„CEC a aprobat programul calendaristic, care prevede toate acțiunile care trebuie realizate în primul rând de organele electorale, dar și de alți subiecți implicați în procesul electoral. Este un document divizat în compartimente care reflectă fiecare componentă, fie că vorbim de finanțarea campaniei, fie de formarea organelor electorale inferioare, fie de acreditarea observatorilor. Potrivit Codului Electoral, din momentul în care concurentul este înregistrat de către organul electoral, trebuie să aibă șanse egale privind realizarea campaniei electorale, când deja se întreprind acțiunile de agitație electorală, întruniri cu alegătorii. De aceea, campania electorală începe cu 30 de zile până la ziua alegerilor, deja când majoritatea concurenților sunt înregistrați”, a declarat președintele CEC, Alina Russu.

Totodată, până pe 9 ianuarie 2019, alegătorii din regiunea transnistreană sau de peste hotare se pot înregistra prealabil. Până în prezent, au făcut-o aproximativ 3.700 de persoane.

„Îndemn cetățenii Republicii Moldova din diasporă sau din Transnistria să realizeze procedura de înregistrare prealabilă fie online, fie pe suport de hârtie, pentru că această informație statistică este necesară și este un criteriu care va sta la baza deciziei Guvernului privind organizarea secțiilor de votare. Câte secții de votare vom avea peste hotare va fi decizia Guvernului. Este necesar să deținem cifra respectivă și pentru estimarea numărului de buletine de vot trimise peste hotare. Codul stabilește că plafonul este de 5.000 de buletine, dar poate nu vor fi necesare în unele oficii consulare atâtea buletine”, a mai spus Alina Russu.

Cât ține de organizarea referendumului consultativ propus de democrați, privind reducerea numărului de deputați și acordarea posibilității de a retrage mandatul deputaților, CEC nu a estimat încă de câți bani va fi nevoie în acest sens.

„Noi suntem la etapa în care estimăm care sunt cheltuielile suplimentare și pe partea de documentație electorală, și pe partea de alte acțiuni realizate. După ce vom avea datele, vom veni cu dezbateri în cadrul ședinței. După ce vom avea acceptul din partea Guvernului, că este susținere financiară în vederea realizării scrutinului respectiv, vom veni deja și cu operațiunile electorale în acest sens”, a explicat președintele CEC.

Potrivit programului aprobat de CEC, după închiderea secțiilor de votare, dar nu mai târziu de 18 ore, birourile secțiilor de votare urmează să întocmească procesele verbale cu rezultatele alegerilor, care sunt, ulterior, transmise consiliilor electorale de circumscripție. Iar până pe 24 februarie, adică timp de 48 de ore de la închiderea secțiilor de votare, totalurile alegerilor trebuie să fie prezentate. Iar până pe 3 martie 2019, rezultatele trebuie să fie deja aprobate de către CEC. Ulterior, Curtea Constituțională trebuie să confirme sau să infirme alegerile până pe 9 martie, iar, în termen de două zile după legalizare, mandatele trebuie validate. În următoarele 24 de ore, potrivit documentului aprobat, se oferă legitimațiile deputaților aleși.