Prima Lună din afara sistemului nostru solar: Un gigant de mărimea planetei Neptun

Astronomii au identificat ceea ce pare a fi prima Lună detectată în afara sistemului nostru solar, un gigant gazos de mărimea planetei Neptun, care nu seamănă cu nicio Lună cunoscută până în prezent şi care orbitează o planetă gazoasă mult mai mare decât Jupiter, relatează Reuters citat de Digi24.

Descoperirea a fost detaliată miercuri în jurnalul Science Advances, iar oamenii de ştiinţă s-au arătat surprinşi nu doar de faptul că aceasta demonstrează existenţa Lunilor în alte regiuni ale spaţiului - cercetătorii au ştiut că este doar o problemă de timp până când va fi găsit un astfel de satelit într-un alt sistem solar - ci şi de cât de diferită este Luna de cele aproximativ 180 din sistemul nostru solar.

„Este mare şi neobişnuită, după standardele din sistemul nostru solar”, a declarat profesorul de astronomie de la Universitatea Columbia din Statele Unite, David Kipping, cu referire la luna cunoscută sub denumirea de exo-Lună deoarece se află în afara sistemului nostru solar.

Lunile din sistemul nostru solar sunt în exclusivitate corpuri astronomice cu o suprafaţă stâncoasă sau îngheţată. Exo-Luna proaspăt descoperită şi planeta pe care o orbitează, cu o dimensiune de câteva ori mai mare în comparaţia cu masa celei mai mari planete din sistemul nostru solar, Jupiter, sunt gazoase - o pereche neaşteptată.

Ele sunt situate la o distanţă de 8.000 de ani lumină faţă de Pământ.

Potrivit lui Kipping şi a coautorului studiului, Alex Teachey, absolvent al Universităţii Columbia, observaţiile realizate de ei cu ajutorul telescopului Hubble al NASA/ESA şi al telescopului Kepler al NASA au oferit prima dovadă clară a prezenţei unei exo-Luni. Totuşi, ei au precizat că descoperirea va putea fi confirmată prin alte observaţii realizate cu ajutorul telescopului Hubble în luna mai a anului viitor.

Exo-Luna este exponenţial mai mare în comparaţie cu cea mai mai mare Lună din sistemul nostru solar. Satelitul Jupiter, Ganymede, are un diametru de circa 5.260 de kilometri. Dimensiunea exo-Lunii este asemănătoare cu cea a planetei Neptun, cea mai mică dintre cele patru planete gazoase din sistemul nostru solar, cu un diametru de aproximativ 49.000 de kilometri.

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

OMS: Până acum nu a fost înregistrat niciun deces asociat variantei Omicron