ZdG: Milioane şi kilometri: cine, cum şi cu ce preţ repară drumurile

ZdG: Milioane şi kilometri: cine, cum şi cu ce preţ repară drumurile
Foto: zdg.md

Peste 70% dintre drumurile publice din Moldova au depăşit starea tehnică de exploatare, între timp autorităţile nu cunosc, până în prezent, care ar fi lungimea totală a drumurilor locale şi comunale de la noi şi nici nu pot oferi date oficiale despre starea acestora, scrie Ziarul de Gardă. Ministerul Economiei şi Infrastructurii a enunţat o cifră aproximativă de 30 de mii de kilometri de drumuri. În martie curent, Guvernul s-a angajat să repare 1.200 de kilometri de drum cu 1,6 miliarde de lei. Anunţul a fost făcut de la tribuna Partidului Democrat din Moldova (PDM), chiar dacă proiectul „Drumuri bune pentru Moldova” este implementat din banii statului.

Denivelări pe asfaltul din Bulboaca

Primele denivelări şi fisuri pe traseul L478, care asigură un drum mai scurt spre localitatea Bulboaca, Anenii Noi, dinspre Chişinău, au apărut înainte ca porţiunea de 5 kilometri să fie reparată şi dată în exploatare. Neajunsurile au fost semnalate de locuitorii din Bulboaca pe reţelele de socializare. „Asfaltul este destul de gros, dar, din păcate, cum au fost gropi, aşa şi vor fi. O săptămână, două, au mers camioanele şi, iată la ce s-a ajuns. Cam cât timp o să ţină drumul acesta?”, s-a arătat nedumerit Constantin Vrabie.
Drum reabilitat în apropierea satului Bulboaca, Anenii Noi. Compania Rutador SRL urmează să înlăture fisurile din finanțe proprii, fiindcă nu a respectat cerințele tehnice
 
La faţa locului, echipa ZdG a identificat problemele, dar şi o explicaţie a autorităţilor locale. „La ultima şedinţă cu preşedintele raionului s-a stabilit că fisurile vor fi reparate din contul Rutador SRL, deoarece nu au fost respectate cerinţele tehnice. Adică, când o să fie demarate lucrările spre satul Bulboaca, acestea vor fi înlăturate”, a declarat viceprimarul de Bulboaca, Stelian Coşcodan, precizând că, după reparaţia integrală a tronsonului, maşinile de mare tonaj, care ar fi principala cauză a deteriorării drumului, nu vor mai putea traversa porţiunea, accesul spre carierele de prundiş şi nisip din apropiere urmând a fi asigurat printr-un drum de ocolire. Porţiunea de 5 kilometri este reabilitată cu 8 milioane de lei de Rutador SRL, care a semnat un contract de 81 de milioane pentru reparaţia a 37 de kilometri de drum în raionul Anenii Noi.
Proiectul „Drumuri bune pentru Moldova” nu include resurse financiare pentru lucrări de acostament. Din cauza mașinilor de mare tonaj, asfaltul pe proțiunea de drum reparată de Rutador SRL a început să se macine

„Înţeleg, dar noi ce putem face?”

În localitatea vecină, Socoleni, aceeaşi companie repară un kilometru de drum local cu trei milioane de lei. Andrei Rusnac, responsabil tehnic pentru Anenii Noi, contractat de Administraţia de Stat a Drumurilor, afirmă că lucrările se execută conform normelor în vigoare şi că toate materialele au certificat de conformitate.
Reparația drumurilor locale în Socoleni, Anenii Noi
 
„În procesul tehnologic sunt respectate cerinţele şi normativele în vigoare”, dă asigurări Andrei Rusnac, precizând că a fost aşternut un strat de prietriş de 12 centimetri, iar ulterior, două straturi de asflalt: unul de bază, de 5 centimetri, şi unul de uzură, de 4 centimetri.
 
Locuitorii se arată mulţumiţi de faptul să sunt asfaltate trei străzi din sat, dar spun că prioritară era reparaţia drumului de acces în localitate, aflat în stare dezastruoasă, chiar dacă a fost reabilitat acum doi ani. „Suntem bucuroşi că ne repară drumul. E bine, e frumos, e neted. Mai rău a fost, dar ar fi fost bine să facă drumul central, principal, pe care venim de la oraş. Nu putem să ne deplasăm cu rutierele”, afirmă Natalia Arnăutu, care susţine că niciun microbuz nu circulă până în localitate din cauza drumului deteriorat, iar locuitorii sunt nevoiţi să meargă mai bine de un kilometru până la staţia din capătul satului. „E imposibil de mers cu o maşină mică, fiindcă vin maşinile mari, de 20-30 de tone şi fărâmă drumul”, susţine Sergiu.
Drumul de acces în satul Socoleni
 
Viceprimarul de Anenii Noi, în componenţa căruia intră satul Socoleni, spune că drumul de acces în localitate, aflat în stare deplorabilă, nu a fost inclus în proiectul PDM, deoarece, în lipsa unui drum de ocolire spre carierele de prundiş şi nisip din zonă, atâta timp cât nu este reparat podul din apropiere, maşinile de mare tonaj trec tot pe acest tronson. „El a fost reparat cu trei sau cu doi ani în urmă. Da, nu era de calitate bună, era „holodnîi asfalt”, cum se zice, dar, vedeţi, în doi ani - s-a distrus, dacă merg pe el zeci, sute, mii de maşini de mare tonaj care o să-l fărâme. Evident, dacă anul acesta nu finisează podul, credeţi-mă, timp de o lună, vor reapărea crăpături şi adâncituri”, explică Serghei Moroz, viceprimarul de Anenii Noi.

La Crețoaia, Anenii Noi, deși contractul a fost semnat cu Rutador SRL, drumul este construit de Nouconst SRL, firma al cărei administrator a fost condamnat la amendă penală pentru complicitate la trafic de influență
În satul Creţoaia, acelaşi raion, acolo unde cu 3,68 de milioane de lei Rutador SRL urmează să construiască de la zero un kilometru de drum, ZdG a găsit angajaţi ai altei companii, abonată la contracte cu statul - „Nouconst” SRL. Aceştia au refuzat să discute, invocând că ar avea interdicţia administraţiei, dar au precizat că, în trei săptămâni, drumul va fi dat în exploatare. Responsabilul tehnic pentru Anenii Noi spune că semnarea contractelor de subantrepriză reprezintă o procedură legală, respectiv, nu ar fi vreo problemă în acest sens. „Se acceptă orice firmă care are gen de activitate şi licenţă de a se ocupa de construcţia drumurilor. Legislaţia permite. Nu se discută”, a declarat Andrei Rusnac, responsab tehnic la Administraţia de Stat a Drumurilor. Un alt km de drum a fost reparat şi în localitatea vecină - Geamăna. Între cele 2 localităţi, însă, este un drum de prundiş de 3 km. Porţiunea de drum din Geamăna a fost finalizată la 17 iulie, acostamentul, însă, încă nu a fost consolidat şi până azi.
Intrarea în localitatea Geamăna
 
Citiți continuarea pe ZdG.

Vezi și aceste știri
Visează să-și ia violoncelul și să cutreiere plaiul transilvănean. Povestea lui Radu Croitoru

Visează să-și ia violoncelul și să cutreiere plaiul transilvănean. Povestea lui Radu Croitoru

Președintele AȘM, despre COVID-19: „Derularea situației în continuare va depinde de eficiența vaccinurilor care sunt în curs de elaborare”

Președintele AȘM, despre COVID-19: „Derularea situației în continuare va depinde de eficiența vaccinurilor care sunt în curs de elaborare”

O femeie din Sîngerei, mamă a opt copii, și-a deschis propria afacere la 62 de ani

O femeie din Sîngerei, mamă a opt copii, și-a deschis propria afacere la 62 de ani

Advertoriale
„Inspiră copilul pentru un viitor mai bun” - o campanie ce susține elevii care nu au acces la învățământul online

„Inspiră copilul pentru un viitor mai bun” - o campanie ce susține elevii care nu au acces la învățământul online

Anastasia Șerșun a ales o carieră în IT: „Dacă vrei să ajungi undeva, trebuie cel puțin să încerci” (Video)

Anastasia Șerșun a ales o carieră în IT: „Dacă vrei să ajungi undeva, trebuie cel puțin să încerci” (Video)

Încă două stații de încărcare a automobilelor electrice, instalate de METRO, în parteneriat cu PNUD

Încă două stații de încărcare a automobilelor electrice, instalate de METRO, în parteneriat cu PNUD

DONEAZĂ
Descarcă aplicația AGORA
EMISIUNI
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Explicăm legea ONG-urilor și de ce discuțiile despre ea sunt asemeni unor dezbateri cu adepții „cipizării”
    Podcastul „Bilet în Parlament”: Explicăm legea ONG-urilor și de ce discuțiile despre ea sunt asemeni unor dezbateri cu adepții „cipizării”
  • Marius Solcan - Business la 23 ani, investitorul din avion, cocktail barul Marlene | NOTA DE PLATĂ (VIDEO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Vrei să pleci (din partid), dar nu mă, nu mă iei. Cum își justificau transfugii migrările
  • Radu Lazăr - Endava, succesul în carieră, atitudinea față de crize, provocări și oportunități în IT, management | NOTA DE PLATĂ
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Ne uităm peste gard la vecini, sau ce fac alte state în lupta cu COVID-19
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Cum a întâmpinat pandemia brandul autohton „Mallena”, povestește fondatoarea Elena Grosu...
  • Să-l cunoaștem pe Dann Bittman din versurile pe care le cântă! Iată ce i-a povestit...
Cele mai populare
  • 1
    Medic, despre cei care nu cred în COVID-19: „Păcat că nu le pot face o excursie în Terapie Intensivă” (VIDEO)
  • 2
    Un medic de la Institutul de Medicină Urgentă a murit. A fost confirmat pozitiv cu COVID-19
  • 3
    Decis! Cimitirele din Chișinău vor fi închise de Blajini
  • 4
    Sistemul de sănătate a mai pierdut un angajat în lupta cu noul coronavirus: Bărbatul activa în calitate de șofer pe ambulanță
Autentificare
Creează cont