Oamenii au încredere unii în alții. Dar oare pot ei avea încredere în companii?

Oamenii au încredere unii în alții. Dar oare pot ei avea încredere în companii?
Foto: imanada


Noi, ființele umane, avem o abilitate înnăscută de a avea încredere una în cealaltă. Variază doar nivelul. Constatarea este atestată în cercetarea economistului comportamental Dan Ariely, profesor la Universitatea de Cercetări „Duke” din Statele Unite, scrie cxi.md.
De asemenea, avem grijă să alegem în cine să avem încredere. În zilele noastre, există și afaceri bazate pe încredere - eBay, Airbnb, Uber. Iar acest lucru este mai mult caracteristic pentru generațiile Y și Z, care acceptă să plătească pentru fondarea de afaceri sau să câștige partajând.

Doriți mai multe dovezi științifice despre încredere? 

În cadrul unui joc, participanților li s-au dat câte 10 dolari. Li s-a oferit posibilitatea să păstreze banii sau să-i trimită unui străin, unei persoane necunoscute. În acest caz, acea persoană care trimitea banii se alegea cu triplul sumei și putea sau nu să-i trimită celui care i-a expediat suma inițială o anumită sumă de bani. Atât cât considera el că vrea. 

Teoriile economice prezumă că interesul propriu predomină și că era și de așteptat că participanții vor prefera să păstreze banii pentru ei. Dar în majoritatea jocurilor, participanții au trimis bani străinilor. Mai mult, au fost recompensați pentru încredere. În medie, fiecare al doilea, s-a ales cu mai mulți bani decât a primit inițial de la primul jucător. 

Încrederea este cu mult mai greu de câștigat atunci când una dintre părți este o companie mare. Oamenilor le vine mai greu să-și ofere încrederea unei instituții care, în cele mai multe cazuri, este pentru ei fără chip. Ce metode au, prin urmare, la dispoziție? Există 5 mecanisme-cheie pe care se bazează încrederea umană:

  1. relațiile pe termen lung

  2. transparența

  3. intențiile

  4. răzbunarea

  5. stimulentele comune 

1. Relațiile pe termen lung

Imaginați-vă că aveți 2 noi colaboratori la locul de muncă. Unul dintre ei este  venit prin rotație pentru o săptămână. Celălalt va fi colegul vostru de muncă pentru următorii 3 ani. În cine veți simți că aveți mai multă încredere? În 1993, profesorul în științe economice și sociale, John Miller, a testat efectul pe care îl are durata relației în tendința de a avea încredere în cineva.  Prin intermediul unui joc, participanții aveau posibilitatea fie să aibă grijă de ei înșiși, fie să coopereze cu partenerii. Dacă ei cooperau, ambii aveau de câștigat. Autorii experimentului au testat situațiile în care participanții au fost cuplați cu aceiași parteneri în mai multe runde și alții care au făcut schimb de partener. Ei au descoperit că având un partener compatibil și, prin urmare, șansa de a construi o bună reputație prin multiple interacțiuni, oamenii erau mai predispuși să aibă încredere.  Ei au cooperat în 65% din cazuri, față de 35%, când partenerii erau schimbați la fiecare rundă.

Această cercetare demonstrează că avem mai multă încredere atunci când credem că relația noastră cu cineva va dura mai mult timp. Cu fiecare interacțiune, fiecare dintre parteneri are oportunitatea de a demonstra că în ei se poate avea încredere. 

3 idei pentru companii pentru a câștiga încrederea clienților prin relații de lungă durată

Internetul a facilitat shoppingul de la un magazin la altul pentru cumpărători și astfel ei sunt mai puțin motivați să stea cu același furnizor. Aceasta a făcut multe companii să se focuseze pe seducerea clienților cu oferte pe termen scurt. Doar că avalanșa de oferte pentru atragerea clienților noi, fără a-i motiva pe cei existenți să rămână, a sporit scepticismul clienților față de companii. 

Așadar, cum puteți stabili relații de lungă durată? 

  1. Recunoașteți clienții fideli printr-o etichetă - “Client de 10 ani” - pentru a le arăta că apreciați că au fost atâta timp cu voi.

  2. Recompensați clienții de durată cu beneficii pentru loialitate, la fel de atractive ca pentru clienții noi.

  3. Lansați programe sau produse pentru clienții fideli, ce nu aduc un beneficiu imediat sau vizibil companiei (și chiar ar putea implica un cost neacoperit). 

Dragă cititor, urmărim atent ce se întâmplă pe segmentul politic, verificăm datele și sursele, căutăm explicații, oferim contexte, îi invităm în studiou pe cei care trebuie să ne răspundă la întrebări.
Dacă îți place ceea ce citești pe acest site, ne poți susține print-un abonament de membru de doar 48 lei pe lună.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Au refuzat să lucreze acolo unde au fost repartizați, așa că au fost obligați, de stat, să restituie banii pentru anii învățați. Avocatul Poporului ia apărarea absolvenților Academiei Militare
  • 2
    Testamentul Prințului Philip al Marii Britanii va rămâne sigilat timp de 90 de ani
  • 3
    Autoritățile locale din Cupcini vor aloca 200 mii de lei pentru un bust în memoria primarului socialist Ivan Ostaficiuc (DOC)
  • 4
    Gazprom, suspectat de manipularea pieței de gaze. Un grup de europarlamentari cer anchetarea companiei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.