Oamenii de știință au demonstrat că tulburările mentale și afecțiunile fizice sunt interconectate

Foto: La-Psiholog.ro

Specialiști în psihologie de la Universitatea din Basel (Elveția) și de la Universitatea Ruhr din Bochum (Germania) au identificat, în premieră, modele temporale la copii și tineri care sugerează că tulburările mentale și afecțiunile fizice frecvente sunt în strânsă legătură. Astfel, s-a observat că artrita și bolile sistemului digestiv sunt mai des întâlnite după episoade de depresie, în timp ce tulburările anxioase tind să fie succedate de obicei de bolile dermatologice, informează Science Daily.

Afecțiunile fizice și tulburările mentale au impact negativ asupra calității vieții persoanei afectate și constituie o imensă provocare pentru sistemul medical. Dacă problemele de sănătate fizice și mentale apar în asociere în mod sistematic, de la o vârstă timpurie, există riscul ca dezvoltarea copilului sau a adolescentului respectiv să fie afectată, atrag atenția oamenii de știință în cercetarea lor publicată în jurnalul PLOS ONE, scrie Agerpres.

În cadrul unui proiect finanțat de Fundația Națională Elvețiană de Științe, o echipă de oameni de știință condusă de dr. Marion Tegethoff, în colaborare cu profesor Gunther Meinlschmidt din cadrul Facultății de Psihologie a Universității din Basel, a examinat modelele temporale și relația dintre afecțiunile fizice frecvente și tulburările mentale la copii și tineri. Au fost luate în calcul date de la un grup reprezentantiv format din 6.483 de copii și tineri din Statele Unite, cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani.

Cercetătorii au notat că unele boli fizice au tendința de a apărea mai frecvent la copiii și adolescenții care au suferit anterior anumite forme de tulburări mentale. În egală măsură, unele probleme mentale se manifestă cu precădere după anumite afecțiuni fizice.

Tulburările afective, cum este cazul depresiei, sunt mai frecvent succedate de artrită și de boli ale sistemului digestiv. O astfel de relație a fost observată între tulburările anxioase și afecțiunile dermatologice.

Tulburările anxioase sunt mai des întâlnite în cazul în care persoana respectivă a suferit de probleme la nivelul inimii.

De asemenea, s-a observat în premieră o legătură între tulburările epileptice și cele de comportament alimentar care le succedau.

Rezultatele cercetării oferă informații importante cu privire la relația de cauzalitate dintre problemele de sănătate la nivel mentale și cele fizice. Astfel, asocierile temporale recent identificate pot fi deosebit de utile pentru înțelegerea proceselor legate de originea afecțiunilor, dar și pentru tratamentul acestora.

„Pentru prima oară, am stabilit faptul că epilepsia este urmată de un risc crescut de tulburări de comportament alimentar — un fenomen care a fost descris anterior numai în rapoarte de sine stătătoare. Acest lucru sugerează că abordarea tratamentului împotriva epilepsiei ar putea avea efect și în ceea ce privește tulburările de comportament alimentar'', a explicat Marion Tegethoff, cea care a condus studiul.

Din punct de vedere al politicii de sănătate, descoperirile recente subliniază faptul că tratamentele ce vizează tulburările mentale și cele pentru afecțiunile fizice ar trebui interconectate, de la o vârstă fragedă, mai arată sursa citată.

Gazul din Moldova, la fel de scump ca în Suedia. Cât costă un metru cub la vecini și în alte țări de pe continentul european