
Studiu: Publicitatea stradală afectează aspectul estetic al orașului Chișinău
Publicitatea exterioară amplasată pe clădirile din centrul istoric al Chișinăului afectează aspectul estetic al orașului. Concluzia aparține unui studiu realizat de către comunitatea Primăria MEA. În perioada decembrie 2016 - martie 2017 au fost efectuat sondaje online și offline în rândul chișinăuienilor pentru a crea un clasament al problemelor municipiului. Pe locul 3 în acest top, locuitorii capitalei au ales problema aspectului inestetic al orașului.
・
În Chișinău, problema publicității exterioare se discută de mai mulți ani. Autoritățile locale încearcă să lupte cu excesul de publicitate stradală încă din 2011. Agenții economici acuză autoritățile de o atitudine preferențială la demolarea publicității, iar specialiștii în urbanism și arhitectură o cataloghează drept „gunoi vizual”.
„În pofida îndelungatelor dezbateri și discuții, capitala rămâne împânzită de publicitate exterioară. Din cauza excesului acesteia, Chișinăul are un aspect haotic și pestriț. În mod special, arhitectura urbană este afectată negativ de abundența publicității exterioare amplasate pe clădirile din centul istoric”, se spune în cercetare.
Lacunele legislative, nerespectarea cadrului normativ, controlul defectuos dar și lipsa unor prevederi legislative care să reglementeze zonal amplasarea publicității exterioare. Potrivit autorilor studiului, acestea sunt principalele cauze ale apariției din ce în ce mai masive a afișelor pe clădirilor din oraș.
Solicitat de Primăria MEA, șeful Direcţiei generale arhitectură, urbanism şi relaţii funciare, Sergiu Borozan, a declarat că primul pas care trebuie făcut pentru soluționarea problemei este perfectarea cadrului legislativ.
O altă soluție ar fi delimitarea Chișinăului în zone cu publicitate exterioară restrânsă și interzisă, dar și elaborarea și impunerea unui concept stilistic unic pentru publicitatea exterioară în anumite zone ale centrului istoric.