ZECE PAȘI. Ce ar trebui să faci ca să deschizi un restaurant în Chișinău

ZECE PAȘI. Ce ar trebui să faci ca să deschizi un restaurant în Chișinău

Restaurantele în Chișinău sunt tot mai numeroase, semn că acest gen de afacere este unul profitabil. Totuși, discutăm despre o afacere extrem de complexă, o afacere care cere investiţii mari. De asemenea, locaţia, salarizarea personalului, promovarea, stocul activ de produse, amenajarea şi decoraţiunile, mobilierul şi echipamentul sunt alte aspecte de care ar trebui să țină cont un întreprinzător. Agora îți propune câțiva pași pe care ar trebui să-i urmezi dacă vrei să-ți deschizi un restaurant în Chișinău. 

1. În primul rând, dacă ai decis să-ți deschizi o afacere în acest domeniu, trebuie să știi exact pe ce nișă vrei să evoluezi. Alege conceptul restaurantului în raport cu potențialii clienți sau cu piața. Este necesar ca înainte să te pornești la drum să efectuezi anumite cercetări, pentru a vedea dacă produsele pe care le propui vor avea priză la clienți. Varietatea este mare: poți alege de la mâncăruri naționale, până la bucătării din alte țări, sau poți alege o combinație dintre acestea. Este evident, că trebuie să vii pe piață cu produse sau un meniu original, ceva ce nu mai găsești în alt local din Chișinău.

2. Caută un loc potrivit! Se spune că omul sfințește locul, însă în cazul unui business în domeniul alimentației publice, ar fi potrivită viceversa - locul face afacerea. Dacă ai o idee orginală de meniu, ai găsit și denumirea, însă ai decis să plasezi restaurantul într-un loc unde nu este accesibil și puțini știu de el, atunci nu prea ai sorți de izbândă. Ar fi oportun să te gândești la o listă de locații, iar prin metoda excluderii, să o alegi pe cea mai bună. Cert, e că un loc mai aproape de zona de centru a Capitalei va atrage un flux mare de clienți. În acest caz, ar trebui să te gândești pentru cine este destinat acest restaurant, pentru care public țintești.

Dacă totuși te decizi să deschizi un restaurant de lux, targetat pentru oamenii cu un venit mai mare decât cel mediu pe economie (4.300 de lei potrivit datelor Biroului Național de Statistică), atunci poți opta pentru o zonă de la periferie. De obicei, oamenii bogați dețin mașini, iar pentru ei nu ar fi o problemă deplasarea până la restaurantul tău. În acest caz, ar trebui să te gândești și la amenajarea unei parcări.

3. Botează-ți restaurantul! Este foarte important să găsești o denumire potrivită restaurantului tău, una care este ușor de memorat și care este originală. Totodată, ar trebui să te gândești care va fi sloganul, logo-ul, dar și culorile predominante. Ar fi bine ca denumirea restaurantului să se sincronizeze cu specificul bucătăriei pe care o propui clienților. Totodată, ar fi bine să ai în calcul mai multe variante, pentru că atunci când vei merge să-ți înregistrezi firma, să nu ai parte de anumite surprize.

4. Scrie un plan de afaceri! Niciun întreprinzător veritabil nu pornește la drum fără un plan scris. Toate ideile trebuie puse pe hârtie sub forma unui plan cât mai bine structurat. Pe internet sunt o serie de modele care te pot ajuta în acest sens. Totuși, cel mai bine este să ai un mentor care să te ghideze, chiar dacă marea ta pasiune este gătitul și te visezi cum servești clienții cu cele mai bune bucate. Cel mai bine este să apelezi la anumite companii de consultanță care îți vor oferi toate sfaturile necesare, chiar dacă va trebui să pui și niște bani deoparte pentru a achita serviciile lor.

5. Stabilește-ți bugetul! Este poate unul din cei mai dificili pași de realizat. Chiar dacă ai o idee genială de restaurant și ești convins că îți va aduce un profit pe măsură, nu poți începe afacerea dacă nu faci anumite investiții, dar și sacrificii. În planul de afaceri ar trebui să specifici toate cheltuielile necesare, dar și sursele de unde vei lua banii. Pentru început, ar trebui să apelezi la economiile proprii, dar și la opțiunile de creditare din partea băncilor. În prezent, în mare parte toate cele 14 bănci comerciale din Moldova propun credite pentru start-up-uri. Totuși, trebuie să ai în vedere că investițiile încep de la 20.000 de euro și pot ajunge chiar la peste 200.000 de euro, în funcție de loc, chirie și echipament.

6. Obține toate autorizațiile necesare! Restaurantul face parte din categoria de activități economice pentru care ai nevoie de anumite autorizații. După ce ți-ai înregistrat firma la Camera Înregistrării de Stat, trebuie să obții și o licență de Camera Licențierii de Stat, dacă intenționezi să comercializezi și băuturi alcoolice sau tutun. Ulterior, ai nevoie să depui la Direcția Comerț a Primăriei Chișinău o listă de documente:

- cererea-model avizată de pretura de sector (unde este amplasată unitatea) şi Direcţia generală arhitectură, urbanizm şi relaţii funciare;- certificatul de înregistrare a întreprinderii, eliberat de Camera Înregistrării de Stat;- autorizaţia sanitară de funcţionare;- autorizaţia sanitar-veterinară de funcţionare;- extrasul din registrul bunurilor imobile privind apartenenţa imobilului cu destinaţie nelocativă, eliberat de către Oficiul cadastral teritorial Chişinău; - contractul de locaţiune, pentru unităţile amplasate în incăperi închiriate; - contractul cu Regia „Autosalubritate"; - certificatul de conferire a categoriei unităţii de alimentaţie publică; - în cazul amplasării unităţilor în blocuri locative este necesar acordul vecinilor;- pentru disco-baruri, cererea urmează a fi avizată de organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor; - pentru terasele de vară se prezintă contractul de arendă a terenului sau titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

7. După ce ai obținut toate autorizațiile necesare, poți să începi să-ți amenajezi localul. În prezent, pe site-urile de mică publicitate din Moldova sunt o serie de anunțuri cum poți să achiziționezi mobilier și tot echipamentul necesar. De asemenea, în Chișinău sunt și dealeri autorizați care îți pot pune la dispoziție toată gama de echipament și mobilier pentru restaurantul tău. Totuși, ar trebui să ții cont de specificul localului și să-l amenajezi astfel încât să fie plăcut pentru clienți.

8. Începe procedura de recrutare! Un restaurant nu poate funcționa doar cu un singur om, cel care a gândit această idee. Este nevoie de o întreagă echipă, membrii căreia să aibă responsabilități specifice. Poți începe cu un număr mai restrâns de persoane, iar pe măsură ce te extinzi, atunci se va mări și echipa. Ar trebui să ții cont că un personal calificat va aduce randamentul potrivit unei afaceri. Prin urmare, selectează pe cei mai buni: bucătari, chelneri, casieri, barmeni. Postează anunțuri pe site-urile de mică publicitate și invită-i la interviu pe cei care par potriviți pentru afacerea ta.

9. Gândește-te la metode de promovare! Afacerea ta nu va avea clienți sau va avea foarte puțini, dacă nu ai un plan de promovare pe care să-l respecți. Înainte de a deschide restaurantul, ar trebui să întocmești o listă de cel puțin 150 de platforme unde ai vrea să vezi publicitatea la restaurantul tău. Cel puțin așa afirmă trainerii de la diverse școli de business. Ar trebui să începi cu toate sursele mass-media, panouri publicitare, fluyere, iar lista poate continua. Un antreprenor, care este și un bun specialist în marketing, va exploata la maximum toate oportunitățile pentru a-și face cunoscută afacerea și a atrage cât mai mulți clienți. Totodată, ar trebui să incluzi în buget și cheltuielile pentru promovare, începe cu platformele cele mai ieftine, dar care vor avea un impact major - cum ar fi rețelele de socializare.

10. Pregătește-te de ziua lansării! Această zi ar trebui să fie una specială. Este indicat să pregătești anumite oferte ca să „ademenești” clienții. Poți oferi anumite bucate sau băuturi gratuite, poți invita anumiți oaspeți de onoare care să poată face, ulterior, anumite recomandări. Orice idee originală pentru eveniment este binevenită, pentru că poate fi, la fel, o strategie de promovare.

Dacă ai parcurs toți acești pași, poți fi încrezut că ești pe un drum reușit. Important să ai o idee originală, ceva inedit, ceva care nu a mai fost descoperit. Potrivit datelor oficiale, în Chișinău sunt înregistrate 1.800 de restaurante, baruri și cafenele. Totuși, încă mai este loc pentru alte afaceri în aceste domeniu, iar rezultatul favorabil poate fi de partea ta dacă vei implementa regula celor 4P: produs, preț, promovare și plasament. Mult succes!

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.