La finele anului trecut, în raportul tematic, au fost constatate lacune grave înregistrate de autorități la capitolul protecția și asistența copiilor care au suferit de abuz și exploatare sexuală. La un an de la prezentarea acestuia, „La Strada” revine cu un instrument de evaluare publică  a status quo-ului actual pentru fiecare categorie de măsuri întreprinse de țara noastră în scopul protecției copiilor de abuz și exploatare sexuală. La o primă vedere, devine clar că prevalează culorile galben și roșu, care indică măsuri insuficiente din partea statului, fie lipsa lor totală.


Specialiștii din cadrul Programului Copii al Centrului Internațional „La Strada” consideră că, pentru a avansa în acest domeniu, este nevoie ca autoritățile să țină cont de cel puțin trei aspecte importante.  

În primul rând, e necesară aplicarea unor măsuri speciale pentru copiii victime ale ESASC. Acțiunile de informare despre utilizarea în siguranță a tehnologiilor informaționale și dezvoltarea abilităților digitale nu răspund pe deplin scopului de prevenire a ESASC, dacă nu sunt centrate pe nevoile copilului de a fi protejat față de abuzuri sexuale, fie ele în mediul online sau offline.

Directoarea Programului, Elena Botezatu, a explicat ce anume presupune o abordare competentă a cazurilor de abuzul sexual asupra copiilor: „Avem nevoie de o educație adaptată necesității de prevenire a riscurilor abuzului sexual, de servicii și specialiști care cunosc specificul cazurilor de ESASC și cum să interacționeze cu acești copii. Vrem să educăm  cetățeni sensibili la realitățile ESASC și care știu unde să se adreseze atunci când observă unele semnale îngrijorătoare”.


În al doilea rând, eforturile statului trebuie să fie sistemice și continue. Pentru a reduce numărul de cazuri de ESASC, nu sunt suficiente activitățile sporadice, în cadrul unor proiecte finanțate de partenerii externi. Or, acțiunile consecvente și eforturile planificate strategic, în acest moment, lipsesc cu desăvârșire în Republica Moldova, au menționat experții „La Strada”.


În al treilea rând, prevederile Convenției nu trebuie interpretate doar ca niște obligații impuse RM, iar implementarea acestora nu trebuie realizată doar de dragul raportării, pentru o mai bună imagine a țării pe plan extern. Acest instrument propune, de fapt, o abordare complexă, dar și acțiuni concrete de protecție a copiilor față de abuzul sexual și exploatare sexuală, setând direcții clare de acțiune. Autorităților nu le rămâne decât să își aleagă modul în care preferă să-și onoreze angajamentele. Atunci când statul va ajunge la o asemenea înțelegere a angajamentelor asumate prin ratificarea Convenției, ritmul de implementare și rezultatele vor fi altele.


Mai multe detalii despre cazurile de abuz și exploatare sexuală a copiilor, asistate de experții „La Strada” găsiți aici.



Notă informativă: Ca urmare a prezentării studiului „Exploatarea sexuală și abuzul sexual față de copii. Implementarea Convenției de la Lanzarote de către Republica Moldova”, expertul asociat Comitetului de la Lanzarote, Maria José de Figuerola Frazão de Castello-Branco, a elaborat, din proprie inițiativă, un document ce reprezintă schematic, prin culori, nivelul de implementare a Convenției de către RM în diferite sectoare. În colaborare cu experta, cu acordul ei, „La Strada” a publicat acest document, specificând că este vorba despre o opinie personală a doamnei, care nu reflectă poziția oficială a Comitetului de la Lanzarote privind subiectul ESASC în RM.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!