Soluția de compromis a fost înaintată de Austria, țara care deține în prezent președinția Uniunii Europene. Oficialii austrieci au venit cu ideea unei reduceri de 35%, pentru a împăca cele două părți. 

În consecință, reuniunea miniștrilor Mediului din cele 28 de țări membre ale UE s-a încheiat cu un acord privind reducerea cu 35% a emisiilor de CO2 pentru mașini și furgonete, în perioada anilor 2021 - 2030. 

Această măsură, luată în conformitate cu obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice, marchează începutul negocierilor dintre Consiliul UE, Comisia Europeană și Parlamentul European în vederea adoptării unei decizii definitive. 

De asemenea, statele membre au prevăzut o clauză de revizuire în anul 2024, atunci când vor fi stabilite obiectivele pentru anii 2035 și 2045, în funcție de progresele tehnologice înregistrate. 

Procesul de vot a durat 14 ore și s-a încheiat aproape de miezul nopții. În cele din urmă, oficialii din Irlanda, Luxemburg, Suedia, Slovenia și Danemarca au acceptat să semneze acordul, însă au spus că vor face astăzi o declarație de presă pentru a-și exprima nemulțumirea. 

Obiectivul negociatorilor a fost unul deloc ușor: să reducă emisiile CO2, fără a cauza un prejudiciu excesiv industriei auto, care „trebuie susținută în procesul de trecere la tehnologii favorabile mediului înconjurător”, scrie sursa. 

În prezent, sectorul auto are o pondere de aproape 11% în PIB-ul Uniunii Europene, oferind locuri de muncă pentru 13,3 milioane de persoane. 

Susținătorii unui parcurs mai lent spre reducerea emisiilor de CO2 afirmă că asumarea unor obiective mai modeste ar salva mii de locuri de muncă, care vor dispărea dacă ritmul de schimbare va fi unul foarte rapid. Aceste țări pledează pentru accelerarea producerii vehiculelor-hibrid, cu un motor de combustie și unul electric, în detrimentul unei avansări rapide spre vehiculele 100% electrice. 

La polul opus, țările care susțin decarbonizarea rapidă se arată convinse că UE trebuie să-și onoreze angajamentele asumate la Paris și să devină, cât mai curând posibil, un jucător important pe piața vehiculelor electrice, care este dominată în prezent de Statele Unite și China. 

În septembrie, Comisia Europeană a publicat rezultatele unui studiu despre impactul pe care îl va avea reducerea emisiilor de CO2 asupra industriei auto. Potrivit studiului, cu cât mai drastică este această schimbare, cu atât mai multe locuri de muncă vor dispărea în fabricile auto, însă, în același timp, vor fi create joburi noi în alte servicii, cum ar fi producerea bateriilor pentru vehiculele electrice.