Secretul victoriei lui Trump și Brexit: Facebook - o armă perfectă pentru a câștiga alegerile

Secretul victoriei lui Trump și Brexit: Facebook - o armă perfectă pentru a câștiga alegerile
Foto: Politico

Sâmbătă, revista elvețiană Das Magazin a publicat o investigație cu privire la modul în care tehnologiile de publicitate personalizate pe Facebook au influențat rezultatele alegerilor din SUA și referendumul din Marea Britanie cu privire la retragerea din UE. Atât în spatele campaniei electorale a lui Trump pe internet, cât și în spatele campaniei pentru susținerea Brexit-ului stă aceeași companie care monitorizează Big Data: și anume Cambridge Analytica și directorul său Alexander Nix, transmite Agora cu referire la theins.ru.

Anterior, afirmă Knicks, campaniile electorale se desfășurau pe criterii demografice: „o idee stupidă, dacă e să gândim serios: toate femeile primesc același mesaj, deoarece ele sunt de același sex, toți afroamericanii primesc un alt mesaj, deoarece sunt de aceeași rasă”.

E o metodă diletantistă  preluată de echipa lui Clinton: să împarți societatea în grupuri omogene, propuse de sociologi. Aceștia până în ultimul moment credeau că ea va câștiga.
Nix a explicat modul în care compania sa se implică în procesul electoral: firmă cumpără date cu caracter personal din toate surse posibile: liste de inventar, programe de bonusuri, cărți de telefon, carduri de club, abonamente la ziare, date medicale.

În Statele Unite, pot fi cumpărate aproape orice date cu caracter personal. Apoi, Cambridge Analytica a contrapune datele obținute cu listele susținătorilor înregistrați, ale partidelor, și cu datele de likes - reposts pe Facebook - astfel se obține un profil personal. Din datele digitale apar oameni cu ale sale temeri, aspirații și interese - dar și cu adrese de reședință.

Acțiunile desfășurate de agitatori erau și ele deosebite: din iulie 2016 voluntarii pentru campania lui Trump au primit o aplicație care le „șoptea” preferințele politice și personalizate ale locatarilor unei sau altei case.

În consecință, agitatorii își modificau conversația cu oamenii pe baza acestor date. Reacția inversă era înregistrată de voluntarii în aceeași aplicație - iar datele erau trimise direct la centrul analitic al Cambridge Analytica.

Însăși faptul că Trump a cheltuit pe proiect atât de puțini bani, poate vorbi despre eficienta promovării personalizate. Potrivit sursei, Trump a cheltuit trei sferturi din bugetul alocat publicității pe domeniul digital. Facebook a devenit o armă perfectă și cel mai bun ajutor în alegeri, cum a scris unul dintre susținătorii lui Trump pe Twitter.

Cercetarea unui alt locuitor al orașului Cambridge, originar din Varșovia, Michal Kosinski se bazează pe tehnologiile Cambridge Analytica. Începând cu 2008, el cu colegii săi a experimentat pe Facebook cu aplicația MyPersonality.

„Până în 2012, Kozinski a demonstrat că analiza a 68 de like-uri pe Facebook este suficientă pentru a determina culoarea pielii persoanei de după monitor (cu o probabilitate de 95%)”, și alte detalii: dezvoltarea intelectuală, preferințe religioase, dependență de alcool, dacă părinții au divorțat înainte de vârsta majoratului sau după.

La o anumită etapă, a devenit posibil să fie prevăzute răspunsurile la întrebările pe care omul încă nu a auzit. „In ziua când Kozinski a publicat articolul pe această temă, el a primit două apeluri: o plângere și o ofertă de muncă. Ambele apeluri au fost de la compania Facebook”.

Modelul lui Kosinski permite „să cunoști o persoană, după analiza a zece like-uri, mai bine decât colegii de la lucru. După 70 de like-uri - mai bune decât prietenul. După 150 de like-uri - mai bine decât părinții. După 300 - mai bine decât partenerul de viață. Cu un volum mai mare de acțiuni poți afla despre persoană mai multe decât ea însăși.

„Trump acționează ca un algoritm oportunist perfect, care se bazează doar pe reacția publicului”, a notat matematiciana Kathy O'Neill. În a treia zi de dezbateri între Clinton și Trump, echipa celui din umră a trimis în rețelele de socializare (în mare parte pe Facebook) peste 175 de mii de diverse mesaje.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Guvernul, în componență deplină, pleacă în deplasare: Ședința de miercuri a miniștrilor se va desfășura la Bălți

Guvernul, în componență deplină, pleacă în deplasare: Ședința de miercuri a miniștrilor se va desfășura la Bălți

Gest mărinimos. Franța a donat R. Moldova trei ambulanțe

Gest mărinimos. Franța a donat R. Moldova trei ambulanțe

„Cu asta e tot pentru ziua de azi”. Ședința CSP, amânată din lipsă de cvorum

„Cu asta e tot pentru ziua de azi”. Ședința CSP, amânată din lipsă de cvorum

Advertoriale
Ești în căutarea unei universități din țară pentru a-ți continua studiile? Află care sunt motivele de a aplica la USC, de la absolvenții de succes ai universității

Ești în căutarea unei universități din țară pentru a-ți continua studiile? Află care sunt motivele de a aplica la USC, de la absolvenții de succes ai universității

Depozitul DINAMICO+ 11% dobândă fixă la EXIMBANK

Depozitul DINAMICO+ 11% dobândă fixă la EXIMBANK

Brandul autohton Linella explorează simțurile gustative și tactile în noua campanie ASMR (VIDEO)

Brandul autohton Linella explorează simțurile gustative și tactile în noua campanie ASMR (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
    Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Doliu în Parlament. S-a stins din viață deputata PCRM Elena Bodnarenco
  • 2
    De la 0, până la 34 de mii de lei. Cât a cheltuit Maia Sandu pentru deplasările în străinătate în prima jumătate a acestui an (DOC)
  • 3
    Cum se va reorganiza Blocul Comuniștilor și Socialiștilor în Parlament, după decesul Elenei Bodnarenco (FOTO)
  • 4
    Lumea-n palmă | Finlanda și Suedia în NATO la prețul unor compromisuri, sănătatea planetei sub semnul întrebării și starea democrației din România
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.