Online-ul moldovenesc, invadat de propaganda rusă: Iată trei site-uri care promovează interesele Kremlinului

Online-ul moldovenesc, invadat de propaganda rusă: Iată trei site-uri care promovează interesele Kremlinului

Sursele mass-media care promovează în țara noastră interesele Federației Ruse și-au mărit numărul știrilor și articolelor manipulatorii pe parcursul ultimilor trei ani.  Fenomenul propagandei mediatice rusești, reprezintă una din principalele provocări pentru spațiul informațional al Republicii Moldova. Acțiunile autorităților până la moment continuă să fie insuficiente pentru a opri propaganda externă pro-rusă și efectele sale negative pentru spațiul informațional din Republica Moldova. Totodată, este de remarcat efortul tot mai mare al organizațiilor societății civile din țara noastră și susținerea partenerilor de dezvoltare care promovează tot mai multe inițiative de identificare și combatere a falsurilor mediatice. Acestea sunt principalele concluzii ale notei analitice, elaborate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), care vine cu recomandări privind intervenții în diminuarea acestui fenomen.

Nota analitică IPRE are la baza o analiză a conținutului știrilor și articolelor publicate  pe parcursul ultimilor ani, publicate de trei surse media on-line rusești prezente în Republica Moldova (Sputnik.md, KP.md, Vedomosti.md). Analiză arată că aceste surse media promovează activ informații manipulatorii care propagă interesele Kremlinului în spațiul mediatic din țara noastră. 

Pe parcursul ultimilor trei ani, portalul sputnik.md a publicat în 2015 – 63 de articole cu tentă propagandistică, în 2016 – 106, iar în 2017 – 139. La rândul său, kp.md a scris în 2015 – 69 de materiale pro-Rusia, în 2016 – 72, iar în 2017 – 90 (fig. 2). O altă caracteristică specifică este că majoritatea articolelor publicate în mass-media analizată nu sunt semnate de autori.  Primul loc la numărul de articole publicate de autori anonimi îl deține portalul sputnik.md, care a distribuit doar 12 articole semnate de autori și 296 de anonimi.


În cadrul cercetării au fost analizate trei subiecte centrale care au fost: Războiul din Siria, Implicarea Federației Ruse în procesele electorale din alte țări, problema energetică și Interesele Federației Ruse. Astfel, pe primul subiect portalul sputnik.md a publicat cele mai multe articole – 220, despre implicare în alegeri și atacurile cibernetice s-au publicat 23 articole, iar despre interesele Federației Ruse și livrările de gaze – 65. Ziarul și portalul kp.md a publicat pe subiectul conflictului din Siria 141 articole, pe cel al alegerilor – 38 și pe cel energetic – 52. De asemenea, vedomosti.md a publicat 62 de articole pe subiectul sirian, 13 pe cel al alegerilor și 38 pe cel energetic.

„În materialele publicate de mass-media care promovează interesele Federației Ruse în Republica Moldova sunt transmise sistematic și promovate intens mesaje anti-americane, anti-europene și anti-occidentale. Aceasta se face cu scopul de a influența atitudinile și convingerile cetățenilor moldoveni, încercând să promoveze ideea că doar Federația Rusă este capabilă să rezolve cele mai mari probleme din întreaga lume. Aceste mesaje au un caracter propagandistic pronunțat, iar tehnicile de manipulare folosite sunt cele mai diverse”, consideră Simion Ciochină, autorul notei analitice.

Potrivit analizei IPRE, cu toate că în ultimii ani, atât autoritățile, cât și societatea civilă, au făcut mai mulți pași în combaterea acestui fenomen, sunt necesare eforturi suplimentare. Iată câteva direcții susține de expertul IPRE, care trebuie explorate în continuare:

Stabilirea unui mecanism de monitorizare, identificare și sancționare a surselor media on-line care promovează conținut mediatic cu vădită tentă propagandistică;

Promovarea transparenței proprietarilor și surselor de finanțare a surselor media on-line;

Identificarea în cooperare cu organizațiilor internaționale și organizații neguvernamentale de profil a acțiunilor pentru protejarea spațiului informațional al Republicii Moldova de fenomenul mediatic propagandistic intern și extern;

Introducerea în curricula școlară a unei noi discipline, care ar dezvolta gândirea critică și va dezvolta educația mediatică în rândul tinerilor;

Dezvoltarea campaniilor de deconspirare a surselor mass-media care promovează dezinformarea.

Pentru mai multe detalii consultați documentul integral.

Susține AGORA

AGORA arată realitatea în care trăim, fără a o distorsiona sau a ascunde adevărul. În fiecare zi îți oferim știri adevărate și echidistante. Susține-ne să îți livrăm conținutul relevant, de care ai nevoie. Durează doar 1 minut.

Ai deja cont? Autentifică-te aici.

Vezi și aceste știri
Soseaua care duce spre punctul de trecere a frontierei Leușeni, blocată. Mai mulți șoferi protestează împotriva restricțiilor de călătorie puse moldovenilor în UE (VIDEO)

Soseaua care duce spre punctul de trecere a frontierei Leușeni, blocată. Mai mulți șoferi protestează împotriva restricțiilor de călătorie puse moldovenilor în UE (VIDEO)

Probleme de coloană cauzate de felul în care pășim. Specialistul în kinetoterapie spune la ce trebuie să fim atenți atunci când mergem (VIDEO)

Probleme de coloană cauzate de felul în care pășim. Specialistul în kinetoterapie spune la ce trebuie să fim atenți atunci când mergem (VIDEO)

CNAM anunță venituri proprii mai mari decât anul trecut. O parte din creștere se datorează achitării polițelor medicale

CNAM anunță venituri proprii mai mari decât anul trecut. O parte din creștere se datorează achitării polițelor medicale

Advertoriale
Mai aproape de furnizorii locali. Kaufland lansează campania „Proaspăt de acasă. Produs în Moldova”

Mai aproape de furnizorii locali. Kaufland lansează campania „Proaspăt de acasă. Produs în Moldova”

Startup Moldova propune soluții digitale pentru dezvoltarea sectoarelor economiei naționale (VIDEO)

Startup Moldova propune soluții digitale pentru dezvoltarea sectoarelor economiei naționale (VIDEO)

Cu mașina electrică de la Chișinău la București. Câteva stații electrice noi, instalate de Kaufland, vor conecta cele două orașe (FOTO)

Cu mașina electrică de la Chișinău la București. Câteva stații electrice noi, instalate de Kaufland, vor conecta cele două orașe (FOTO)

DONEAZĂ
Descarcă aplicația AGORA
EMISIUNI
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Putin a schimbat Legea Supremă? Hai și noi! Cum a apărut ideea reformei constituționale (AUDIO)
    Podcastul „Bilet în Parlament”: Putin a schimbat Legea Supremă? Hai și noi! Cum a apărut ideea reformei constituționale (AUDIO)
  • Oameni ca tine: Adelina Dodon - femeia care își îndulcește cariera academică cu deserturi cu gust de copilărie (VIDEO, FOTO)
  • Sergiu Litra, despre cum să îți crești afacerea pe timp de COVID-19, să produci bere în R. Moldova, termen de valabilitate și furtul miliardului | Nota de Plată
  • Podcastul „Bilet în Parlament”. Un an fără Plahotniuc. Din coordonatorul țării în bau-bau-ul politicii moldovenești (AUDIO)
  • Premierul Ion Chicu vine în studioul AGORA
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Diana Lupu – surprize pentru cei dragi la Padova. Moldoveanca le duce buchete personalizate...
  • Examenele medicale ale copiilor, pentru a fi admiși la studii, vor putea fi realizate doar...
Cele mai populare
  • 1
    Un grup de moldoveni, întorși de la granița cu România. Reacția Poliției de Frontieră Iași (VIDEO)
  • 2
    Petiție inițiată de un italian. Cere ca Hotelul Național să nu fie demolat
  • 3
    Încă un deputat socialist se adresează la ANI. Cere verificarea declarației de avere a unui deputat PAS
  • 4
    Decizie CC: Președintele poate fi suspendat și demis din funcție dacă refuză să desemneze premierul propus de o majoritate parlamentară formalizată
Autentificare
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.