Strategia de Dezvoltare a Transportului Public: Care sunt principalele prevederi aprobate de CMC

Strategia de Dezvoltare a Transportului Public: Care sunt principalele prevederi aprobate de CMC
Foto: UNIMEDIA/Igor Vrabie


Pe 21 octombrie 2014, după doi ani de tergiversare, Consiliul Municipal Chișinău a aprobat Strategia de Dezvoltare a Transportului Public până în 2025. Documentul este complex și multilateral. Bloguvern.md a enumerat principalele repere ale Strategiei Transportului Public aprobate de CMC pe care le prezentăm mai jos.

- TROLEIBUZUL urmează să redevină „regele transportului public din Chișinău”: va transporta minim 75% din total călători, în comparație cu prezentele 35%. Ponderea microbuzelor va scădea la maxim 10%, de la actualele 60%, iar a autobuzelor se va dubla.

„Schimbarea la față” a troleibuzului chișinăuian: modelul nostru tradițional de troleibuz (capacitate de max. 100-120 pasageri și lungime de 12 metri) va fi înlocuit cu ”modelul de troleibuz articulat de tip ”gormoșca” (capacitate de max. 160-180 pasageri și lungime de 18 metri). Troleibuzele articulate urmează să preia minim 50% din totalul călătorilor.

- Redesenarea de ansamblu a itinerarului tuturor mijloacelor de transport - troleibuz, autobuz și microbuz (prin evitarea suprapunerilor și co-integrarea complementară inter-modală). Respectiv: (i) în loc de 22 rute de troleibuz vom avea doar 8 rute, (ii) în loc de 23 de rute de autobuz vom - 7 rute, (iii) în loc de cca 70 rute de microbuz - vom avea maxim 20. Aceste schimbări au fost generate de experții germani prin calcule complexe ale fluxurilor de călători (unde urcă pasagerii și unde coboară: dimineața, pe parcursul zilei și seara) cu ajutorul unor măsurări în teren și softuri sofisticate de ultimă generație.

- Amenajarea BENZILOR DEDICATE exclusiv troleibuzelor/autobuzelor pe bulevardele - cheie ale orașului (Ștefan cel Mare, Traian, Decebal, Dacia, București, Pușkin, Bodoni, Renașterii, Moscova, Kiev, B. Voievod, Mircea cel Bătrân, Calea Ieșilor, Alba Iulia, Creangă, ș.a.). Respectiv, acest sistem de benzi dedicate ”exclusiviste troleibuzului” va fundamenta sistemul BRT (bus rapid tranzit) care va avea mai puține stații/opriri și (respectiv) timpul necesar unei călătorii dintre sectoare se va micșora de minim 2 ori față de situația actuală.
MICROBUZELE vor deveni transport exclusiv sub-urban, aducând oamenii din anumite suburbii în oraș (respectiv, nici un microbuz nu va intra în centrul orașului).

Introducerea unui nou mijloc de transport public în oraș - MEDIBUZELE (capacitate de max. 50 pasageri și 8-10 metri lungime) pentru zonele unde (i) nu există flux adecvat de călători pentru transport de calibru mare, sau (ii) unde rama stradală este inadecvată transportului de calibru mare.

- Micșorarea presiunii orelor de vârf prin diversificarea orarului de activitate a diferitor instituții. De exemplu, întreprinderile industriale să înceapă lucrul la 07:00 (ca in perioada sovietică), toate instituțiile publice (ministere, primărie, gospodăria comunală, întreprinderi de stat) la 07:30, universitățile și colegiile la 07:30 și 10:00. Ceilalți, diferențiat la 07:00, 08:00, 08:30, 09:00 și 09:30).

- Tranziția de la sistemul de „bilete de hârtie eliberate de taxator” la sistemul de E-TICKETING (tichetare electronică), care se va baza pe „km parcurși”, dar nu „număr de călătorii”. Respectiv, schimbarea mijloacelor de transport nu va fi taxată suplimentar, iar călătorul își va decide singur itinerarul inter-modal (la fel cum fac călătorii în orice oraș european civilizat).

- Revederea politicilor tarifare pentru creșterea fidelității călătorilor (până la introducerea e-ticketing). Conform practicilor internaționale moderne, prețul unui abonament nu va depăși prețul a 25-35 bilete. De notat că la moment, în Chișinău prețul unui abonament lunar constituie 180 lei = 90 călătorii (4 călătorii într-o zi lucrătoare) pentru troleibuz și 200 lei = 67 călătorii pentru autobuz.

COSTUL Strategiei este de 216 mln euro pentru o perioadă de 10 ani, inclusiv 165 mln euro - din bugetul municipal și 51 mln euro - investiții private (medibuze). De menționat că reformele vor reduce pierderile anuale cu cel puțin 100 mln lei/an. Totodată, lipsa reformelor este și mai costisitoare: în perioada 2011-2014 municipalitatea a cheltuit peste 1 mlrd lei pentru a menține în viață actualul sistem de transport public (circa 800 mln lei - subvenții pentru RTEC și PUA + 200 mln credite pentru troleibuze noi + 100 mln pentru „asamblarea troleibuzelor”.

Vezi cât ar putea costa călătoria cu transportul public în Chişinău peste patru ani

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format. Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Femeia de afaceri din Bălți, care ar fi pregătit omorul amantei fostului său soț, trimisă pe banca acuzaților

Femeia de afaceri din Bălți, care ar fi pregătit omorul amantei fostului său soț, trimisă pe banca acuzaților

Ofițerii CNA au descins cu percheziții la Piața Centrală: Trei medici veterinari și doi agenți economici, reținuți

Ofițerii CNA au descins cu percheziții la Piața Centrală: Trei medici veterinari și doi agenți economici, reținuți

Activele totale ale sistemului bancar în 2020 au constituit 103,9 miliarde lei. Investiţiile în valorile mobiliare de stat  au crescut cu 62%

Activele totale ale sistemului bancar în 2020 au constituit 103,9 miliarde lei. Investiţiile în valorile mobiliare de stat au crescut cu 62%

Advertoriale
Soluții IT pentru domeniul financiar-bancar. 5 motive pentru care să participi la FinTech Hackathon (VIDEO)

Soluții IT pentru domeniul financiar-bancar. 5 motive pentru care să participi la FinTech Hackathon (VIDEO)

„Dă-i foială local”. Evenimentul marca Rockit Conference 2021 anunță primii speakeri supersonici!

„Dă-i foială local”. Evenimentul marca Rockit Conference 2021 anunță primii speakeri supersonici!

Profită de oferta de sărbători de la MAIB – credite în condiții preferențiale

Profită de oferta de sărbători de la MAIB – credite în condiții preferențiale

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Ana Sîtnic, despre cum să deschizi un restaurant în Chișinău, consecințele pandemiei și ce înseamnă o femeie puternică | Nota de Plată
    Ana Sîtnic, despre cum să deschizi un restaurant în Chișinău, consecințele pandemiei și ce înseamnă o femeie puternică | Nota de Plată
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Au rămas numai cu „vrutul”. Candidații la funcția de prim-ministru care nu au mai ajuns șefi de guverne (AUDIO)
  • Nicolae Manolov - XOR, investiții din SUA, IT, venituri de 10.000.000 $ anual | Nota de Plată
  • Oameni ca tine| Xenia Muntean: „N-am făcut o școală la Oxford sau la Harvard dar pot să schimb viețiile a mii de oameni” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: „Liubușoara de la Sireți” - poștașa care și-a legat destinul de satul în care s-a născut (VIDEO)
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Sentimente neplăcute care indică, de fapt, evoluția ta ca persoană. După furtună,...
  • 34 de medalii de aur, 36 de medalii de argint și nu doar. Ce distincții au adus vinificatorii...
Cele mai populare
  • 1
    Ce spune SPPS despre paza Maiei Sandu, în momentul în care președinta se afla la cumpărături
  • 2
    Maia Sandu, în fața Adunării Parlamentare a Consiliului Europei: Corupția este o problemă de securitate. Țara mea are nevoie de ajutor (VIDEO)
  • 3
    Scott Hocklander, Directorul Misiunii USAID în Moldova, despre dezvoltarea Moldovei prin domeniul TIC (INTERVIU)
  • 4
    Uniunea Europeană comentează decizia CC privind dizolvarea Parlamentului: „S-a creat un drum clar pentru ieșirea din criza instituțională prelungită”
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.