Vinerea neagră, sub lupa Agora. Ce înseamnă de fapt reducerile promise și cât de reale sunt etichetele care anunță prețuri mici

Vinerea neagră, sub lupa Agora. Ce înseamnă de fapt reducerile promise și cât de reale sunt etichetele care anunță prețuri mici

Televizoare, aspiratoare, anvelope, rochii, produse cosmetice. Sunt doar câteva dintre mărfurile care astăzi vor fi însoțite de etichete cu reduceri de -30%, -40%, -50% sau chiar -70%. Fenomentul „Black Friday” pare să capete în fiecare an intensitate mai mare în țara noastră. În timp ce unii comercianți pun la bătaie toți așii din mânecă într-o singură zi, alții anunță extinderea perioadei de reduceri chiar și până la o săptămâna. Jurnaliștii Agora au încercat să afle ce înseamnă de fapt „Vinerea Neagră” în Republica Moldova și cât de reale sunt prețurile amețitoare pe care le promit cu atâta generozitate rețelele de magazine.

„Black Friday este un fenomen care de câțiva ani a migrat și la noi. În ultimii cel puțin doi ani a căpătat amploare având ca și câmp de manevră pentru persuadare sau manipulare platformele sociale, în acest caz mă refer la Facebook și Instagram. Autenticitatea acestor reduceri poate fi interpretată, or putem vedea cum anumitor produse lunea trecută li s-a dublat prețul ca vineri să treacă pe 50% reduceri”, a declarat pentru Agora Natalia Efros, consultant în PR de la Parc Communications.

Specialistul adaugă că „Vinerea Neagră” poate fi o ocazie bună pentru ca vânzătorii să-și pună la bătăia ingeniozitatea și să scoată în prim plan unele produse care nu s-au bucurat de prea mare popularitate în sezonul trecut.

Publicitate

„Pot fi situații când comercianții au scos din stocuri acele produse care nu se vând și le-au băgat la 70% fie au trecut în lista de „preț mic” produse într-o unitate, spre exemplu. Cumva mi se pare, mai degrabă, dorința de a se alinia la trendul Black Friday, nu neapărat să facă un exercițiu de loializare pentru clienți”, explică Natalia Efros.

Chiar și așa, se pare că reducerile promise au impact și reușesc să umple buzunarele comercianților.

„Businessul este de cele mai dese ori „just business” și miza e pe vânzări, iar astfel de promoții aduc încasări companiilor. Pe de altă parte avem companii care practică constant reducerile, iar Black Friday este o zi în plus în care pot oferi oportunități pentru clienți”.

Natalia Efros precizează că înainte de a se avânta în valul reducerilor promis, poențialii cumpărători trebuie să analizeze bine ofertele și să se asigure că au cu adevărat nevoie de un anumit obiect.

„Consumatorii trebuie să fie în primul rând determinați de nevoia achiziției, nu neapărat de mesajul acestei vineri negre, plus ceva mai atenți la capcanele acestor reduceri, or atunci cind vrei să cumperi neapărat un produs s-ar păutea să-i cunoști prețul de până la promoție și îl poți verifica în ceea ce privește autenticitatea”, susține expertul.

De menționat este și faptul că prețul real al unui produs poate fi verificat cu ușurință având în față un calculator. Aproape orice browser are capacitatea de a arăta opțiunile de preț propuse de diferite magazine în diferite perioade de timp.

De asemenea, în memoria internet se păstrează copiile site-urilor. Astfel, dacă sunteți interesat de achiziționarea unui frigider, de exemplu, cu ajutorul browser-ului puteți vedea cât a costat produsul cu o lună în urmă. Termenul „Vinerea Neagră” a fost folosit pentru prima dată în septembrie 1869, pentru a marca o prăbușire istorică a bursei. Un secol de istorie mai târziu, în anul 1950, imediat după Ziua Recunoștinței străzile din Philadephia era haos. Turiștii făceau scandal, erau furturi din magazine, erau și reduceri. Poliția din Philadephia folosea termenul de Black Friday pentru a descrie prăpădul.

În Republica Moldova fenomenul a început să capetele formă și culoare în anul 2012.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal