Ilan Shor și-a vândut avioanele în perioada în care procurorii îi sechestrau averea pentru implicarea în furtul miliardului

Ilan Shor și-a vândut avioanele în perioada în care procurorii îi sechestrau averea pentru implicarea în furtul miliardului

Primarul de Orhei, Ilan Shor, și-a vândut avioanele chiar în perioada în care procurorii îi sechestrau averea pentru implicarea în furtul miliardului. Cel puțin asta reiese dintr-o investigație publicată de jurnal.md. Niciuna din tranzacții nu a fost inclusă în declarațiile de avere ale edilului de Orhei. 

Learjet 60 - un avion de dimensiuni medii fabricat de către producătorul Bombardier în 2002. Are inscripţionat pe el numele proprietarului. Siglele „Shor Holding” şi „Air Klassica” au apărut pe aeronavă în 2011. Acest model este destinat călătoriilor de afaceri. Poate transporta până la opt pasageri şi doi membri ai echipajului. Interiorul şi-l modelează fiecare proprietar după plac, producătorul adoptând o politică destul de flexibilă în acest sens.

Pot fi, de exemplu, doar fotolii, sau poate fi şi o canapea dacă se doreşte. Potrivit informaţiilor oferite pentru Jurnal TV de către Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, avionul cu numărul de înregistrare ER-LGB a aparţinut în perioada 2009-2015 companiei Nobil Air, iar în aprilie 2015 a trecut în flota Classica Air, firmă fondată, la rândul său, de Air Clasica. Ilan Şor a recunoscut în cadrul unei conferinţe de presă, susţinută în martie 2015, că Nobil Air şi Air Clasica îi aparţin.

Publicitate

Un alt aparat de zbor, nou-nouţ, de peste 10 ori mai scump decât cel din imaginile anterioare, a fost achiziţionat de Nobil Air la sfârşitul lui 2014. Este vorba despre un Embraer Legacy 650 - o navă considerabil mai mare, care poate transporta în confort până la 14 pasageri. Pe site-urile specializate apar fotografii cu acest avion făcute în Polonia, Spania, Elveţia şi Federaţia rusă. Numărul de înregistrare - ER-KKL. Un detaliu curios este faptul că literele „KKL” coincid cu seria folosită de Şor la înmatricularea automobilelor din proprietatea sa şi a companiilor sale. Site-ul producătorului navei oferă posibilitatea de a face un tur virtual unde putem vedea cum arată din interior un avion precum cel din flota lui Şor. Preţul unui asemenea aparat de zbor porneşte de la 25 de milioane de dolari, echivalentul a peste 400 de milioane de lei. Potrivit infomaţiilor de pe site-urile specializate, Şor a fost primul proprietar al acestui avion, cumpărat de Nobil Air în decembrie 2014. Se întâmpla la o lună după ce un grup de companii afiliate lui au scos din Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank 13 miliarde de lei, a căror urmă s-a pierdut în zone off-shore. Pentru implicarea în această fraudă şi pentru un prejudiciu de 5 miliarde atribuit anume lui, Şor riscă să piardă bunuri în valoare de doar 60 de milioane de lei. În timp ce procurorii aşteptau ca cineva să le aducă documente care să demonstreze că avioanele îi aparţin lui Şor, acesta le-a şi vândut. Learjet-ul a fost înstrăinat pe 24 august 2015, peste câteva luni după punerea sub acuzaţie a primarului de Orhei. La rândul său, Nava Embraer Legacy a fost vândută pe 3 martie 2017, unei companii austriece specializată în oferirea serviciilor avia în domeniul businessului. Avionul are acum un alt număr de înregistrare, dat de autorităţile aeronautice din Republica San Marino. Din 3 martie 2017, Air Clasica nu mai deţine certificat de operator de zboruri. Un alt aparat de zbor deţinut de Nobil Air în perioada în care există indicii că firma îi aparţinea lui Ilan Şor este un Dassault Falcon 2000, cu număr de înregistrare ER-KVI, fotografiat de pasionaţi de aviaţie din diferite ţări. Anul fabricaţiei - 2004. Potrivit informaţiilor furnizate de Autoritatea Aeronautică Civilă, această navă a fost în dotarea Nobil Air între octombrie 2013 şi decembrie 2014. Perioadă în care apare în imaginile de pe site-urile specializate decolând sau aterizând în Moldova, Elveţia, Grecia, Rusia şi Austria. Pare să fie anume acest avion pe fundal într-o fotografie postată în vara lui 2014 pe o reţea de socializare de către soţia lui Şor, interpreta din Rusia, Jasmin. Aparatul de zbor a fost vândut înainte ca procurorii să înceapă urmărirea penală pe numele lui Şor şi, respectiv, înainte să fie fie pus în discuţie subiectul aplicării sechestrului pe averile sale. Valoarea bunului se cifra la aproximativ 7 milioane de dolari, potrivit preţurilor afişate pe site-urile de anunţuri pentru nave din acelaşi model şi de aceeaşi vechime. Astăzi Nobil Air nu mai există, deoarece la mai puţin de o lună după conferinţa în care Ilan Şor recunoaşte că această firmă îi aparţine, compania a fost redenumită.

Fiind ales primar în 2015, Şor a trebuit să-şi declare toată averea deţinută începând cu anul 2014. Niciuna dintre dările sale de seamă nu conţine vreo informaţie cu privire la vreo companie aeriană deţinută sau cele trei avioane înscrise pe Nobil Air şi Air Clasica în perioada 2014-2017.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal