Potrivit proiectului, la bugetul de stat, veniturile și cheltuielile se majorează cu 303,5 milioane de lei și respectiv cu 652,1 milioane de lei. Ajustarea veniturilor și cheltuielilor este efectuată conform prognozelor principalilor indicatori macroeconomici. Majorarea veniturilor este determinată de creșterea încasărilor din impozite și taxe cu 9,2%, în primul trimestru al anului 2018. Principalele programe de cheltuieli se prognozează a fi majorate cu 1,6 la sută față de cele aprobate. Cheltuielile presupun realizarea Programului de reparație a drumurilor publice naţionale, locale, comunale şi a străzilor - 800 milioane de lei, procurarea ambulanțelor - 105 milioane lei, majorarea normei financiare de alimentare a copiilor/ elevilor cu doi lei, începând cu 1 septembrie 2018 - 51,2 milioane de lei, dezvoltarea Serviciului național unic pentru apeluri de urgență 112 - 63,6 milioane de lei etc.

De asemenea, vor fi alocate mijloace financiare suplimentare în sumă de 32, 4 milioane de lei pentru consolidarea capacităților unor autorități publice create sau reorganizate, precum Autoritatea Națională de Integritate, Serviciul pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracționale din cadrul Centrului Național Anticorupție, precum și pentru acoperirea cheltuielilor Comisiei Electorale Centrale în legătură cu alegerile locale. Cu alte 217,2 milioane lei se vor majora cheltuielile pentru bunuri și servicii.

Se vor majora cheltuielile pentru prestații sociale cu 16,7 milioane de lei, datorită creșterii ajutoarelor bănești și achitării indemnizațiilor la încetarea raporturilor de muncă. Transferurile de la bugetul de stat către bugetele locale, la fel, se propun a fi majorate pentru măsuri de protecție socială, cheltuieli capitale și pentru infrastructura drumurilor publice locale.

Proiectul prevede că la finele anului 2018, soldul datoriei de stat se va micșora cu 4 753,0 milioane de lei, ca urmare a micșorării împrumuturilor externe și prognozei de apreciere a monedei naționale față de dolarul SUA.

Proiectul de lege, criticat de socialiști: E prea promițător si triumfalist

„S propune majorarea datoriei interne a statului cu 2 miliarde lei (în același timp, datoria de stat, internă și externă totală, va atinge la sfârșitul acestui an 56, 9 miliarde lei). Atunci de ce s-a aprobat bugetul în această formă? Sau a fost doar o promisiune electorală a majorității de la guvernare?”, se întreabă Zinaida Greceanîi.

„Această istorie se repetă în fiecare an, de fiecare dată călcăm pe aceleași greble. Inițial guvernarea propune Parlamentului spre aprobare un buget ireal, iar apoi se dovedește că cheltuielile bugetului nu sunt acoperite cu surse financiare sigure. Una din caracteristicile cheie de stabilirea a bugetului de stat în ultimii ani sunt resursele externe. Și acest lucru nu este întâmplător. Autoritățile nu se ocupă de economie, nu stimulează creșterea economică, ceea ce ar duce la dezvoltarea bazei impozabile și majorarea veniturilor interne în buget. În această situație, tot ce-i rămîne de făcut guvernării este să se bazeze pe resursele externe.

În același timp, cînd am discutat despre proiectele de buget pentru 2016, 2017 și 2018, am subliniat faptul că o astfel de accentuare a resurselor externe include riscuri ridicate de neîndeplinire a bugetului deja etapa de elaborare a acestuia! Guvernul modifică bugetul tocmai din cauza faptului că nu a primit credite externe și subvenții în sumele planificate inițial. Așa a fost și în anul 2016, și în 2017, și asta este și acum! Pe lângă faptul că în toamna anului trecut, guvernarea a venit în parlament cu modificări ale bugetului tocmai din cauza lipsei de împrumuturi și subvenții în valoare totală de 4,3 miliarde de lei”, este de părere Greceanîi.

„Inițial, resursele externe în buget au fost planificate în sumă de 10,4 miliarde lei (aproape 30% din buget), după modificare - 6,1 miliarde lei (16% din buget) și de fapt, am primit 4,1 miliarde lei (13% din buget). Neîndeplinirea bugetului cu 70% s-a datorat lipsei de resurse externe. Golul rezultat în buget a fost acoperit de venituri și taxe fiscale, majorarea cărora, pînă anul trecut, a depășit 20%. Având în vedere că, 60% din sumele necolectate erau credite, în structura deficitului resurselor de finanțare, emisia hârtiilor de valoare de stat a crescut semnificativ. Inițial, a fost planificată răscumpărarea lor și, de fapt, plus 1,1 miliarde de lei. Anume acest lucru se întâmplă cu bugetul anului curent. Se propune reducerea planului pentru împrumuturile externe (cu 1,8 miliarde lei) și a granturilor (cu 900 milioane lei). În total o micșorare a resurselor externe cu 2,7 miliarde lei. Dar se propune modificarea bugetului spre creșterea acestuia! Cum va fi compensată lipsa de resurse externe?

Ca de obicei, din contul agenților economici și din contul nostru! Se planifică majorarea creșterii veniturilor fiscale cu 1,1 miliarde lei, iar emisia hârtiilor de valoare de stat, cu 2,1 miliarde de lei, ceea ce va duce la creșterea datoriei interne de stat”, mai spune președintele Partidului Socialiștilor.

Proiectul urmează a fi votat și în lectură finală.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!