DOC. Promo-LEX, despre graba cu care CEC a acceptat ideea camerelor de supraveghere în secțiile de vot: Se constată suspiciuni de imixtiune din partea premierului

DOC. Promo-LEX, despre graba cu care CEC a acceptat ideea camerelor de supraveghere în secțiile de vot: Se constată suspiciuni de imixtiune din partea premierului

Asociația Promo-LEX a analizat ideea utilizării camerelor de înregistrare video în secțiile de votare în contextul alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019. Experții au observat că propunerea premierului, enunțată pe 7 noiembrie, a fost percepută de către CEC ca un ordin, deja a doua zi. Mai mult, cei de la Promo-LEX consideră că CEC a ignorat etapele transparenței unui proces decizional și a „sărit” peste faptul că în Codul Electoral nu există nicio prevedere despre supravegherea video. 

Promo-LEX subliniază că ideea camerelor video a fost propusă de Pavel Filip, la întâlnirea cu membrii CEC, pe 7 noiembrie. A doua zi, CEC deja insista că instalarea aparatelor de supraveghere „va îmbunătăți securitatea și corectitudinea procesului de votare și va crește transparența operațiunilor electorale desfășurate în ziua alegerilor”.

Astăzi, CEC organizează ședință extraordinară cu doar două subiecte în ordinea de zi. În ea este inclus proiectul de Hotărâre Cu privire la cerințele minime pentru echipamentul tehnic utilizat la procedura de înregistrare video în secțiile de votare.

Publicitate

„Planul de acțiuni al CEC pentru anul 2018, cât și Planul de Achiziții a Comisiei pe anul 2018 nu prevăd nici acțiuni și nici mijloace destinate instalării camerelor de luat vederi în șecțiile de vot”, notează Promo-LEX.

„Comisia nu a făcut publică nici o analiză a practicii electorale din ziua alegerilor care ar argumenta necesitatea instalării camerelor de luat vederi. În schimb, Comisia Electorală Centrală în repetate rânduri a semnalat alte multiple lacune legate de exercitarea atribuțiilor sale ce necesită mijloace financiare (suplinirea membrilor aparatului responsabil de verificarea geștiunii financiare a partidelor politice și campaniilor electorale, perfecționarea modulelor SIAS Alegeri, deschiderea SV suplimentare peste hotare, asigurarea acceșibilității SV etc.) pentru care cu regret nu au fost identificate resurse financiare”, mai spun experții.

În concluzie, Promo-LEX constată:

- ignorarea de către CEC a prevederilor legale în materie de transparență a procesului decizional, or acest subiect este unul important pentru desfășurarea alegerilor, respectiv, necesar de a fi supus consultărilor publice;

- suspiciuni rezonabile privind imixtiunea Prim-ministrului în activitatea CEC prin prezentarea de către acesta și acceptarea instantanee și practic punerea în aplicare de către Comisie a unui punct de vedere, pe care autoritatea electorală nu l-a abordat anterior și nu a considerat relevant și necesar de a-l introduce în planurile sale de perfecționare a legislației electorale;

- lipsa amendamentelor corespunzătoare în cadrul normativ, ce ar reglementa instalarea camerelor de luat vederi în incinta secțiilor de votare, lipsa discuțiilor publice cu părțile interesate, în special potențialii concurenți electorali, în special partidele politice;

- lipsa prevederilor referitor la instalarea camerelor video în legea organică, adică în Codul Electoral.

O serie de alte plusuri și minusuri pe care le-ar putea avea instalarea camerelor video în secțiilor de vot vedeți în documentul de mai jos:

https://docs.google.com/viewer?url=http://st.interakt.md/storage/documents/2018%2F11%2Fpromolexcamere206.pdf&embedded=true

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal