Constatările raportului semnalează în continuare că mass-media din Republica Moldova continuă să reflecte subiectele de interes public în baza preferințelor politice, favorizând anumite partide și politicieni.

Astfel, cercetătorul Victor Gotișan, autorul raportului, a menționat că în campania electorală pentru alegerile locale noi s-a intensificat utilizarea tehnicilor de manipulare, iar derapaje etice și abateri de la normele jurnalismului profesionist au comis toate cele 12 instituțiile monitorizate.

Potrivit cercetătorului, „toate cele 12 instituţii media monitorizate au făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile cel puţin o dată în ştirile lor, iar generalizarea a fost o altă încălcare a normelor deontologice utilizată pe larg”.

În afară de acestea, în topul celor mai frecvente încălcări deontologice se mai regăsesc trimiterea la surse imposibil de verificat, lipsa dreptului la replică pentru cei vizaţi, trunchierea și scoaterea din context a declarațiilor și citatelor. 

CJI a monitorizat în aprilie - iunie 2018 posturile Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Moldova 1, Jurnal TV, Accent TV, RTR Moldova, NTV Moldova, precum și portalurile online Noi.md, Sputnik.md și Deschide.md. În raport s-a analizat felul în care fost reflectate câteva evenimente de interes public major: condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată, manifestațiile de 1 mai și 9 mai, marșul „Fără Frică”, turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al Chișinăului și protestul din 24 iunie împotriva invalidării mandatului de primar al lui Andrei Năstase. 

CJI recomandă Consiliului Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV al căror conținut este semnalat ca sursă de informații manipulatoare sau eronate.

Raportul integral poate fi citit aici.