Online-ul moldovenesc, invadat de propaganda rusă: Iată trei site-uri care promovează interesele Kremlinului

Online-ul moldovenesc, invadat de propaganda rusă: Iată trei site-uri care promovează interesele Kremlinului

Sursele mass-media care promovează în țara noastră interesele Federației Ruse și-au mărit numărul știrilor și articolelor manipulatorii pe parcursul ultimilor trei ani.  Fenomenul propagandei mediatice rusești, reprezintă una din principalele provocări pentru spațiul informațional al Republicii Moldova. Acțiunile autorităților până la moment continuă să fie insuficiente pentru a opri propaganda externă pro-rusă și efectele sale negative pentru spațiul informațional din Republica Moldova. Totodată, este de remarcat efortul tot mai mare al organizațiilor societății civile din țara noastră și susținerea partenerilor de dezvoltare care promovează tot mai multe inițiative de identificare și combatere a falsurilor mediatice. Acestea sunt principalele concluzii ale notei analitice, elaborate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), care vine cu recomandări privind intervenții în diminuarea acestui fenomen.

Nota analitică IPRE are la baza o analiză a conținutului știrilor și articolelor publicate  pe parcursul ultimilor ani, publicate de trei surse media on-line rusești prezente în Republica Moldova (Sputnik.md, KP.md, Vedomosti.md). Analiză arată că aceste surse media promovează activ informații manipulatorii care propagă interesele Kremlinului în spațiul mediatic din țara noastră. 

Pe parcursul ultimilor trei ani, portalul sputnik.md a publicat în 2015 – 63 de articole cu tentă propagandistică, în 2016 – 106, iar în 2017 – 139. La rândul său, kp.md a scris în 2015 – 69 de materiale pro-Rusia, în 2016 – 72, iar în 2017 – 90 (fig. 2). O altă caracteristică specifică este că majoritatea articolelor publicate în mass-media analizată nu sunt semnate de autori.  Primul loc la numărul de articole publicate de autori anonimi îl deține portalul sputnik.md, care a distribuit doar 12 articole semnate de autori și 296 de anonimi.


În cadrul cercetării au fost analizate trei subiecte centrale care au fost: Războiul din Siria, Implicarea Federației Ruse în procesele electorale din alte țări, problema energetică și Interesele Federației Ruse. Astfel, pe primul subiect portalul sputnik.md a publicat cele mai multe articole – 220, despre implicare în alegeri și atacurile cibernetice s-au publicat 23 articole, iar despre interesele Federației Ruse și livrările de gaze – 65. Ziarul și portalul kp.md a publicat pe subiectul conflictului din Siria 141 articole, pe cel al alegerilor – 38 și pe cel energetic – 52. De asemenea, vedomosti.md a publicat 62 de articole pe subiectul sirian, 13 pe cel al alegerilor și 38 pe cel energetic.

„În materialele publicate de mass-media care promovează interesele Federației Ruse în Republica Moldova sunt transmise sistematic și promovate intens mesaje anti-americane, anti-europene și anti-occidentale. Aceasta se face cu scopul de a influența atitudinile și convingerile cetățenilor moldoveni, încercând să promoveze ideea că doar Federația Rusă este capabilă să rezolve cele mai mari probleme din întreaga lume. Aceste mesaje au un caracter propagandistic pronunțat, iar tehnicile de manipulare folosite sunt cele mai diverse”, consideră Simion Ciochină, autorul notei analitice.

Potrivit analizei IPRE, cu toate că în ultimii ani, atât autoritățile, cât și societatea civilă, au făcut mai mulți pași în combaterea acestui fenomen, sunt necesare eforturi suplimentare. Iată câteva direcții susține de expertul IPRE, care trebuie explorate în continuare:

Stabilirea unui mecanism de monitorizare, identificare și sancționare a surselor media on-line care promovează conținut mediatic cu vădită tentă propagandistică;

Promovarea transparenței proprietarilor și surselor de finanțare a surselor media on-line;

Identificarea în cooperare cu organizațiilor internaționale și organizații neguvernamentale de profil a acțiunilor pentru protejarea spațiului informațional al Republicii Moldova de fenomenul mediatic propagandistic intern și extern;

Introducerea în curricula școlară a unei noi discipline, care ar dezvolta gândirea critică și va dezvolta educația mediatică în rândul tinerilor;

Dezvoltarea campaniilor de deconspirare a surselor mass-media care promovează dezinformarea.

Pentru mai multe detalii consultați documentul integral.

Vezi și aceste știri
288 de moldoveni au murit, până acum, din cauza COVID-19. Șase vieți, răpuse astăzi

288 de moldoveni au murit, până acum, din cauza COVID-19. Șase vieți, răpuse astăzi

În toate weekend-urile din luna iunie transportul public de la Chișinău și de la Bălți nu va circula

În toate weekend-urile din luna iunie transportul public de la Chișinău și de la Bălți nu va circula

Paștele Blajinilor de pe 6-7-8 iunie rămâne în vigoare. Chicu: „Foarte mult va depinde de modul cum ne vom comporta în aceste zile”

Paștele Blajinilor de pe 6-7-8 iunie rămâne în vigoare. Chicu: „Foarte mult va depinde de modul cum ne vom comporta în aceste zile”

Advertoriale
Librarius anunță oferta specială pentru cei mici: cărți pentru copii cu REDUCERI de 20%

Librarius anunță oferta specială pentru cei mici: cărți pentru copii cu REDUCERI de 20%

Vânzările online nu mai sunt viitorul, dar prezentul! Ce este un marketplace și cum funcționează

Vânzările online nu mai sunt viitorul, dar prezentul! Ce este un marketplace și cum funcționează

Relansează-ți afacerea cu Linia de Credit Rapid IMM de la Victoriabank

Relansează-ți afacerea cu Linia de Credit Rapid IMM de la Victoriabank

DONEAZĂ
Descarcă aplicația AGORA
EMISIUNI
  • Marius Solcan - Business la 23 ani, investitorul din avion, cocktail barul Marlene | NOTA DE PLATĂ (VIDEO)
    Marius Solcan - Business la 23 ani, investitorul din avion, cocktail barul Marlene | NOTA DE PLATĂ (VIDEO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Vrei să pleci (din partid), dar nu mă, nu mă iei. Cum își justificau transfugii migrările
  • Radu Lazăr - Endava, succesul în carieră, atitudinea față de crize, provocări și oportunități în IT, management | NOTA DE PLATĂ
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Ne uităm peste gard la vecini, sau ce fac alte state în lupta cu COVID-19
  • Ruslan Cojocaru - Viziunea față de crize, educație financiară, Tucano Coffee, Oliva Verde și NOTA lui DE PLATĂ (VIDEO)
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Puterea de a începe o nouă relație după ce ai fost înșelată
  • Când se redeschid centrele comerciale și care este principala restricție în activitatea lor
Cele mai populare
  • 1
    Ion Chicu nu poate spune când se vor redeschide grădinițele, dar nu exclude că starea de urgență în sănătate s-ar putea prelungi și în luna iulie
  • 2
    Fostă ministră a Sănătății, despre situația COVID din Moldova: „Numărul de cazuri și numărul de decese care ni se raportează nu corespund adevărului”
  • 3
    Premierul, despre tragedia de la Hîncești: „Noi toți suntem vinovați și toți purtăm responsabilitate pentru ceea ce s-a întâmplat”
  • 4
    Dodon amenință democrații, dacă votează legea cu privire la ONG-uri: „Asta înseamnă destrămarea acordului”
Autentificare
Creează cont