LISTA companiilor din Moldova care activează în sistem de franciză

LISTA companiilor din Moldova care activează în sistem de franciză

Ce este franciza? Aceasta este o strategie de dezvoltare a unei afaceri, o formă de comerț care pune în legatură un francizor - proprietar al unei mărci și deținător de know-how și un comerciant independent care se numește francizat. Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii, iar pentru francizat, este o oportunitate de a deschide și a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.

Cum se desfășoară în Moldova afacerile în sistem de franciză

Contractul de franchising este cunoscut practicii din Republica Moldova începând cu adoptarea Legii cu privire la franchising din 1997, completată ulterior prin câteva ale Codului Civil.

Publicitate

Totuși, Legea privind protecţia mărcilor nu prevede obligativitatea înregistrării contractelor la AGEPI, acestora aplicându-li-se principiul libertăţii contractului conform art. 667 (1) al Codului Civil, potrivit căruia părţile contractante în limitele normelor imperative de drept, pot încheia în mod liber, contracte şi pot stabili conţinutul lor.

„Respectiv, lipsa înregistrării contractului nu afectează legalitatea acestuia, contractul rămânând a fi valabil doar pentru părţi. Totodată, conform Legea nr. 38/2008, drepturile ce rezultă din aplicarea prevederilor alin.(1) şi (2) al Legii produc efecte pentru terţi şi condiţionează modificarea statutului juridic al mărcii din momentul înscrierii datelor respective în Registrul naţional al cererilor de înregistrare a mărcilor sau în Registrul naţional al mărcilor”, explică expertul Agenției de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI), Diana Urmaş.

Câte companii din Moldova au contracte înregistrate la AGEPI

În perioada 1994-2014 la AGEPI au fost înregistrate 29 contracte de franchising, totuși numărul acestora ar putea fi mai mare. „Numărul mic de contracte de franchising se datorează faptului că relaţiile de franchising în Republica Moldova se dezvoltă foarte activ prin intermediul altor forme cum ar fi acordurile de dealer, cât şi prin intermediul reprezentanţelor oficiale ale unor companii străine”, mai explică expertul AGEPI, Diana Urmaș.

Mai jos vă prezentăm lista integrală a companiilor care activează în Moldova în bază de franciză și înregistrate la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală:

1. ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” - Depozit Vamal SRL, 2. Kompass International Neuenschwader SA - Kompass Moldova SA3. Riscom Computers, S.R.L. - SRL „Invia Grup”4. Continental Aktiengesellschaft - „Dio-Plus 5.Tirex Petrol SA - „Mabanaft - Moldova” SRL6. Riscom Computers SRl - SC „Tehno-Sud-Service” SRL7. Hertz System INC - Rentauto SRL8. Tirex Petrol S.A - Redrex & Co SRL 9. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL10. Mac-stro SRL - Filiala nr.1 ÎPII „Handi”11. Neoron - Grup SRL - SC „Maxlinie-Comp” SRL12. Tranga Andrei (Andy\\'s Pizza) - S.R.L. „Azamet - Grup”13. Rigs Services Limited - Rinascita SRL14. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL15. Carlo Pazolini Participations SARL - Protex Properties LLP16. „Trade House Perkristok Closed Joint Stock Company - „Stati - Market”17. Trabo-Plus SRL (Andy\\'s Pizza)- „Azamet -Grup” SRL18. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL19. Orange Restaurants Brands Limited, CY - Rinascita SRL20. Orange Restaurants Brands Limited, CY - Rinascita SRL21. Trabo-Plus SRL - Alimer-Comerț SRL22. Hertz System Inc US - Intertel SRL23. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - S.C. „Alimer-Comerţ” SRL24. ÎCS „Fourchette-M SRL - Vesna Paslari 25. Trabo-Plus SRL (Andy\\'s Pizza) - Ascorni SRL26. Trabo-PLus SRL - SRL Azamaet - Grup27. Trabo-PLus SRL - SRL Azamaet - Grup28. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - Comid-Prim SRL29. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - Damidari PSV SRL

Cele mai multe contrate de franchising sunt încheiate între companiile înregistrate în Republica Moldova, totuși șase dintre francizori sunt din alte țări, ca Federația Rusă, China, Statele Unite ale Americii, Danemerca. Într-un singur caz, atât francizorul, cât și francizatul sunt din alte țări. Este vorba despre compania „Carlo Pazolini Participations” SARL din Luxemburg care are semnat un contract de francising cu Protex Properties LLP, companie înregistrată în Lituania.

Ce tarife sunt aplicate

Pentru înregistrarea contractului de franchising la AGEPI se aplică o taxă de 200 de euro, însă cele părți - francizorul, cât și francizatul mai convin și asupra altor tarife. Prin urmare, obținerea unei francize implică plata unei taxe de intrare în sistem, precum și a unor redevențe anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

De exemplu, reţeaua de restaurante „Andy’s Pizza” a anuțat acum patru ani că eliberează francize. Taxa iniţială de franciză la momentul deschiderii primului restaurant „Andy’s Pizza” sau „La Plăcinte” este de 10.000 de euro, fară TVA. La deschiderea mai multor restaurante, taxa se diminuează, reducându-se până la 5.000 de euro.

În afară de taxa iniţială de franciză, contractul de franciză prevede achitarea unei taxe de 6% din cifra de afaceri fără TVA. Toţi membrii reţelei de franciză ai Andy’s Pizza vor achita taxa de publicitate ce va constitui 1 % din veniturile lunare (fără TVA).

Un alt lanț de restaurante, „Star - Kebab”, de asemenea, activează în sistem de franciză, însă nu este înregistrat la AGEP. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul restaurantului, taxa de intrare este de 1.000 de euro, iar redevențele lunare - 4%, iar investițiile - minim 360 euro / metru pătrat.

Avantaje și dezavantaje

Beneficiarul unei francize are avantajul de a exploata o marcă de prestigiu, și de a intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing perfecționate în timp, și cu un grad înalt de rentabilitate.

Francizatul lucrează sub protecția unui brand ce este deja cunoscut și prezent în conștiința publicului. Astfel, este mult mai ușor să atragi clienți. De asemenea, ei beneficiază de renumele, mărcile comerciale, dreptul de autor, secretele de producție comercială sau alte proceduri secrete și de succes deținute sistemul de franciză.

Principalul dezavantaj este dat de costurile francizei. Pe lângă taxa de acordare a francizei și redevențele anuale, care diminuează profitul beneficiarului, acesta trebuie să mențină permanent un anumit standard de calitate.

Citește și: Ce impozite achităm în cazul școală online prin franciză de la nerezident?

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal