Fiecare  automobil  are  nevoie  de  15m pătrați pentru parcare.  Astfel,  în  mun.  Chișinău  peste 3,120,000 de metri pătrați sunt   utilizate   pentru   parcare. Raportat  la  suprafața  Stadionului  Republican, automobilele  parcate  ocupă  o  suprafață echivalentă a peste 60 de stadioane. 

Problema  numărului  mic  de  locuri  de parcare amenajate  în  Chișinău  este  agravată  și  de faptul  că  la  moment  parcarea  este  gratuită. Modelul  de  parcare  joacă  un  rol  important  în decizia oamenilor atât la achiziționarea acestuia cât și la modul de utilizarea (ex. zilnic sau doar în weekend etc.). 

Parcarea gratuită și posibilitatea de a staționare pe  trotuar  sau pe  spațiu  verde  cuplată  cu capacitățile reduse ale Inspectoratului Național de  Patrulare  în  sancționarea  parcării  ilegale, determină  tot  mai  mulți  șoferi  să  utilizeze transportul personal de fiecare dată când vin la muncă. Parcare  gratuită  duce  la  utilizarea excesivă  a  acesteia  și la  abuzul  spațiului destinat pietonilor.

Soluții

-  Introducerea  unei  limite  de  2  ore  va  stimula parcarea  de  durată  scurtă  și  va  maximiza numărul de șoferi care vor putea identifica un loc  liber de parcare. 

-  Dezvoltarea  parteneriatelor  publice-private: Având în vedere costurile înalte pentru construcția  parcărilor multietajate,  autoritățile locale  ar  trebui  să  examineze  posibilitatea încheierii parteneriatelor publice-private pentru dezvoltarea  unor  astfel  de  parcări. 

- În Codul Contravențional ar trebui să fie introduse sancțiuni noi pentru nerespectarea regimului  de  parcare  pe  locurile  cu  plată  sau pentru depășirea termenului maxim admisibil.

Mai multe informații găsiți în studiul de mai jos:


Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!