Strategia de Dezvoltare a Transportului Public: Care sunt principalele prevederi aprobate de CMC

Strategia de Dezvoltare a Transportului Public: Care sunt principalele prevederi aprobate de CMC
Foto: UNIMEDIA/Igor Vrabie

Pe 21 octombrie 2014, după doi ani de tergiversare, Consiliul Municipal Chișinău a aprobat Strategia de Dezvoltare a Transportului Public până în 2025. Documentul este complex și multilateral. Bloguvern.md a enumerat principalele repere ale Strategiei Transportului Public aprobate de CMC pe care le prezentăm mai jos.

- TROLEIBUZUL urmează să redevină „regele transportului public din Chișinău”: va transporta minim 75% din total călători, în comparație cu prezentele 35%. Ponderea microbuzelor va scădea la maxim 10%, de la actualele 60%, iar a autobuzelor se va dubla.

- „Schimbarea la față” a troleibuzului chișinăuian: modelul nostru tradițional de troleibuz (capacitate de max. 100-120 pasageri și lungime de 12 metri) va fi înlocuit cu ”modelul de troleibuz articulat de tip ”gormoșca” (capacitate de max. 160-180 pasageri și lungime de 18 metri). Troleibuzele articulate urmează să preia minim 50% din totalul călătorilor.

- Redesenarea de ansamblu a itinerarului tuturor mijloacelor de transport - troleibuz, autobuz și microbuz (prin evitarea suprapunerilor și co-integrarea complementară inter-modală). Respectiv: (i) în loc de 22 rute de troleibuz vom avea doar 8 rute, (ii) în loc de 23 de rute de autobuz vom - 7 rute, (iii) în loc de cca 70 rute de microbuz - vom avea maxim 20. Aceste schimbări au fost generate de experții germani prin calcule complexe ale fluxurilor de călători (unde urcă pasagerii și unde coboară: dimineața, pe parcursul zilei și seara) cu ajutorul unor măsurări în teren și softuri sofisticate de ultimă generație.

- Amenajarea BENZILOR DEDICATE exclusiv troleibuzelor/autobuzelor pe bulevardele - cheie ale orașului (Ștefan cel Mare, Traian, Decebal, Dacia, București, Pușkin, Bodoni, Renașterii, Moscova, Kiev, B. Voievod, Mircea cel Bătrân, Calea Ieșilor, Alba Iulia, Creangă, ș.a.). Respectiv, acest sistem de benzi dedicate ”exclusiviste troleibuzului” va fundamenta sistemul BRT (bus rapid tranzit) care va avea mai puține stații/opriri și (respectiv) timpul necesar unei călătorii dintre sectoare se va micșora de minim 2 ori față de situația actuală.
MICROBUZELE vor deveni transport exclusiv sub-urban, aducând oamenii din anumite suburbii în oraș (respectiv, nici un microbuz nu va intra în centrul orașului).

- Introducerea unui nou mijloc de transport public în oraș - MEDIBUZELE (capacitate de max. 50 pasageri și 8-10 metri lungime) pentru zonele unde (i) nu există flux adecvat de călători pentru transport de calibru mare, sau (ii) unde rama stradală este inadecvată transportului de calibru mare.

- Micșorarea presiunii orelor de vârf prin diversificarea orarului de activitate a diferitor instituții. De exemplu, întreprinderile industriale să înceapă lucrul la 07:00 (ca in perioada sovietică), toate instituțiile publice (ministere, primărie, gospodăria comunală, întreprinderi de stat) la 07:30, universitățile și colegiile la 07:30 și 10:00. Ceilalți, diferențiat la 07:00, 08:00, 08:30, 09:00 și 09:30).

- Tranziția de la sistemul de „bilete de hârtie eliberate de taxator” la sistemul de E-TICKETING (tichetare electronică), care se va baza pe „km parcurși”, dar nu „număr de călătorii”. Respectiv, schimbarea mijloacelor de transport nu va fi taxată suplimentar, iar călătorul își va decide singur itinerarul inter-modal (la fel cum fac călătorii în orice oraș european civilizat).

- Revederea politicilor tarifare pentru creșterea fidelității călătorilor (până la introducerea e-ticketing). Conform practicilor internaționale moderne, prețul unui abonament nu va depăși prețul a 25-35 bilete. De notat că la moment, în Chișinău prețul unui abonament lunar constituie 180 lei = 90 călătorii (4 călătorii într-o zi lucrătoare) pentru troleibuz și 200 lei = 67 călătorii pentru autobuz.

COSTUL Strategiei este de 216 mln euro pentru o perioadă de 10 ani, inclusiv 165 mln euro - din bugetul municipal și 51 mln euro - investiții private (medibuze). De menționat că reformele vor reduce pierderile anuale cu cel puțin 100 mln lei/an. Totodată, lipsa reformelor este și mai costisitoare: în perioada 2011-2014 municipalitatea a cheltuit peste 1 mlrd lei pentru a menține în viață actualul sistem de transport public (circa 800 mln lei - subvenții pentru RTEC și PUA + 200 mln credite pentru troleibuze noi + 100 mln pentru „asamblarea troleibuzelor”.

Vezi cât ar putea costa călătoria cu transportul public în Chişinău peste patru ani

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
„Fabrica de sticlă” din Chișinău are un nou director

„Fabrica de sticlă” din Chișinău are un nou director

Brazilia: Șeful statului este pe cale să fie acuzat de omucidere în masă pentru modul în care a gestionat pandemia de COVID-19

Brazilia: Șeful statului este pe cale să fie acuzat de omucidere în masă pentru modul în care a gestionat pandemia de COVID-19

PG a venit cu o reacție la declarațiile lui Slusari, privind cariera de piatră concasată din Pervomaisc

PG a venit cu o reacție la declarațiile lui Slusari, privind cariera de piatră concasată din Pervomaisc

Advertoriale
Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    „Ultima șansă a Moldovei”: Mitropolitul Vladimir, mesaj critic către guvernanți, după ratificarea Convenției de la Istanbul
  • 2
    A uitat unde și-a parcat Toyota, iar acum riscă doi ani de pușcărie. Isprava unui șofer din capitală
  • 3
    Ministrul desemnat la MAE România: „Moldova a primit o ofertă de la Gazprom de cinci ori mai scumpă decât în contractul de până la luna septembrie”
  • 4
    Moldova va începe să procure gaz din „surse alternative”, anunță prim-ministra Natalia Gavrilița. Negocierile cu Gazprom continuă
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.