FOTO. Participarea Republicii Moldova la expoziții internaționale: Unde a dispărut brandul de țară?

FOTO. Participarea Republicii Moldova la expoziții internaționale: Unde a dispărut brandul de țară?

În 2014 industria turismului a dezvoltat și a lansat pe plan internațional și local un brand turistic național, sub simbolul „Pomul Vieții” și sloganul „Descoperă căile vieții”, cu suportul Proiectului USAID de competitivitate (CEED II). Această nouă identitate de brand și conceptul creativ în sine a fost pe larg îmbrățișat de societatea civilă, dar și de industria de turism din Moldova, mai ales că acesta venea să înlocuiască un logo uzat și un slogan care a trezit discuții aprinse - „Ospitalitate.Tradiție.Mister”.  Astăzi însă ajungem să fim martorii unor situații în care participarea Republicii Moldova la expozițiile internaționale turistice se face cu utilizarea eronată a brandului de țară, ceea ce diminuează eforturile și investițiile în imagine și promovare. Ultimul exemplu - standul de țară al Republicii Moldova la Târgul de Turism al României, care s-a desfășurat în perioada 16 - 19 februarie la Complexul Expozițional Romexpo din București.

Prezența Republicii Moldova la Expoziția de la București a intrat în vizorul opiniei publice, în special după ce pe rețelele de socializare a apărut un colaj ce ironizează modul în care arăta pavilionul țării noastre. De asemenea, au apărut critici în privința modului cum arată unele banere ale companiilor participante.

În răspunsul oferit pentru redacția AGORA, Organizația pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor (MIEPO) menționează că doar a cofinanțat standul de țară la expoziție. Totodată, instituția susține că nu poartă răspundere și nu poate împiedica sau coordona expunerea de banere ale companiilor prezente la expoziție, nu poate interveni în promovarea produselor turistice ale acestor companii expuse în afara acestui stand.

Organizatorul participării la această expoziție a fost Asociația Patronală a Industriei Turismului din Republica Moldova. Asociația a preluat lista agenților economici, înregistrați la Agenția Turismului, care și-au manifestat dorința de a participa în cadrul standului de țară la această expoziție. Unul dintre acești agenți economici a afișat bannerul cu sloganul „Discover virgin Moldova”, care a atras nedumeriri și critici.

Președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului, Gabriel Mărgineanu, menționează că sloganul respectiv a fost înregistrat la AGEPI și nici o autoritate a statului nu poate împiedica promovarea acestuia la expozițiile internaționale.

Chiar dacă recunoaște că pavilionul țării noastre a fost surclasat de cele ale altor țări, precum Turcia sau Bulgaria, Mărgineanu consideră că țara noastră s-a prezentat foarte bine la această expoziție.

„Participarea la expoziție a fost una foarte reușită, iar amenajarea standului a fost cea mai bună din istoria participării la Târgul de turism din România. Am fost prezenți cu stand național de țară de 30 m2”, a declarat Mărgineanu.

Am încercat să aflăm și părerea speciliștilor din România, care au vizitat expoziția.
„Da, am văzut standul Republicii Moldova, dar nu mi-a atras atenția cu nimic. Din contra, aș spune că l-am văzut pentru că m-am uitat special după el, altfel probabil că îl ratam. Mi s-a părut foarte simplu și destul de dezorganizat, din păcate”, a declarat Călin Stan, Thedrone.ro

„A fost într-un colț puțin vizibil și părea unul din standurile „mici”. Alături erau Israel, Turcia și Bulgaria. N-am văzut brandingul. Era o Asociație, dar nu mai rețin care anume”, Cezar Dumitru, Imperator Travel Blog.

Directorul Agenției Turismului a Republicii Moldova a apreciat pe rețelele sociale această prezență la târgul turistic român cu un simplu „Bravo”.


Potrivit lui Mărgineanu, pentru organizarea expoziției s-au cheltuit 150 de mii de lei care au fost împrumutați de la o agenție de turism, fiindcă MIEPO nu și-ar fi onorat obligațiunile de finanțare a 70% din cheltuieli până la începutul expoziției.

De menționat că pe lângă standul Asociației Patronale a Industriei Turismului, la această expoziție a mai participat și centrul expozițional Moldexpo, ceea ce ar putea presupune o dublare de fonduri. De ce nu s-a mers pe ideea unui stand mai mare, dar comun, nu se știe. Practica arată că acele expoziții care s-au făcut din bani comuni, au fost cu o prezență calitativă și de impact.

Drept exemplu poate servi ediția din 2016 a aceluiați Târg de Turism de la București

Un alt exemplul - TT Warsaw 2016

De menționat că exact în aceeași perioadă în care s-a desfășurat Târgul de la București, un alt stand de țară a industriei turismului era organizat în cadrul expoziții din orașul Poznan, Polonia. În acest caz, cu un buget identic s-a reuțit orgnizarea unei prezențe calitative, cu un stand atractiv, cu activități interactive la stand și cu evenimente de presă, având suportul din partea Proiectului de Competitivitate din Moldova al USAID și Guvernului Suediei.



Părerea specialistului

„Din start, cred ca nu e cazul sa criticăm ceva. Ca și în orice alt caz de acest gen, intențiile erau cele mai frumoase. Un singur lucru care îmi provoacă întrebări este faptul că există un ghid foarte clar de aplicare a brandului „Pomul Vieții”. Ba mai mult, eu, dar și întreaga echipă care au lucrat la acest brand suntem deschiși pentru a asista procesul de aplicare a brandului, inclusiv la expoziții. Într-o măsură rezonabilă putem oferi asistența gratuită. E cert că această prezență nu a contribuit la formarea unei imagini dorite. Poate chiar invers. Dar, cel mai important e ce va urma. În acest sens, reiterez că sunt resurse, dar și competențe pentru a avea o prezență consistentă chiar daca sunt limitări de fonduri. Și sper mult ca organizațiile ce stau în spatele acestei apariții se vor maturiza cât mai curând pentru a realiza că au nevoie de ajutor și ghidare”, a menționat Eugen Boico, specialist în marketing.

După lansarea în 2014, promovarea brandului de țară a fost preluată de Agenția Turismului a Republicii Moldova. Agenția a înregistrat simbolul la AGEPI și a emis un regulament de utilizare a acestuia. Expoziția de la București ne-a demostrat că acest lucru nu se prea respectă. Toate instituțiile statului ar trebui să promoveze corect și coordonat imaginea de țară atât acasă, cât și peste hotare.

Săptămâna viitoare, în perioada 8-10 martie, un alt stand de țară a industriei turismului va fi organizat în cadrul târgului ITB în or. Berlin, Germania. Urmează să vedem dacă ne-am învățat lecția sau vom mai fi martorii unor situații similare. Cert este că autoritățile responsabile trebuie să promoveze corect și eficient imaginea de țară peste hotare.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Iran: Sute de eleve se alătură protestelor anti-regim și scandează împotriva oficialilor și liderului suprem

Iran: Sute de eleve se alătură protestelor anti-regim și scandează împotriva oficialilor și liderului suprem

Comisia guvernamentală pentru integrare europeană s-a întrunit în prima ședință. La ce etapă se află implementarea recomandărilor UE

Comisia guvernamentală pentru integrare europeană s-a întrunit în prima ședință. La ce etapă se află implementarea recomandărilor UE

Ucraina neagă acuzațiile Gazprom și afirmă că poate livra cantitatea necesară de gaze contractată de Republica Moldova

Ucraina neagă acuzațiile Gazprom și afirmă că poate livra cantitatea necesară de gaze contractată de Republica Moldova

Advertoriale
Orange aniversează în acest an 12 ani de la lansarea programului „Ne Pasă” - pentru susținerea voluntariatului

Orange aniversează în acest an 12 ani de la lansarea programului „Ne Pasă” - pentru susținerea voluntariatului

Château Purcari - Cea mai bună vinărie a anului din Republica Moldova!

Château Purcari - Cea mai bună vinărie a anului din Republica Moldova!

Fiecare al treilea vizitator al sărbătorii Ziua Națională a Vinului a interacționat cu ediția specială AnimAliens Wines - Carla's Dreams

Fiecare al treilea vizitator al sărbătorii Ziua Națională a Vinului a interacționat cu ediția specială AnimAliens Wines - Carla's Dreams

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| (IN)Siguranța din mijlocul protestelor sau șirul neregulilor din Orășelul Schimbărilor. Invitați: Șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu și directorul executiv API, Petru Macovei
    DESCIFRAT| (IN)Siguranța din mijlocul protestelor sau șirul neregulilor din Orășelul Schimbărilor. Invitați: Șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu și directorul executiv API, Petru Macovei
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Cristina Tocari, tânăra care a revenit din Franța pentru a transforma plasticul în bijuterii (VIDEO)
  • DESCIFRAT| Meniul preșcolarilor, între posibilități și necesități (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Nicolai Croitoru: „Pot să mă mândresc că echipa mea e formată practic în proporție de 80% din persoane revenite de peste hotare”(VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Viceprimarul capitalei Fadei Nagacevschi pleacă din funcție: „Revin în avocatură”
  • 2
    Partidul Șor a organizat un flashmob împotriva lui Spînu: Ei cu milioane, dar noi murim de foame (LIVE)
  • 3
    Cu frica de iarnă și lemnele la dos. Cum se pregătesc să întâmpine frigul doi vârstnici din Hîncești (VIDEO)
  • 4
    Activistul civic, regizorul, scenaristul și comunicatorul Leo Zbancă este noul contributor AGORA
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.