Unul dintre proiectele UE în Moldova s-a încheiat: Care sunt principalele realizări

Unul dintre proiectele UE în Moldova s-a încheiat: Care sunt principalele realizări

Proiectul finanțat de Uniunea Europeană „Consolidarea capacităților de gestionare a migrației în Republica Moldova” a fost încheiat, iar rezultatele au fost prezentate astăzi în cadrul unei unei conferințe. Proiectul a fost implementat de către Serviciul Public Suedez de Angajare timp de doi ani și jumătate și a avut un buget de 2.000.000 de euro. 

„Parteneriatul de Mobilitate UE- Moldova, lansat în anul 2008, a susținut mai mult de 85 de proiecte. Proiectul dat și-a pus drept scop acordarea asistenței concrete moldovenilor care se reîntorc acasă. Acest lucru a cuprins conlucrarea cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă în scopul îmbunătățirii posibilităților de instruire a cetățenilor Moldovei, precum și susținerea migranților în eforturile acestora de a lansa afaceri noi”, a declarat Aneil Singh, șeful Secției Operațiuni a Delegației Uniunii Europene în Moldova.

Obiectivul general al proiectului a fost promovarea migrației legale, circulare a forței de muncă între UE și Moldova. Beneficiarii principali ai proiectului au fost migranții potențiali și actuali și instituțiile statului - Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și altele.

Mai jos vedeți care sunt rezultatele principale obținute în cadrul acestui proiect:

Consolidarea Dialogului Social în Republica Moldova

Proiectul, având drept scop dezvoltarea unei piețe a muncii mai transparente și funcționale, a desfășurat câteva seminare și ateliere de lucru cu reprezentanții Sindicatelor și Confederației Angajatorilor și a Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei. Drept rezultat, documentul Platformei Dialogului Social pentru Republica Moldova a fost semnat de către părțile respective la 3 iunie, 2014.

Documentul stabilește principiile de bază privind negocierile colective, formarea salariilor și soluționarea conflictelor de muncă, precum și construirea capacităților organizațiilor relevante pe piața muncii.

Noul Clasificator al Ocupațiilor al Republicii Moldova

Noul Clasificator al Ocupațiilor a fost oficial lansat de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei la 3 decembrie, 2014. Acesta a substituit clasificatorul vechi ce devenise deja demodat și nu mai corespundea necesităților pieței muncii. Clasificatorul nou conține circa 5.000 de ocupații, 1.500 din ele fiind ocupații noi, grupate în categorii și sub-categorii.

Clasificatorul se va implementa de către toate instituțiile corespunzătoare începând cu 1 ianuarie, 2015. Astfel se va asigura un nivel înalt de transparență a pieței muncii și mobilitate a forței de muncă între UE și Moldova, deoarece clasificatorul se bazează pe ISCO - 08, utilizat în majoritatea țărilor UE.

Elaborarea legii cu privire la ocuparea forței de muncă

Proiectul a oferit suport în modificarea legii cu privire la ocuparea forței de muncă. Legea va asigura o funcționare mai bună a pieței muncii, un nivel mai înalt de transparență și apropiere de standardele UE. Proiectul legii urmează a fi adoptat de Parlament în 2015.

Managementul după Obiective pentru Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă

Una din schimbările majore ale ANOFM, susținute de către proiect, este introducerea Managementului după Obiective - un sistem ce permite instituției să stabilească țeluri/obiective pentru a le realiza la timp. În acest mod instituția devine mai eficientă și funcționează mai bine spre beneficiul clientului final. Managementul după obiective se va implementa în cadrul instituției începând cu 1 ianuarie 2015.

Îmbunătățirea colaborării dintre angajatori și ANOFM

Proiectul a organizat un șir de activități, vizite de studiu și ateliere de lucru cu scopul de a îmbunătăți colaborarea dintre angajatori. În acest context ANOFM a nominalizat 20 de specialiști responsabili de lucrul cu angajatorii. Astfel s-a obținut o creștere a numărului de locuri vacante plasate de ANOFM, fapt ce a asigurat o interacțiune mai bună cu persoanele în căutarea unui loc de muncă.

Suportul în elaborarea standardelor ocupaționale

Proiectul a susținut elaborarea a trei standarde ocupaționale: unul în domeniul construcțiilor, altul în domeniul tehnologiilor informaționale și al treilea în domeniul transportului. Suplimentar, 17 specialiști au fost instruiți cu suportul proiectului cu privire la procedura de elaborare a standardelor ocupaționale. Separat de acest lucru, Guvernul a aprobat o nouă Metodologie muncitorești în anul 2014.

Informarea privind traiul și munca legală în UE

Pe parcursul implementării proiectului s-au desfășurat două campanii mari de informare privind traiul și munca legală în țările UE, fiind utilizate cele mai potrivite canale de comunicare la nivel național și local. Campaniile au fost dedicate tuturor moldovenilor care planifică să părăsească țara și să plece spre UE informându-i despre condițiile de trai și muncă legală în țările respective.

Suplimentar, Statele Membre partenere ale proiectului au furnizat ghiduri pe țară, ce au fost puse la dispoziția publicului prin intermediul paginii web a proiectului.

Portalul Diasporei, www.din.md

În august 2014, Biroul pentru Relații cu Diaspora, cu susținerea proiectului și OIM, au lansat un portal pentru membrii Diasporei - www.din.md cu scopul creării unei rețele de suport a diasporei moldovenești.

Portalul oferă moldovenilor de peste hotare, care ar dori să se reîntoarcă acasă, informația necesară din diferite domenii: sănătate, educație, piața muncii, lansarea afacerilor, etc. La fel, portalul unește membrii diasporei într-o rețea după interese, vârstă, loc de trai, etc. menținând concomitent contactele cu țara natală.

Portalul pentru târgurile electronice a locurilor de muncă, www.e-angajare.md

În perioada de implementare, proiectul în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă au organizat trei târguri ale locurilor de muncă. Peste 17.000 de vizitatori au accesat aproximativ 2000 de locuri de muncă vacante plasate pe portal.

În total mai mult de 200 angajatori au participat la târgurile electronice ale locurilor de fapt ce denotă un interes deosebit din partea lor, precum și din partea persoanelor în căutarea unui loc de muncă care au plasat peste 600 de aplicări. Portalul va fi administrat de ANOFM, instituție responsabilă de organizarea târgurilor electronice a locurilor de muncă, atunci când va fi necesar.

Portal pentru stagiari, www.stagii.gov.md

Biroul pentru Relații cu Diaspora cu suportul proiectului a lansat în luna aprilie 2014 portalul pentru stagii în Moldova țintind studenții moldoveni care își fac studiile peste hotare. Platforma s-a bucurat de un mare succes atât din partea studenților, cât și a angajatorilor, înregistrând doar în primele săptămâni peste 150 de stagii plasate și circa 200 de cereri.

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.