
Mai multe direcții municipale, sub lupă. Ce încălcări au admis
Mai multe structuri municipale, dar și Primăria Municipiului Chișinău au fost supuse unei acțiuni de audit organizată de către Direcția Audit Intern. În cadrul verificărilor, specialiștii au identificat mai multe încălcări pe care funcționarii le admiteau în procesul de achiziții publice. Primarul general interimar, Silvia Radu a dat asigurări că cei care se simt cu musca pe căciulă vor oferi explicații.
・
„Pentru anul 2016 și 2017 în 25% din totalul mijloacelor financiare utilizate pe parcursul acestei perioade, au fost atribuite prin unele proceduri cu transparență redusă. Mă refer la contracte de valoare mică, și cererea ofertelor de prețuri fără publicarea acestora”, a declarat Roman Vitiuc.
Nici la numărul contractelor încheiate de către direcțiile municipale situația nu stă mai bine:
„O mie de contracte de valoare mică și doar 138 de contracte încheiate cu asigurarea unui nivel de concurență”.
Printre cele mai comune probleme depistate la toate direcțiile supuse procesului de audit se numără deficiențele în identificarea și estimarea necesităților pentru planificarea achizițiilor.
„ Nu există niște proceduri uniforme prin care să se asigure colectarea și stabilirea exactă a necesităților. De asemenea, se observă o superficialitate în efectuarea evaluărilor respective, dar și prioritizare necorespunzătoare. Spre exemplu trei conctracte de valoare mică pentru achiziționarea tehnicii de calcul, au însumat în total 202 000 lei”, susține reprezentantul Ministerului de Finanțe.
Un alt aspect scos la iveală de către auditul efectuat este gestionarea necorespunzătoare a conflictelor de interese care au în consecință manifestarea concurenței neloiale.
„Cel mai elocvent exemplu reprezintă faptul că șeful unei întreprinderi municipale, fiind în același timp fondatorul și administratorul unui agent economic, a beneficiat de două contracte de valoare mică pentru reparația unor blocuri locative”, a declarat expertul.
În concluzie, primarul general interimar, Silvia Radu a dat asigurări că toți funcționarii au fost auditați, vor oferi explicații.
„Vreau să fac o adresare către toți funcționarii care se ocupă de achițzii. Asta nu trebuie să se întâmple la Primărie. Nu trebuie să fie făcute achizițiile așa. Este un dezastru. Toți cei care au fost auditați, vor prezenta explicații, iar pe viitor astfel de practici sunt interzise în municipalitate. Vă rog să vă apucați de lucru. Nu va fi tolerată nicio încălcare a planului pe cate l-ați stabilit în ceea ce ține de eliminarea practicilor nocive”, a declarat Silvia Radu.
Auditul a fost efectuat în 15 ianuarie-12 martie 2018 și a avut ca subiect 9 unități structurale ale Primăriei.