Restanțe de peste șase miliarde de lei, acumulate de contribuabili față de buget în ultimii doi ani

Restanțe de peste șase miliarde de lei, acumulate de contribuabili față de buget în ultimii doi ani
Foto: Agora.md

Curtea de Conturi constată că în ultimii doi ani valoarea generală a obligațiilor fiscale datorate, inclusiv a celor înscrise în evidența specială, constituie 6,54 miliarde lei. Totodată, autoritatea solicită efectuarea controalelor fiscale la 30 de executori judecătorești, în baza riscurilor estimate de audit.

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței din 26 mai curent, Raportul auditului privind relevanța instrumentelor de gestiune silită a obligației fiscale/vamale pentru anii 2014-2016.
Executarea silită constituie un ansamblu de măsuri/acțiuni întreprinse de organele de stat abilitate (Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal, executorii judecătorești, etc.) pentru perceperea forțată a obligației fiscale/vamale, taxei de stat și altor plăți față de bugetul public Național.

Sfera auditului a cuprins evaluarea implementării cadrului normativ-legal privind modul de executare silită a obligațiilor fiscale/vamale, taxelor și altor plăți în bugetul public național, precum și a responsabilităților autorităților implicate în procesul de administrare a domeniului respectiv.

Nivelul actual al restanțelor la plata obligațiilor contribuabililor față de bugetul public național, administrate de organele fiscale, comparativ cu anii precedenți, înregistrează o descreștere însumând 1,826 miliarde lei la data de 31 decembrie 2016. Această diminuare reprezintă un fenomen determinat de înscriere a obligațiilor fiscale restante/datorate în evidență specială a 2590 de contribuabili, în sumă de 4,717 miliarde lei, ceea ce constituie de circa 2,1 ori mai mult în anul 2016 față de 2014. 

Astfel, ca urmare a faptului că acestea, potrivit cadrului legal, nu se consideră restanțe pe perioada aflării în evidență specială, creează impresia îmbunătățiri situației la capitolul restanța contribuabililor față de bugetul public național. În aceste circumstanțe, valoarea generală a obligațiilor fiscale datorate, inclusiv a celor înscrise în evidența specială, constituie 6,54 miliarde lei, dintre care cele raportate de Serviciul Fiscal de Stat ca restanțe însumează 1,82 miliarde lei.

Aplicarea de către organele fiscale a celor 4 măsuri de executare silită prevăzute legal se rezumă, în cea mai mare parte, la încasările de pe conturile bancare ale contribuabililor restanțieri, care în anii 2014-2016 constituiau suma totală de 1,844 miliarde lei, sau 79,0% din totalul sumelor încasate silit (2,335 miliarde lei). Ca rezultat al aplicării celorlalte 3 măsuri, au fost încasate 491,1 milioane lei, sau 21,0% comparativ cu totalul sumelor încasate silit.

Performanța procesului de aplicare a sechestrelor afectează rezultatele și eficacitatea încasării plăților restante față de buget. Astfel, deficiențele în procesul de aplicare a sechestrelor sunt cauzate de: instituirea cu întârziere a sechestrelor, de la 1 lună până la 3 ani; aplicarea sechestrelor pe bunurile greu comercializabile și/sau aplicarea sechestrelor pe bunurile a căror valoare depășește considerabil restanțele obligațiilor fiscale ale contribuabililor; ridicarea sechestrelor cu întârziere în cazurile de înstrăinare a bunurilor etc. Totodată, lipsa controlului asupra respectării prevederilor Codului fiscal a condiționat înstrăinarea bunurilor sechestrate de către contribuabili în perioada 2014-2016 în valoare de 5,4 milioane lei, iar aplicarea sechestrelor asupra roadei viitoare implică riscuri sporite de înstrăinare a producției agricole recoltate. Aceste circumstanțe sporesc efectul apariției riscurilor de neonorare a obligațiilor față de stat, fapt ce diminuează încasările aferente bugetului public național.

Diminuarea controlului efectiv al Serviciului Fiscal de Stat asupra procesului de executare a documentelor executorii în beneficiul statului de către executorii judecătorești a condiționat neîncasarea în termen a restanțelor față de buget.

Cele mai semnificative constatări și deficiențe aferente responsabilităților ce revin Serviciului Vamal în domeniul auditat denotă că măsurile aplicate de Serviciul Vamal nu asigură în totalitate raportarea veridică a volumului restanțelor administrate, care nu includ penalitățile aferente plăților de bază restante. Situația este generată de neactualizarea/necalcularea obligațiilor vamale restante în Sistemul Informațional Automatizat al Serviciului Vamal. în aceste circumstanțe persistă riscurile de neîncasare în deplină măsură a obligațiilor vamale restante.

Obligațiile vamale restante față de bugetul de stat, administrate și raportate de Serviciul Vamal la 31 decembrie 2016, au însumat 319,5 milioane lei, acestea fiind înregistrate de 653 de plătitori vamali restanțieri. Se menționează că suma totală a restanței este în creștere cu 12,3 milioane lei, comparativ cu perioada similară a anului 2015, iar obligațiile vamale restante în anul 2015 s-au diminuat, față de 2014, cu 28,9 milioane lei, sau cu 8,6%.

Aparatul central al Serviciului Vamal nu a monitorizat și nu a coordonat procesul de organizare a activității de executare silită de către birourile vamale, nefiind asigurată nici raportarea acțiunilor de executare silită de către acestea. Concomitent, aplicarea insuficientă a măsurilor de executare silită și conlucrarea neconstructivă între Serviciul Vamal și executorii judecătorești condiționează formarea restanțelor nerecuperabile în volum deplin ca urmare a deschiderii procedurii de insolvabilitate.

Cele mai semnificative constatări și deficiențe analizate prin prisma responsabilităților ce revin Ministerului Justiției, Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești executorilor judecătorești în procesul de executare silită a obligațiilor restante față de bugetul public național denotă că gestiunea silită a restanțelor față de buget de către executorii judecătorești este defectuoasă și compromisă de mai multe încălcări. 

Astfel, informațiile prezentate de Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești nu asigură raportarea și, respectiv, cunoașterea de către Parlament, Guvern, Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal, Consiliul Concurenței, societatea civilă etc. a volumului real al restanțelor înaintate spre executare, nivelul de încasare și transferare la buget. Rezultatul executării silite de către executorii judecătorești indică un nivel redus al încasării mijloacelor bănești în beneficiul statului. 

La situația din 31 decembrie 2016, în gestiunea executorilor judecătorești erau înregistrate circa 113,9 mii de documente executorii în valoare cumulativă de circa 781 milioane lei, constituite din plățile neachitate în termen (restanțe) la: obligațiile fiscale și vamale, taxele de stat aplicate de instanțele judecătorești, amenzi, penalități etc. Conform datelor sistematizate de audit, nivelul mediu, pe anii 2014-2016, de executare a documentelor executorii aferente bugetului public național constituie 20,6%, sau 177,7 milioane lei.

Lipsa de supraveghere și control din partea organelor abilitate (Ministerul Justiției, Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești, Serviciul Fiscal de Stat) a determinat mai multe neconformități în activitatea executorilor judecătorești ce ține de executarea silită. Astfel, 119 din 175 de executori judecătorești, sau 68%, nu au fost supuși controalelor din data investirii în funcție (a. 2010) până în prezent.

În baza riscurilor estimate de audit, Curtea de Conturi a solicitat Serviciului Fiscal de Stat efectuarea controalelor fiscale la 30 de executori judecătorești. Astfel, printre cele mai semnificative neconformități se semnalează: (i) depășirea termenului legal de distribuire a sumelor încasate în buget, de la 1 zi până la 5 ani, și menținerea mijloacelor încasate silit în conturile curente speciale ale acestora; (ii) netransferarea în termene legale în buget (în 1495 de cazuri) a mijloacelor încasate din obligațiile restante (taxa de stat, obligațiile fiscale/vamale, amenzi, penalități și alte plăți), în sumă totală de circa 1,8 milioane lei; (iii) dezafectarea mijloacelor bănești, în sumă de 30,5 milioane lei, rezultate din executarea silită, prin depunerea acestora în contul de depozit și obținerea dobânzii în conturile proprii de onorarii în sumă de 1,2 milioane lei.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Deciziile CSE: Negocieri directe pentru energia electrică, nou termen de plată pentru Moldovagaz și noi facilități pentru agricultori

Deciziile CSE: Negocieri directe pentru energia electrică, nou termen de plată pentru Moldovagaz și noi facilități pentru agricultori

Turcia se opune în continuare aderării Suediei la NATO. Erdogan cere măsuri împotriva terorismului

Turcia se opune în continuare aderării Suediei la NATO. Erdogan cere măsuri împotriva terorismului

Un nou punct de trecere a frontierei cu România, instituit la Leova. O decizie în acest sens a fost luată de Comisia pentru Situații Excepționale

Un nou punct de trecere a frontierei cu România, instituit la Leova. O decizie în acest sens a fost luată de Comisia pentru Situații Excepționale

Advertoriale
Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

Silvia Feraru: Cum e să fii mediator comunitar și cu ce prejudecăți se ciocnesc romii?

Silvia Feraru: Cum e să fii mediator comunitar și cu ce prejudecăți se ciocnesc romii?

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Primarul din Nikolaev îi îndeamnă pe toți locuitorii care vor să rămână în viață să părăsească orașul
  • 2
    Medvedev, critici dure și amenințări pentru R. Moldova după obținerea statutului de țară candidat. Ucraina anunță că sprijină Chișinăul
  • 3
    Transnistria, lipsită de dreptul de a mai găzdui meciurile de fotbal din cupele europene, a anunțat UEFA
  • 4
    Premierul britanic Boris Johnson se teme că Ucraina va fi obligată să încheie un acord de pace „rău” cu Rusia
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.