Vârsta este doar în capul tău. Cum putem preveni îmbătrânirea cu ajutorul ştiinţei

Foto: Reference.com

Biologul şi preşedintele Salk Institute for Biological Studies, Elizabeth Blackburn (câştigătoare a Premiului Nobel în 2009), susţine că vârsta este doar un număr. Telomeriii fiind cei responsabil pentru îmbătrânirea celulelor, ar putea fi modelaţi pentru prevenirea îmbătrânirii.

Elizabeth Blackburn susţine că telomerii sunt structurile care se află la capătul ADN-ului, când aceştia încep să se degradeze celule îmbătrânesc. Dacă telomerii se degradează, ADN-ului nu mai este protejat, iar celulele nu mai funcţionează corect, scrie descopera.ro.

În cazul oamenilor, uzarea capetelor cromozonilor apare în decursul anilor, aşadar menţinerea telomerilor sănătoşi ajută la menţinerea sănătăţii omului pentru un timp mai îndelungat. Elizabeth a realizat experimente pe organisme unicelulare şi a descoperit că sunt compuse din enzime şi telomeri care ţin în viaţă celulele. Printre principalele cauze ale degradării telomerilor se numără starea mentală şi mediul social.

Starea în care se află telomerii este dictată de istoricul genetic, starea mentală, precum şi sănătatea organismului. Printre factorii care afectează lungimea telomerilor sunt relaţiile sociale şi mediul social. Oamenii care sunt expuşi unui stres toxic, precum sărăcia sau nesiguranţa hranei, suferă de îmbătrânire prematură a celulelor.

Telomerii sunt maleabili, lungimea lor poate fluctua în timpul vieţii, aşadar pot fi protejaţi prin evitarea bolilor la vârste fragede. Blackburn încurajează oamenii să evite stresul şi mâncarea nesănătoasă, precum cea procesată, şi să facă mai des lucrurile care le îmbunătăţesc starea de spirit.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Maia Sandu s-a întâlnit la New York cu Președintele Confederației Elvețiene, Guy Parmelin