„Ideea de fapt e o provocare, aceasta a venit de la Alex. Aveam 18 ani și eram elev la liceul din orașul Hîncești. Alex mă văzuse întâmplător cum mă plimbam cu mototricicleta, și aceasta fiind o invenție proprie. M-a rugat să îl ajut, să îi construiesc un transport cu care ar putea să se deplaseze prin oraș. Provocarea am primit-o și chiar din prima zi am început să caut cât mai multă informație”, ne-a spus Adrian Vlas, inițiator al proiectului AVAI.

Cum funcționează automobilul

La baza conceptului stă un ansamblu mecanic, alcătuit dintr-o mecanism culisant și actuatoare. Alte detalii care diferențiază automobilul AVAI de unul obișnuit sunt facilitățile, un aspect crucial pentru o mașină dedicată persoanelor cu necesități speciale. Astfel, a fost folosită o aplicație mobilă, valabilă pentru sistemele de operare iOS și Android, care oferă posibilitatea de a folosi telefoanele pe post de telecomandă. Aceasta permite pornirea și oprirea motorului, încuierea și descuierea mașinii, monitorizare GPS la orice distanță a mașinii, dirijarea platformei și activarea alarmei antifurt.

Vehiculul este dotat cu o platformă ce îi permite să urce singur în mașină. Aceasta poate fi încorporată în mai multe tipuri de mașini, fără a le schimba caroseria. Dirijată prin intermediul aplicației, platforma coboară din mașină odată cu o rampă ce îi permite utilizatorului să urce în mașină. Totodată, pedalele sunt înlocuite cu o manetă pe volan.

> > > > > > > > > > >

S-au descurcat cu o treime din sumă

Cu toate că ideea a fost una bună, aceasta nu a prins viață atunci deoarece Adrian era elev în clasa a „12” și avea examenele de Bacalaureat. După un an la Facultatea de Mecanică a Universității „Gh. Asachi” din Iași, Adrian a început să lucreze aproximativ doi ani la acest proiect. Doi ani în care, spune el, a învățat nu doar inginerie, dar și cum să adapteze ceva existent pe piață la nevoile speciale ale persoanelor cu dizabilități locomotorii. Doi ani de provocări, în care a format o echipă din diferite domenii, a colectat o sumă de bani, a provocat la rândul lor și pe alții să vină cu un ajutor financiar, ca să poată duce proiectul la bun sfârșit.

Adrian spune că a fost nevoit să se descurce cu 7 mii de dolari, inițial bugetul proiectului fiind de 21 de mii de dolari.

„Am avut 180 de donatori, aceștia au donat începând de la un dolar și terminând cu 500 dolari. Banii au venit din diferite țări ca Moldova, Germania, Italia, Franța, Federația Rusă, SUA, Irlanda. Cel mai mare impact l-a avut pe rețelele de socializare. Printre platformele media care au generat donații este și Agora”, a declarat Constantin Vlas, celălalt inițiator al proiectului.

Autor: Radu Țîmpău, stagiar

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!