În anul de studii 2016 - 2017 numărul total de elevi în mun. Chișinău este de 82 377, care își fac studiile în 173 de instituții de învățământ. În 25 din acestea este depășită capacitatea de elevi cu 15-25%. Șeful adjunct al DGETS, Viorica Negrei susține că situație a fost favorizată de mai mulți factori.

Părinții fug după reputație, directorii după bani

 „Explicația ar fi în felul următor, pe de o parte interesul mare pentru unele instituții de învățământ din partea părinților, pe de altă parte interesul managerilor pentru un număr mai mare de copii în clasă, pentru că bugetul instituției este calculat în funcție de numărul copiilor. Cel de-al treilea motiv este că în perioada anilor '90, când numărul de copii scăzuse esențial, o parte din blocurile unor instituții de învățământ au fost date pentru alte utilizări și sistemul educațional le-a pierdut. Între timp în mun. Chișinău numărul copiilor a început să crească, școli însă nu s-au mai construit”, a explicat Viorica Negrei.

Din cauza numărului prea mare, unii elevi merg la școală în schimbul doi, care începe după ora 12. Anul acesta numărul claselor care fac ore în partea a doua a zilei este de 29, prin urmare 852 de elevi din 7 instituții din mun. Chișinău își fac studiile în schimbul doi. Comparativ cu anii precedenți se constată o ușoră descreștere. În anul de studii 2015-2016 au fost 929 de elevi care au învățat în schimbul doi.

„Pe de o parte interesul mare pentru unele instituții de învățământ din partea părinților, pe de altă parte interesul managerilor pentru un număr mai mare de copii în clasă, pentru că bugetul instituției este calculat în funcție de numărul copiilor.” Viorica Negrei. 

„Lucrurile nu pot fi brusc schimbate, asta ar însemna că trebuie să transferăm copiii dintr-o instituție în alta, ceea ce ar nemulțumi părinții. Treptat, de la an la an, micșorăm numărul de clase ca să ajungem la un moment dat să nu mai existe schimbul doi. Conform Codului Educației, pe de o parte înscrierea în școală se face pe baza districtului, iar pe de altă parte este și prevederea dreptului părintelui de a-și alege școala. Astfel, foarte mulți părinți nu acceptă ca ai lor copii să învețe în școala care este pe district și atunci ca să fie respectat dreptul de a-și alege instituția, în metodologia de înscriere în clasa întâi este prevăzut că în luna august părinții au dreptul să meargă la o școală care este înafara districtului său și să se înscrie acolo în limita locurilor disponibile. Un exemplu în acest sens este problema cu care ne-am confruntat anul trecut, când la Liceul Ion Creangă, părinții stăteau în rând de la ora 4 dimineața ca să-și înscrie copiii în clasa întâi, iar gimnaziul Caragiale care se află la câteva sute de metri distanță de acesta, avea numărul de copii înscriși în clasa întâi nici în jumătate pentru cât îi permite capacitatea sa”, a spus Viorica Negrei.

Cele mai solicitate instituții

Una din cele mai solicitate instituții de învățământ secundar din mun. Chișinău este Liceul Teoretic „Gheroghe Asachi”. Aici numărul total de elevi pentru anul de studii 2016 - 2017 este de 1812, iar în schimbul doi își fac studiile 347 de elevi din clasele a 3-a și a 6-a.

„De la acest schimb doi scade calitatea, de aceea, în mod conștient reducem anual numărul cu aproximativ 100 de elevi pentru a ajunge la normalitate.” Boris Volosatîi.

„În condițiile în care activăm, având un număr de 153 de carde didactice, cu 60 de clase, într-o instituție cu 1812 elevi, sigur că este foarte complicat să poți să contopești interesele tuturor într-o singură direcție, direcția succesului, dar ne străduim, sunt la ultimul meu mandat de director și îmi doresc în acest ultim mandat să contribui cu tot ceea ce pot la realizarea dezideratului reformei în domeniul educației. 10 ani în urmă aveam 2800 de elevi, acum avem cu o mie mai puțin și mai avem în proiect să mai reducem numărul de elevi până vom ajunge să facem studiile într-un singur schimb. Sigur că acest lucru nu coincide cu interesele celor care ar vrea să se înscrie în Liceul Gheorghe Asachi, dar de la acest schimb doi scade calitatea, de aceea, în mod conștient reducem anual numărul cu aproximativ 100 de elevi pentru a ajunge la normalitate, adică la un singur schimb”, a menționat directorul liceului, Boris Volosatîi.

Reducerea numărului de elevi se face prin intermediul normelor stabilite în metodologia de școlarizare.

„Mecanismele de reducere nu noi le creăm ele sunt în metodologiile de școlarizare care ne obligă să înscriem în clasa întâi în baza sectorului, în primul rând, și abia după aia în funcție de locurile vacante, ținând cont de numărul de învățători care-i avem pentru nu a încălca codul muncii. Încercăm pe baza celor care pleacă la pensie să reducem numărul de clase, de exemplu dacă 10 ani în urmă am avut la o singură paralelă 8 clase, acuma avem 6 clase și cu certitudine vom ajunge la un număr care este dirijabil și care poate fi monitorizat ușor, la 4 clase la paralelă, aceasta ar fi o situație ideală”, a specificat Boris Volosatîi.

De la 35 la 42 de elevi într-o clasă

Chiar dacă în Liceul Gherghe Asachi 12 clase își fac studiile în partea a doua a zilei, niciuna din clase nu depășește numărul de 35 de elevi, aceasta fiind norma permisă.

„Legea ne obligă astăzi să nu avem un număr mai mare de 35 de elevi într-o clasă, noi respectăm aceste norme cu strictețe. Dacă nu ar fi restricțiile care ni le impune metodologia, ci doar alegerea părintelui, noi am avea un număr dublu de elevi”, a menționat Boris Volosatîi.

Despre această problemă ne-a vorbit și directorul Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, care de asemenea este una dintre cele mai solicitate instituții de învățământ secundar din mun. Chișinău.

„La noi se lucrează moldovenește. Este district? Da. Trebuie numaidecât pe distric? Da. Bine o să fim pe district. Adică părintele care și-a propus să-și aducă elevul în liceul nostru, el face așa ca să fie pe distric, și el vine cu actele în regulă. Eu sunt dezarmat și nu pot face nimic, și atunci dumnealui trece așa cum spune metodologia. N-am competența să verific dacă actele sunt contrafăcute, să merg la fiecare acasă și să verific, dar în momentul când se vede că unii au apărut în districtul nostru la începutul anului trecut sau în luna martie al anului acesta, atunci când a aflat că aceasta este districtul, îți pui unele întrebări”, a menționat directorul liceului, Grigore Vasilache.

„Părintele care și-a propus să-și aducă elevul în liceul nostru, face tot posibilul să fie pe distric. El vine cu actele în regulă. Eu sunt dezarmat. N-am competența să verific dacă actele sunt contrafăcute.” Grigore Vasilache. 

În Liceul Teoretic „M. Eliade” învață 1065 de elevii, dintre care 97 de copii își fac studiile în schimbul doi. Aici în partea a doua a zilei merg la școală doar două clase, dar numărul lor depășește norma de 35 de elevi.

„Numărul maxim într-o clasă ajunge la 42 de elevi, ceea ce nu-mi doresc, nu e bine, dar n-am altă soluție. Toți sunt pe district, toți sunt cu acte în regulă, dar sunt 84. Eu am crezut că unii părinți văzând că-s așa de mulți într-o clasă o să cedeze, dar n-a cedat nimeni. Le-am spus că pentru clasa primară contează învățătorul, denumirea liceului e doar 5%, contează cine stă la tablă. Dacă e un învățător bun, uitați cum se cheamă liceul, duceți-l, mai ales dacă e lângă casa dvstră, dacă acolo copilul poate în cinci minute să ajungă acasă, nu trebuie să traverseze străzi, nu trebuie să urce în troleibuz. E adevărat, eu mă bucur și sunt onorat să am așa profesori calitativi, dar avem profesori buni și în alte instituții”, a specificat Grigore Vasilache.

Pentru a exclude schimbul doi, liceul are nevoie de încă două săli de studii, de care nu dispune în prezent.

„Avem o scrisoare adresată Direcției Generale, Primăriei, ca să căpătăm două clase. Atunci noi am intra pe făgașul normal și ne-am opri la ideea să încăpem toți în schimbul întâi. Pentru anul acesta din analiza care am făcut-o vom avea aproximativ 90 de elevi. Avem 3 profesori, eu încerc să-i păstrez, îi rog să rămână la noi. O să vedem cum facem mai departe, dar nu vreau să am iar câte 42 de elevi într-o clasă, mai bine să am trei clase a câte treizeci de elevi, cu toate că este pericolul să facem încă o clasă în schimbul doi, dar o să mergem și la aceasta pentru că altă soluție nu este”, a mai adăugat Grigore Vasilache.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!