VIDEO. „Dosarul presei”. Ce noutăți despre Moldova sunt difuzate în buletinele de știri la televiziunea publică din Rusia

VIDEO. „Dosarul presei”. Ce noutăți despre Moldova sunt difuzate în buletinele de știri la televiziunea publică din Rusia
Foto: Agora.md


În această ediție vom analiza ce știri despre țara noastră au fost difuzate de postul public de televiziune din Rusia - Rossia 24. Știrile acestea sunt publicate, ulterior, pe site-ul oficial al televiziunii - vesti.ru. Pentru această ediție, noi am analizat știrile care au apărut în ultimele 3 săptămâni atât în buletinul de știri, cât și pe site-ul oficial al trustului media.
În total, jurnaliștii ruși au realizat 15 materiale despre Republica Moldova, două dintre ele au fost reportaje video.

În luna noiembrie, jurnaliștii ruși scriu o serie de știri despre campania electorală din Moldova și anumite decizii ale Guvernului de la Chișinău ce țin de armamentul rusesc din Transnistria.

Una din aceste știri a fost publicată pe 7 noiembrie și a fost intitulată astfel (citez): „Moldova și Ucraina au planificat retragerea trupelor rusești din Transnistria”.

În știre, jurnaliștii menționează despre întâlnirea dintre ministrul Apărării al RM, Anatol Șalaru, cu omologul său ucrainean, care s-au înțeles cu privire la crearea „unui coridor verde” pentru a scoate trupele rusești din Transnistria.

Totodată, jurnaliștii rușii scriu despre faptul că (citez) liderul socialist Igor Dodon a declarat că „Șalaru manifestă iresponsabilitate cu privire la securitatea statului”. Încă la acea dată redactorii ruși subliniau faptul că Dodon ar fi fost considerat favoritul alegerilor prezidențiale.

În background-ul știrii, redactorii au adăugat și comentariul vice-premierului rus, Dmitrii Rogozin, care a postat pe Twitter un mesaj referitor la întâlnirea celor doi oficiali. Oficialul rus ia în derâdere această decizie și o compară cu o situație imaginară, citez declarația lui Rogozin: Dar cu Rusia și Transnistria au uitat să se consulte? Sună de parcă Honduras a promis Guatemalei să scoată trupele americane din Coreea”.

*

La scurt timp, în aceeași zi, pe site-ul televiziunii publice rusești apare o știre separată despre comentariul lui Rogozin făcut pe pagina sa de Twitter. În știre, jurnaliștii repetă aceeași informație din materialul anterior. De asemenea, la finalul știrii, redactorii mai adaugă informații despre motivul aflării trupelor rusești pe teritoriul Transnistriei.

*

Pe 11 noiembrie, în buletinul de știri apare un material despre alegerile prezidențiale din Moldova. Titlul reportajului sună astfel: „Alegeri în Moldova: între România și Rusia” .

Prezentatorul buletinului de știri, în intro-ul său menționează faptul că dacă alegerile prezidențiale din Moldova vor fi câștigate de Maia Sandu, pe harta Europei va mai dispărea o țară. Fără ca moderatorul să ofere mai multe explicații referitor la această declarație este dat pe post reportajul care începe cu imagini video unde apare fostul președinte al României, Traian Băsescu. Oficialul român este filmat în timp ce primește cetățenia Republicii Moldova. Jurnalistul menționează că Băsescu a susținut-o pe Sandu în campania electorală. Totodată, jurnaliștii ruși au luat interviu de la ambii candidați în cel de-al doilea scrutin prezidențial. Doar că atunci când în materialul video se vorbește despre candidatul Maia Sandu, în imagini apar mai mulți oameni care au huiduit-o în plină stradă, pe când liderul Igor Dodon a fost filmat în sediul PSRM la o discuție lejeră cu jurnalistul rus și este lăudat în mod indirect pentru că ar dori să creeze relații strânse cu Rusia.

Reportajul se încheie cu faptul că Dodon a făcut agitație pe străzile din Capitală, pe când Sandu - a economisit banii.

*

A doua zi după alegerile prezidențiale, jurnaliștii ruși au publicat 2 știri cu rezultatele. Una scurtă în care au anunțat despre victoria lui Igor Dodon și a două - complexă, unde sunt incluse mai multe declarații făcute de Igor Dodon. Titlul celui de-al doilea material a fost intitulat astfel: Dodon: Poporul Moldovei a votat pentru dezvoltarea relațiilor cu Rusia.

*

O altă știre care a apărut pe 14 noiembrie a fost despre articolul publicat pe „The Wall Street Journal”, unde se vorbește că rezultatele alegerilor din Moldova și Bulgaria confirmă faptul că Rusia va avea noi parteneri în Europa de Est. Jurnaliștii ruși au tradus integral articolul publicat în publicația americană. 

*

Pe 14 noiembrie, redactorii ruși publică o știre și despre protestele din centrul Capitalei. La începutul știrii, aceștia menționează faptul că oamenii care protestează sunt susținătorii Maiei Sandu, cea care a pierdut alegerile prezidențiale. Totodată, redactorii scriu că sute de persoane au venit cu drapelul României în centrul Capitalei. Chiar dacă în știrea publicată, redactorii atașează o fotografie unde apar oameni doar cu drapelul RM.

*

După victoria lui Igor Dodon, jurnaliștii ruși au realizat un material amplu despre reacțiile după anunțarea rezultatelor. Redactorii menționează că presa din România, Franța și alte țări europene au reacționat negativ la victoria socialistului care susține aprig dezvoltarea relațiilor cu Rusia.
 
Totodată, în știre se vorbește despre situația economică din Republica Moldova, unde sunt utilizate declarațiile lui Igor Dodon referitor la ceea ce se întâmplă din puct de vedere economic în Moldova. Însă, în știre nu apar alți experți care ar putea confirma sau infirma anumite date.
 
*

O altă știre de pe acest site este despre declarația președintelui Kazahstan, Nursultan Nazarbaev. Oficialul kazah a declarat că Moldova poate să adere la Uniunea Economică Asiatică dacă dorește acest lucru. Nazarbaev a precizat că cererea de aderare ar putea fi acceptată după referendum.

Asta chiar dacă în Moldova, la acel moment, nu se discuta un astfel de scenariu nici de parlamentari, nici de guvernanți.

În știre, redactorii menționeză că președintele ales, Igor Dodon, vrea să amâne Acordul de Asociere cu UE și să organizeze un referendum privind vectorul extern al țării.

Totodată, în știre apar două declarații ale lui Nazarbaev care se contrazic. În una, oficialul spune că țările din Uniunea Economică Asiatică sunt în criză, pe de altă parte - Uniunea este o bază economică foarte bună pentru Moldova.

*

Ultima știre unde este menționată Moldova pe site-ul rusesc a fost publicată pe 1 decembrie. Știrea este despre noul concept al politicii ruse. În textul integral publicat, în punctul 58 din capitolul „Suportul de informații pentru activitățile de politică externă ale Federației Ruse” se menționează despre situația politică din Transnistria. Totodată, în text scrie că Rusia va acționa în conformitate cu suveranitatea și statutul de neutralitate a RM. 

Hai să fim prieteni! Hai să #SusținemPresa independentă cu câte un abonament AGORA, de 98 de lei.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
De ce gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău nu poate funcționa la capacitate maximă

De ce gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău nu poate funcționa la capacitate maximă

Rusia: Autoritățile au cenzurat Youtube pentru a împiedica promovarea candidaților anti-Putin

Rusia: Autoritățile au cenzurat Youtube pentru a împiedica promovarea candidaților anti-Putin

Vaccinarea pe roți: Unde vor staționa astăzi cele două puncte mobile de imunizare

Vaccinarea pe roți: Unde vor staționa astăzi cele două puncte mobile de imunizare

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Autoritățile locale din Cupcini vor aloca 200 mii de lei pentru un bust în memoria primarului socialist Ivan Ostaficiuc (DOC)
  • 2
    Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)
  • 3
    Peste 1.000 de infectări noi în Moldova: Printre acestea, 869 de persoane nevaccinate
  • 4
    R. Moldova urcă 12 poziții în clasamentul mondial al libertărții economice. Ce țară în fruntea topului
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.