Exporturile moldovenești s-au majorat cu 30%, în noiembrie 2016

Exporturile moldovenești s-au majorat cu 30%, în noiembrie 2016

Exporturile de mărfuri realizate în luna noiembrie 2016 de către agenții economici din R. Moldova s-au majorat cu 30,3%, față de perioada similară din 2015. În perioada ianuarie-noiembrie 2016 exporturile de mărfuri destinate țărilor UE au crescut cu 7%, iar în țările CSI s-au diminuat cu 16%.

Exporturile de mărfuri realizate în luna noiembrie 2016 s-au cifrat la 217,9 milioane dolari, cu 30,3% comparativ cu luna noiembrie 2015, potrivit datelor Biroului Național de Statistică.În perioada ianuarie-noiembrie 2016 exporturile de mărfuri au totalizat 1,85 miliarde dolari, volum superior celui realizat în perioada similară din anul 2015 cu 2,7%.

Evoluția lunară a exporturilor

...

Publicitate

Exporturile de mărfuri autohtone au constituit 1,21 miliarde dolari (65,5% din total exporturi), fiind în creștere cu 1,8% față de perioada corespunzătoare din anul 2015, care a contribuit la majorarea pe total exporturi cu 1,2%.

Reexporturile de mărfuri străine au însumat 638,2 mil. dolari SUA (34,5% din total exporturi), majorând-se cu 4,4% comparativ cu ianuarie-noiembrie 2015.

Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE-28) au însumat 1,199 miliarde dolari (cu 7,2% mai mult față de ianuarie-noiembrie 2015), deținând o cotă de 64,8% în total exporturi (62,1% - în ianuarie-noiembrie 2015).

Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 20,6% (25,2% - în ianuarie-noiembrie 2015), ce corespunde unei valori de 380,5 milioane dolari. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au micșorat cu 16,2%, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2015.

Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-noiembrie 2016, comparativ cu perioada similară din anul 2015, relevă majorarea exporturilor către România (+11,9%), Bulgaria (de 2,7 ori), Irak (de 1,9 ori), Germania (+7,7%), Elveția (+22,3%), Malaysia (de 3,2 ori), China (de 1,8 ori), Israel (de 3,7 ori), Polonia (+5,0%), Ucraina (+8,2%), Austria (+17,9%), Ungaria (de 2,0 ori) și Myanmar (de 4,9 ori), care a favorizat creșterea pe total exporturi cu 8,7%.

În același timp, s-au redus livrările către Kazahstan (-78,3%), Belarus (-20,1%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (-16,8%), Federația Rusă (-3,6%), Statele Unite ale Americii (-27,0%), Letonia (-53,2%), Indonezia (-61,7%) și Cipru (-59,9%), atenuând astfel creșterea pe total exporturi cu 6,5%.

În ianuarie-noiembrie 2016, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2015 s-au marcat creșteri la exporturile de cereale și preparate pe bază de cereale (+29,7%), mobilă și părțile ei (+26,0%), fire, țesături și articole textile (+46,8%), semințe și fructe oleaginoase (+8,8%), vehicule rutiere (de 2,4 ori), îmbrăcăminte și accesorii (+5,7%), produse chimice organice (de 3,0 ori), mașini și aparate electrice (+4,5%), articole prelucrate din metal (+47,5%), încălțăminte (+21,6%), băuturi alcoolice și nealcoolice (+3,0%), produse lactate și ouă de păsări (+30,2%), care au contribuit la majorarea pe total exporturi cu 9,1%.

Totodată, s-au micșorat exporturile de legume și fructe (-22,9%), produse medicinale și farmaceutice (-37,7%), grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (-25,6%), mașini și aparate industriale cu aplicații generale (-19,8%), minereuri metalifere și deșeuri de metale (-41,6%), uleiuri esențiale, rezinoide și substanțe parfumate, preparate pentru toaleta, produse pentru înfrumusețare (-7,8%), petrol, produse petroliere și produse înrudite (-43,3%), mașini generatoare de putere și echipamentele lor (-63,1%), fibre textile (-80,3%), atenuând astfel creșterea pe total exporturi cu 6,8%.

Importurile de mărfuri realizate în luna noiembrie 2016 au însumat 353,7 milioane dolari, cu 7,0% mai puțin față de luna anterioară și cu 5,7% mai mult, comparativ cu luna noiembrie 2015.

În ianuarie-noiembrie 2016 importurile de mărfuri au totalizat 3,62 miliarde dolari SUA, volum inferior celui realizat în perioada corespunzătoare din anul 2015 cu 0,1%.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal