FOTO. Participarea Republicii Moldova la expoziții internaționale: Unde a dispărut brandul de țară?

FOTO. Participarea Republicii Moldova la expoziții internaționale: Unde a dispărut brandul de țară?


În 2014 industria turismului a dezvoltat și a lansat pe plan internațional și local un brand turistic național, sub simbolul „Pomul Vieții” și sloganul „Descoperă căile vieții”, cu suportul Proiectului USAID de competitivitate (CEED II). Această nouă identitate de brand și conceptul creativ în sine a fost pe larg îmbrățișat de societatea civilă, dar și de industria de turism din Moldova, mai ales că acesta venea să înlocuiască un logo uzat și un slogan care a trezit discuții aprinse - „Ospitalitate.Tradiție.Mister”. 
Astăzi însă ajungem să fim martorii unor situații în care participarea Republicii Moldova la expozițiile internaționale turistice se face cu utilizarea eronată a brandului de țară, ceea ce diminuează eforturile și investițiile în imagine și promovare. Ultimul exemplu - standul de țară al Republicii Moldova la Târgul de Turism al României, care s-a desfășurat în perioada 16 - 19 februarie la Complexul Expozițional Romexpo din București.

Prezența Republicii Moldova la Expoziția de la București a intrat în vizorul opiniei publice, în special după ce pe rețelele de socializare a apărut un colaj ce ironizează modul în care arăta pavilionul țării noastre. De asemenea, au apărut critici în privința modului cum arată unele banere ale companiilor participante.

În răspunsul oferit pentru redacția AGORA, Organizația pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor (MIEPO) menționează că doar a cofinanțat standul de țară la expoziție. Totodată, instituția susține că nu poartă răspundere și nu poate împiedica sau coordona expunerea de banere ale companiilor prezente la expoziție, nu poate interveni în promovarea produselor turistice ale acestor companii expuse în afara acestui stand.

Organizatorul participării la această expoziție a fost Asociația Patronală a Industriei Turismului din Republica Moldova. Asociația a preluat lista agenților economici, înregistrați la Agenția Turismului, care și-au manifestat dorința de a participa în cadrul standului de țară la această expoziție. Unul dintre acești agenți economici a afișat bannerul cu sloganul „Discover virgin Moldova”, care a atras nedumeriri și critici.

Președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului, Gabriel Mărgineanu, menționează că sloganul respectiv a fost înregistrat la AGEPI și nici o autoritate a statului nu poate împiedica promovarea acestuia la expozițiile internaționale.

Chiar dacă recunoaște că pavilionul țării noastre a fost surclasat de cele ale altor țări, precum Turcia sau Bulgaria, Mărgineanu consideră că țara noastră s-a prezentat foarte bine la această expoziție.

„Participarea la expoziție a fost una foarte reușită, iar amenajarea standului a fost cea mai bună din istoria participării la Târgul de turism din România. Am fost prezenți cu stand național de țară de 30 m2”, a declarat Mărgineanu.

Am încercat să aflăm și părerea speciliștilor din România, care au vizitat expoziția.
„Da, am văzut standul Republicii Moldova, dar nu mi-a atras atenția cu nimic. Din contra, aș spune că l-am văzut pentru că m-am uitat special după el, altfel probabil că îl ratam. Mi s-a părut foarte simplu și destul de dezorganizat, din păcate”, a declarat Călin Stan, Thedrone.ro

„A fost într-un colț puțin vizibil și părea unul din standurile „mici”. Alături erau Israel, Turcia și Bulgaria. N-am văzut brandingul. Era o Asociație, dar nu mai rețin care anume”, Cezar Dumitru, Imperator Travel Blog.

Directorul Agenției Turismului a Republicii Moldova a apreciat pe rețelele sociale această prezență la târgul turistic român cu un simplu „Bravo”.


Potrivit lui Mărgineanu, pentru organizarea expoziției s-au cheltuit 150 de mii de lei care au fost împrumutați de la o agenție de turism, fiindcă MIEPO nu și-ar fi onorat obligațiunile de finanțare a 70% din cheltuieli până la începutul expoziției.

De menționat că pe lângă standul Asociației Patronale a Industriei Turismului, la această expoziție a mai participat și centrul expozițional Moldexpo, ceea ce ar putea presupune o dublare de fonduri. De ce nu s-a mers pe ideea unui stand mai mare, dar comun, nu se știe. Practica arată că acele expoziții care s-au făcut din bani comuni, au fost cu o prezență calitativă și de impact.

Drept exemplu poate servi ediția din 2016 a aceluiați Târg de Turism de la București

Un alt exemplul - TT Warsaw 2016

De menționat că exact în aceeași perioadă în care s-a desfășurat Târgul de la București, un alt stand de țară a industriei turismului era organizat în cadrul expoziții din orașul Poznan, Polonia. În acest caz, cu un buget identic s-a reuțit orgnizarea unei prezențe calitative, cu un stand atractiv, cu activități interactive la stand și cu evenimente de presă, având suportul din partea Proiectului de Competitivitate din Moldova al USAID și Guvernului Suediei.



Părerea specialistului

„Din start, cred ca nu e cazul sa criticăm ceva. Ca și în orice alt caz de acest gen, intențiile erau cele mai frumoase. Un singur lucru care îmi provoacă întrebări este faptul că există un ghid foarte clar de aplicare a brandului „Pomul Vieții”. Ba mai mult, eu, dar și întreaga echipă care au lucrat la acest brand suntem deschiși pentru a asista procesul de aplicare a brandului, inclusiv la expoziții. Într-o măsură rezonabilă putem oferi asistența gratuită. E cert că această prezență nu a contribuit la formarea unei imagini dorite. Poate chiar invers. Dar, cel mai important e ce va urma. În acest sens, reiterez că sunt resurse, dar și competențe pentru a avea o prezență consistentă chiar daca sunt limitări de fonduri. Și sper mult ca organizațiile ce stau în spatele acestei apariții se vor maturiza cât mai curând pentru a realiza că au nevoie de ajutor și ghidare”, a menționat Eugen Boico, specialist în marketing.

După lansarea în 2014, promovarea brandului de țară a fost preluată de Agenția Turismului a Republicii Moldova. Agenția a înregistrat simbolul la AGEPI și a emis un regulament de utilizare a acestuia. Expoziția de la București ne-a demostrat că acest lucru nu se prea respectă. Toate instituțiile statului ar trebui să promoveze corect și coordonat imaginea de țară atât acasă, cât și peste hotare.

Săptămâna viitoare, în perioada 8-10 martie, un alt stand de țară a industriei turismului va fi organizat în cadrul târgului ITB în or. Berlin, Germania. Urmează să vedem dacă ne-am învățat lecția sau vom mai fi martorii unor situații similare. Cert este că autoritățile responsabile trebuie să promoveze corect și eficient imaginea de țară peste hotare.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Comunismul și bancurile: Sistemul politic cu cele mai multe glume în meniu

Comunismul și bancurile: Sistemul politic cu cele mai multe glume în meniu

Tocmai 16 decese, cauzate de COVID-19, în ultima duminică din septembrie

Tocmai 16 decese, cauzate de COVID-19, în ultima duminică din septembrie

Elvețienii au votat pentru legalizarea căsătoriilor între persoane de același sex

Elvețienii au votat pentru legalizarea căsătoriilor între persoane de același sex

Advertoriale
Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Protest împotriva rezultatelor alegerilor parlamentare din Rusia, la apelul Partidului Comunist
  • 2
    Scopul autorităților în privința emigranților: Până-n 2025, 25% dintre moldovenii aflați în străinătate să își dorească să revină acasă și 50% din cei reveniți să fie reintegrați cu succes
  • 3
    Titlurile din presa străină despre dezvăluirea Nataliei Morari: De la „revelația șocantă” la „declarația care a adus furtună”
  • 4
    PUN către PAS: „Numiri abuzive în funcții, eliberări pe criterii de partid și concursuri trucate” (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.