltuielilor nedeclarate se referă la retribuirea muncii personalului de campanie, dar și la recompensele voluntarilor/observatorilor, la publicitatea stradală sau mobilă, la publicitatea promoțională și, nu în ultimă instanță, la costurile de întreținere a sediilor de campanie.
Conform estimărilor observatorilor, dintre concurenții electorali care n-au reflectat cei mai mulți bani în rapoartele financiare s-au remarcat Igor Dodon, Marian Lupu și Dumitru Ciubașenco. Estimările cheltuielilor acestor actori electorali ating mai mult de un milion de lei fiecare. În același timp, Misiunea de observare a estimat un cuantum de cheltuieli de cel puțin 2 239 310 lei, efectuate de 5 partide politice pentru activități cu tentă electorală, care urmează să fie reflectate în rapoartele financiare semestriale ale acestora (semestrul II, 2016).
Ponderea cea mai mare de completare a plafoanelor maxime stabilite de CEC a fost de 82,77%, din partea grupului de inițiativă în susținerea lui Dumitru Ciubașenco și de 36,86% din partea CE Marian Lupu (PDM), care ulterior s-a retras din cursa electorală. Grupurile de inițiativă în susținerea lui Mihai Ghimpu/PL, C.I. Tudor Tarlev, C.I. Maia Laguta, Vitalia Pavlicenco/PNL, Ana Guțu, C.I. Geta Savițcaia, C.I. Ion Dron) și 1 CE (C.I. Maia Laguta) au declarat că nu au efectuat cheltuieli în perioadele vizate.
Observatorii menționează că, 94% din cheltuielile de campanie declarate, au fost destinate publicității, 2% au fost pentru evenimente publice, 2% - pentru transport, 1% - pentru voluntari/observatori. Alte cheltuieli au fost de 1%. Nici un concurent electoral nu a declarat cheltuieli de retribuire a muncii, de sondare a opiniei publice. Doar trei concurenți electorali au raportat cheltuieli pentru recompensele voluntarilor, cheltuieli de consultanță și cheltuieli suplimentare de întreținere. Similar concurenților electorali, atenția sporită a grupurilor de inițiativă a fost direcționată către publicitate, raportând cheltuieli de - 75%, 17% au fost pentru transport, 4% - cheltuieli suplimentare de întreținere și 4% - alte cheltuieli.
De asemenea, Misiunea Promo-LEX sesizează o activitate mai puțin activă a autorității electorale în campania electorală pentru alegerea Președintelui 2016 în condițiile în care, în calitatea sa de organ independent de supraveghere şi control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale. Legislația în vigoare prevede sancțiuni graduale pentru încălcarea legislației cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.
Totodată, CEC are în atribuții capacitatea de a sesiza organele competente privind încălcările ce sunt pasibile de răspundere contravențională, penală sau privind încălcarea legislației fiscale. La acest capitol, Promo-LEX nu a observat astfel de cazuri de aplicare a sancțiunilor/sesizare a organelor de resort întru aplicarea acestora.
În concluzie, Misiunea Promo-LEX a remarcat mai multe nereguli în privința raportării financiare atât a grupurilor de inițiativă, cât și a concurenților, care nu au fost luate în vizor de subiecții electorali, fie în vederea aplicării sancțiunilor corespunzătoare, fie pentru a fi depuse contestații. Analiza comparativă a finanțelor de campanie se bazează pe rapoartele financiare ale grupurilor de inițiativă și ale concurenților electorali prezentate la CEC, conectate cu constatările observatorilor.