Șansele ca planeta Marte să găzduiască viață sunt tot mai mici

Foto: planetfacts.org

Veste proastă pentru căutarea de forme de viață pe Marte: planeta roșie ar fi „mai puțin locuibilă” decât se estima din cauza formării unui „cocteil toxic” la suprafața ei sub efectul razelor ultraviolete, au descoperit cercetătorii, relatează joi AFP, citat de agerpres.ro.

O echipă a Școlii de fizică și astronomie a Universității din Edinburgh a efectuat cercetări asupra percloraților, săruri prezente din abundență pe Marte.

Acești compuși, stabili la temperaturi moderate, constituie un oxidant puternic atunci când sunt activați, de exemplu, sub efectul unei creșteri de temperatură. Pe Marte temperaturile sunt foarte scăzute, dar echipa a descoperit că percloratul poate fi activat și numai de efectul razelor ultraviolete.

„Am demonstrat că atunci când iradiem percolorații cu un flux de raze ultraviolete asemănătoare cu cele de pe Marte, aceștia devin bactericizi”, indică oamenii de știință într-un studiu publicat joi în revista Scientific Reports.

La concentrații de perclorat similare cu cele care se găsesc în regolitul marțian (stratul de praf de la suprafață), bacteria Bacillus subtilis moare „în câteva minute”, într-un mediu asemănător cu cel de pe planeta roșie, au observat oamenii de știință în laborator.

Și mai grav, alți doi compuși prezenți pe Marte, oxidul de fier și peroxidul de hidrogen, acționează în sinergie cu perclorații, crescând puternic mortalitatea bacteriilor.

„Observațiile noastre arată că suprafața actuală a lui Marte este foarte nocivă pentru celule, sub efectul unui cocteil toxic de oxidanți, perclorați și raze ultraviolete”, subliniază cercetătorii.

Citește continuarea pe agerpres.ro.

Sprijină redacția Agora cu doar 48 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un cadou dulce de la From the Heart Shop.

A ucis patru pacienți injectându-le aer în artere. Un asistent medical din SUA riscă pedeapsa cu moartea