Ce pași trebuie să urmeze un antreprenor atunci când vrea să-și stopeze afacerea

Ce pași trebuie să urmeze un antreprenor atunci când vrea să-și stopeze afacerea
Foto: business24.ro

Deși pentru a înregistra o întreprindere în Moldova ai nevoie doar de cinci zile, iar în caz de urgență poți să înființezi o întreprindere și în patru ore, inclusiv în zile de odihnă sau sărbătoare, nu la fel de ușor este să lichidezi o întreprindere, chiar dacă e decizia ta, a proprietarului, de a o lichida și nu a unei instanțe de judecată, de exemplu. În urma ultimelor modificări legislative operate de autorități, procedura urmează să dureze minim jumătate de an.

Oricum etapele pe care le are de parcurs un antreprenor, atunci când nu mai dorește să-și mențină afacerea, rămân destul de numeroase. Procesul arată în modul următor:

  • Proprietarii întreprinderii iau decizia de lichidare benevolă. Se stabilește componența comisiei de lichidare sau lichidatorul, care poate fi și administratorul întreprinderii.
  • În termen de 30 de zile din momentul adoptării deciziei de lichidare, se informează Camera Înregistrării de Stat despre începerea lichidării, cu prezentarea următoarelor acte: cererea, decizia de lichidare, certificatul de înregistrare a întreprinderii, actul de identitate a lichidatorului.
  • Lichidatorul publică în Monitorul Oficial și (gratuit) pe pagina web oficială a Camerei Înregistrării de Stat anunțul despre lichidare, indicând procedura şi termenele de efectuare a lichidării și perioada limită de înaintare de către creditori a creanţelor.
  • În termen de 15 zile după publicare, se informează creditorii despre lichidare şi despre termenul de înaintare a creanţelor care este de două luni de la data publicării avizului sau, prin hotărârea de lichidare, se poate prevedea un termen mai lung, dar care nu va depăşi patru luni.
  • Între timp, lichidatorul întocmește bilanţul provizoriu de lichidare și îl prezintă, în cel mult 10 zile de la întocmire, proprietarilor şi creditorilor cu aprobarea în termen de 30 de zile.
  • În termen de 15 zile de la data expirării termenului de înaintare a creanţelor, lichidatorul este obligat să întocmească şi să prezinte către organele statistice bilanţul provizoriu de lichidare, care să reflecte valoarea de bilanţ şi valoarea de piaţă a activelor inventariate, inclusiv creanţele înaintate de creditori. 
  • De asemenea, în termen de șase luni de la aprobarea deciziei de lichidare, se depune la Inspectoratul fiscal teritorial declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru întreaga perioadă a anului de gestiune pe parcursul căruia întreprinderea a activat. ÎFS urmează să efectueze primul control fiscal legat de lichidarea întreprinderii.
  • După primul control fiscal, lichidatorul prezintă organului fiscal următoarele documente pentru cel de al doilea control fiscal: Certificatul de la Editura de imprimate „Statistica” privind neeliberarea sau restituirea blanchetelor de strictă evidenţă, Certificatul de la CNAM privind lipsa datoriilor, Certificatul de la Serviciul Vamal al RM privind lipsa datoriilor la bugetul de stat (compartimentul plăţi vamale), Certificatul privind  închiderea conturilor bancare, Autorizaţia MAI al RM pentru distrugerea ştampilei, Certificatul de la CNAS privind lipsa datoriilor, Copia anunțului din Monitorul Oficial despre lichidarea întreprinderii, Copia bilanţului de lichidare a întreprinderii. Are loc al doilea control fiscal, iar după finisarea lui, organul fiscal emite actul de control fiscal total, eliberând ulterior un certificat privind lipsa datoriilor faţă de buget.
  • După controalele fiscale, dar nu mai devreme de 30 de zile de la aprobarea bilanţului definitiv de lichidare şi a planului de distribuire a activelor, activele pot fi repartizate persoanelor aprobate.
  • După repartizarea activelor, lichidatorul depune la organul înregistrării de stat cererea de radiere a persoanei juridice din registru. 
  • În termen de 3 zile de la data primirii cererii, CÎS adoptă decizia de radiere. Întreprinderea se consideră lichidată din momentul adoptării deciziei de radiere din Registrul de stat şi consemnării acestui fapt în Registru, în termen obișnuit de 5 zile sau termen de urgență de 4 ore.

În funcție de forma de înregistrare a afacerii, numărul de etape necesare a fi parcurse pentru radierea întreprinderii din registrul de stat, precum și numărul de instanțe necesare a fi vizitate, poate crește simțitor, ca de exemplu pentru societățile pe acțiuni. În cazul când lichidarea nu este una benevolă, ci impusă de o hotărâre judecătorească, sau în cazul când apar divergențe de nerezolvat pe cale amiabilă între proprietarii sau creditorii firmei privind rambursarea datoriilor și distribuirea activelor, procesul la fel se complică.

O analiză detaliată la acest subiect poți vedea aici

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Franzeluța a rămas fără director general

Franzeluța a rămas fără director general

Nagacevschi, despre fotoliul de viceprimar: E o provocare, pe care mi-o asum

Nagacevschi, despre fotoliul de viceprimar: E o provocare, pe care mi-o asum

Arina Spătaru nu a fost înregistrată în cursa electorală la Bălți

Arina Spătaru nu a fost înregistrată în cursa electorală la Bălți

Advertoriale
Smart Credit, în susținerea agricultorilor: credite cu grafic flexibil și perioadă de grație de până la 9 luni

Smart Credit, în susținerea agricultorilor: credite cu grafic flexibil și perioadă de grație de până la 9 luni

Mobiasbanca devine oficial, dar și la capitolul imagine - OTP Bank

Mobiasbanca devine oficial, dar și la capitolul imagine - OTP Bank

Competiția de alergare de la cea mai înaltă altitudine, organizată vreodată de moldoveni

Competiția de alergare de la cea mai înaltă altitudine, organizată vreodată de moldoveni

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    O suburbie a Chișinăului a înregistrat cea mai mare rată de vaccinare pe țară. Primarul spune că 62% din locuitori sunt imunizați
  • 2
    Ceban a venit cu noi atacuri la adresa guvernării: „Mă sufoc să tac și să văd cum oamenii buni nu se descurcă”
  • 3
    Cetățenii ruși care doresc să obțină o viză în SUA, incluși în lista „naţionalităţilor fără adăpost". Reacția Moscovei
  • 4
    Ex-vicepreședinte al Parlamentului: Centrala Cuciurgan micșorează volumele energiei electrice livrate pe malul drept al Nistrului
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.