
ANRE: Deprecierea leului nu a permis valorificarea reducerii prețurilor la carburanți, în 2016
Potrivit datelor ANRE, importul de produse petroliere a fost în creștere pe parcursul anului trecut. Astfel, livrările de motorină au crescut cu 21,6 %, de benzină cu 16,8 % și de gaze lichefiate cu 4,1 %. Deși anul trecut prețul mediu de import, exprimat în dolari, a fost mai mic decât în anul 2015, micșorarea prețului mediu de import, exprimată în lei, la produsele petroliere principale și gazul lichefiat nu a reflectat situația în deplină măsură, din cauza devalorizării monedei naționale față de dolar.
・
Tradițional piața produselor petroliere din R. Moldova este asigurată din importul produselor petroliere de la principalii furnizori din regiune. În anul 2016, volumul total importat de produse petroliere a constituit 788 909 de tone fiind în creștere cu 18,6% față de perioada similară a anului trecut. Din structura totală a importurilor motorina constituie 542522 tone, benzina 169417 tone și gazul lichefiat 76968 tone. Comparativ cu anul precedent importul de motorină a crescut cu 21,6 %, de benzină cu 16,8 % și de gaze lichefiate cu 4,1 %.
Principalul furnizor al produselor petroliere principale rămâne România deținând din totalul important o cotă de 89,1% la benzină și 70,4% la motorină. Această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere care dețin rafinării proprii în statul vecin și distanța mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici.
Din celelalte țări furnizoare de produse petroliere principale pot fi menționate Federația Rusă cu 16,4 % la motorină, Belarus cu 6,7% la benzină și 4,7% la motorină, Bulgaria cu 4,3 % la motorină, Lituania cu câte 2,9% la benzină și motorină, Israel cu 1,1% la motorină.
Necesitățile de gaz lichefiat sunt asigurate prin importurile din patru țări: Federația Rusă, România, Kazahstan, și Belarus. Dacă în cazul benzinei și motorinei România constituie sursa principală din import, atunci în cazul gazului lichefiat poziția de lider este cedată în fața Federației Ruse care deține o cotă de 55,6 %. Această tendință se explică prin faptul că prețul de vânzare a gazului lichefiat din Federația Rusă este mai atractiv pentru importatorii din țara noastră și permite acoperirea cheltuielilor mai mari pentru transportarea acestuia pe calea ferată. După Federația Rusă în continuare se plasează: România cu 34%, Kazahstanul cu 7,8% și Belarus cu 2%.
Pe parcursul perioadei de referință, prețurile medii lunare de import la produsele petroliere au fost influențate direct de evoluția cotațiilor Platts și Argus. Deși în anul 2016 prețul mediu de import, exprimat în dolari SUA, a fost mai mic decât în anul 2015, micșorarea prețului mediu de import, exprimată în lei, la produsele petroliere principale și gazul lichefiat nu a reflectat situația în deplină măsură, din cauza devalorizării monedei naționale în raport cu dolarul SUA cu 5,9%.
Reieșind din cotațiile bursiere și conjunctură pieței regionale, prețul mediu de import a benzinei în anul 2016 a constituit 497 $/tona micșorându-se cu 106 $/tona sau -17,6% față de perioada similară a anului 2015, în timp ce exprimat în lei moldovenești prețul mediu sa diminuat cu 1386 lei/tona sau -12,2%.
Pentru perioada de referință, prețul mediu de import a motorinei a constituit 459 $/tona micșorându-se cu 105 $/tona sau -18,6% față de perioada similară a anului 2015, în timp ce exprimat în lei moldovenești prețul mediu în lei a scăzut cu 1524 lei/tona sau -14,3%.
Reieșind din cotațiile pe bursele internaționale și conjunctura pieței regionale prețul mediu de import a gazului lichefiat în anul 2016 a constituit 371 $/tona micșorându-se cu 30 $/tona sau -7,5% față de perioada similară a anului 2015 în timp ce exprimat în lei moldovenești prețul mediu în lei a scăzut cu 476 lei/tona sau cu -6,1%.
Cotațiile medii Argus DAF Brest au înregistrat o scădere cu 49$/tona sau -14%, însă aceasta nu sa reflectat în aceeași măsură în prețurile de import din motivul deficitului gazului lichefiat pe piețele regionale (Rusia-Ucraina, Romania) generat de staționarea forțată a rafinăriilor.
Prețurile medii anuale de comercializare cu ridicata a produselor petroliere s-au diminuat pe parcursul anului 2016 cu 13,1 % la motorină, cu 6,7 % la benzină și 3,7% la gazul lichefiat. Prețurile medii anuale de comercializare cu amănuntul s-au diminuat pe parcursul anului 2016 cu 14,9 % la motorină, cu 12,2 % la benzină și 8,9% la gazul lichefiat.
Diferența între prețul mediu plafon și prețul mediu efectiv pentru Benzina 95 în anul 2016 a constituit circa 0,36 lei/litru sau -2,2%, pentru Benzina 92 a fost de 0,46 lei/litru sau -2,9%, iar în cazul motorinei a reprezentat 0,54 lei/litru sau -3,8%.