Mold-street: CFM nu a cumpărat locomotive noi, dar există riscul că nu le va putea plăti

Mold-street: CFM nu a cumpărat locomotive noi, dar există riscul că nu le va putea plăti
Foto: bizlaw.md

În pofida unor relatări triumfaliste, cel mai mare proiect de renovare a Căilor Ferate din Moldova (CFM) bate pasul pe loc. Întreprinderea de stat aşa-şi nu a reuşit nici până azi să selecteze furnizorul de locomotive noi şi nici nu e în stare să valorifice un credit de circa o sută de milioane euro, scrie mold-street.com. Un control efectuat de Curtea de Conturi la CFM a scos la iveală faptul că întreprinderea a plătit deja comisioane de circa 560.000 de euro (aproape 11 milioane lei) pentru că a tergiversat valorificarea împrumutului acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru modernizarea infrastructurii feroviare.

Cine a blocat timp de doi ani semnarea unui contract de credit

În special e vorba de achiziţia locomotivelor, procedură iniţiată mai mult de un an în urmă şi care încă nu s-a finalizat.

Asta deşi acordul de credit dintre Republica Moldova şi BERD pentru finanţarea modernizării Căii Ferate a fost semnat încă pe 14 noiembrie 2014, adică trei ani şi jumătate în urmă. În 2015 acest acord a fost ratificat de Parlament şi după aceasta banii puteau fi accesaţi de către Calea Ferată. Urma însă o procedură de semnare şi a unui contract între CFM şi BERD, doar că aceasta a fost tărăgănată timp de doi ani.

Iurie Topală, directorul general al CFM, are propria explicaţie a acestei tergiversări. „Calea Ferată a făcut tot posibilul pentru semnarea contractului cu BERD. Ministerul Finanţelor a fost cel care a tărgănat timp de aproape doi ani semnarea contractului”, a declarat managerul. Afirmaţiile lui Iurie Topală nu sunt o noutate şi el susţinea acelaşi lucru şi în vara anului 2017, notează mold-street.com.

Ministerul Finanţelor a negat existenţa unor blocaje din partea instituţiei la acest capitol, susţinând că potrivit Acordului de credit „CFM este cea care urmează să implementeze Proiectul de achiziţie a locomotivelor şi de restructurare a infrastructurii feroviare, inclusiv să organizeze licitaţiile pentru procurarea bunurilor şi serviciilor prevăzute în documentele de proiect în deplină conformitate cu politicile de achiziţii ale BERD”.

Totodată, Ministerul Finanţelor menţiona anterior într-un răspuns pentru Mold-Street că „potrivit documentelor de proiect, mijloacele financiare din contul împrumutului BERD nu sunt transferate pe conturile Ministerului Finanţelor, dar pe conturile furnizorilor astfel cum prevăd contractele de achiziţii semnate şi aprobate de către BERD”.

Motiv pentru anularea licitaţiei: cerinţele sunt exagerate

La începutul lunii martie 2017, directorul CFM anunța că cinci companii - din SUA, Kazahstan (companie cu investitori americani), China, Spania și Rusia au prezentat ofertele la licitația pentru achiziționarea locomotivelor. Topală spunea atunci că aceste companii au îndeplinit toate cerințele conform caietului de sarcini și peste două luni va fi anunțat câștigătorul licitației.

Au trecut două luni, apoi jumătate de ani, apoi un an, dar câştigătorul aşa şi nu a fost anunţat. Pe 26 martie 2018, şeful Căilor Ferate a anunţat despre faptul că a fost organizată o nouă licitaţie de achiziţie a locomotivelor şi că la ea s-au înscris două companii.

„În 18 luni am putea avea locomotive noi la Calea Ferată”, a declarat el optimist în cadrul unei şedinţe a Curţii de Conturi, în cadrul căreia aг fost prezentate rezultatele auditului de performanţă în sectorul feroviar. La fel s-a schimbat şi numărul de locomotive ce urmează a fi livrate: 14 unităţi în loc de 11 cât erau prevăzute iniţial.

Potrivit unor surse din cadrul CFM, aceste modificări se datorează faptului că cerinţele impuse iniţial de BERD erau foarte dure din punct de vedere ecologic.

„Conform condiţiilor impuse CFM urma să cumpere locomotive cu motoare diesel cu standarde ecologice, care încă nu circulă nici în UE. Din aceste motive ele sunt foarte scumpe. Am insistat pe locomotive ceva mai ieftine şi astfel putem cumpăra cu câteva unităţi mai mult”, au precizat sursele. De notat că achiziţia de locomotive se face conform regulilor BERD de organizare a achizițiilor de mărfuri, lucrări şi servicii.

Jumătate din traverse sunt defecte sau avariate

În acelaşi timp situaţia financiară a întreprinderii rămâne una precară. În anii 2015-2016, întreprinderea a înregistrat pierderi considerabile de 105,2 milioane lei și respectiv, 53,2 milioane lei, arată auditul.

Potrivit mold-street.com, a scăzut abrupt şi numărul de pasageri transportaţi de CFM - de la 3,8 milioane în 2014 la 1,8 milioane în 2017, dar şi volumul de mărfuri transportat - de la 5 milioane tone în 2014 la doar 3,5 milioane tone în 2016.

În plus, auditul a constatat că aproape jumătate din traversele de cale ferată sunt defectate sau avariate şi, în consecinţă, locomotivele nu vor avea unde circula.

Citește mai departe pe mold-street.com.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Curse ilegale de mașini, pe o stradă din capitală: Oamenii legii au întocmit 67 de procese verbal

Curse ilegale de mașini, pe o stradă din capitală: Oamenii legii au întocmit 67 de procese verbal

Comisia Europeană a prezentat un plan pentru a reduce dependența de resursele energetice din Rusia. R. Moldova, inclusă în „REPowerEU

Comisia Europeană a prezentat un plan pentru a reduce dependența de resursele energetice din Rusia. R. Moldova, inclusă în „REPowerEU

Republica Moldova va găzdui reuniunea președinților de Parlament din cele opt state Baltice și Nordice

Republica Moldova va găzdui reuniunea președinților de Parlament din cele opt state Baltice și Nordice

Advertoriale
Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)

Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)

Câștigă o casă de vis, două automobile și 150 de super premii de la Carpet Outlet

Câștigă o casă de vis, două automobile și 150 de super premii de la Carpet Outlet

Pregătește-te de vară și reabilitează-ți  organismul cu trio-ul de detoxifiere biologic

Pregătește-te de vară și reabilitează-ți organismul cu trio-ul de detoxifiere biologic

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sub lupă (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Uleiul, mai ieftin cu circa 15 lei! Prețurile afișate în magazine, după valul de scumpiri (FOTO)
  • 2
    „O fetiță de șapte ani zăcea cu o gaură în piept, prin care se vedea cum îi bate inima”. Povestea unui medic din Mariupol, despre 22 de zile de război
  • 3
    Preţul gazelor în Europa continuă să scadă, în urma diminuării temerilor privind livrările din Rusia
  • 4
    Valentin Lastavețchi, magistrat al Judecătoriei Chișinău, s-a stins din viață
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.